Pagini

joi, 5 ianuarie 2023

Despre bucuria credinței

Întrebare: Al șaptelea avantaj în această viață al credinței în Buddha Amida este a avea mare bucurie în inimile noastre. E cumva această bucurie una lumească? Întreb deoarece mulți dintre noi au o minte/inimă instabilă spre deosebire de alții a căror minte e mai stabilă, probabil oferită cadou de Lumina lui Amida datorită karmei bune din trecut. Sau este această bucurie legată de nașterea în Tărâmul Pur?
 
Răspuns: Bucuria credinței menționată în al 7-lea avantaj este bucuria de a ști că suntem asigurați de nașterea în Tărâmul Pur. NU este o bucurie lumească deoarece nu ne este promis vreun avantaj lumesc, ci avantajul spiritual al nașterii în Tărâmul Pur. Așa cum spunea Shinran:
 
”’Bucuria’ (kangi) înseamnă a ne bucura dinainte de ceea ce suntem siguri că vom atinge.”[1]
 
În cazul nostru, vom atinge Iluminarea în Tărâmul Pur așa că această bucurie este asemănătoare cu relaxarea ce apare când o mare greutate este luată de pe umerii noștri și, într-adevăr, nu există o mai mare greutate decât aceea de a fi neiluminat și sclav al existenței samsarice. Greutatea eliberării tale este cărată de Buddha numit Amida care a parcurs deja Calea pentru tine. Orice om care poartă o povară grea este fericit când aceasta este luată de pe el, așa că poți simți ușurare sau bucurie atunci când te încrezi pentru prima oară în Buddha Amida, asta presupunând bineînțeles, că atingerea Buddheității sau a eliberării definitive din nașterile și morțile repetate este cel mai important lucru pentru tine. Însă asta nu înseamnă că în fiecare oră, minut ori secundă a vieții tale te vei gândi la Amida sau vei simți o bucurie continuă încât să dansezi. Viețile noastre sunt de așa natură încât putem fi oricând copleșiți de probleme zilnice și diverse griji. Însă totul este ok. Chiar este ok să fim așa. Nu suntem obligați să sărim în sus de bucurie deoarece suntem salvați de Amida. De asemenea, acest avantaj nu se referă la a avea o minte stabilă. Poți rămâne așa cum ești, cu mintea ta instabilă de fiecare zi, pentru că această bucurie nu este nimic special, ci doar relaxarea de a ști că în ciuda iluziilor și patimilor tale oarbe ești asigurat de atingerea Iluminării perfecte în Tărâmul Pur.



[1] Shinran Shonin, Notes on Once-calling and Many-calling, The Collected Works of Shinran, Shin Buddhism Translation Series, Jodo Shinshu Hongwanji-ha, Kyoto, 1997, p.474

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.