duminică, 3 noiembrie 2024

Nembutsul credinţei şi al recunoştinţei



Vorbim adeseori în tradiţia noastră despre Nembutsu ca fiind expresia recunoştinţei pentru faptul că suntem asiguraţi de naşterea în Tărâmul Pur. Este corect iar Maestrul Rennyo a accentuat în mod special acest aspect în Scrisorile sale pentru a preveni înţelegerea greşită conform căreia Nembutsu ar fi o altă practică bazată pe puterea personală, ceva de genul cu cât mai des ori mai bine recităm Numele cu atât mai multe şanse am avea să ne naştem în Tărâmul Pur.
 
Însă în acelaşi timp cu exprimarea recunoştinţei, mai precis cu a spune ”mulțumesc Buddha Amida că mă salvezi așa cum sunt”, Nembutsu este şi expresia credinţei, acest aspect fiind explicat de Maestrul Rennyo în cuvinte de genul: „recitarea Numelui care apare din credinţa adevărată” în Rennyo Shonin Goichidaiki Kikigaki (Astfel am auzit de la Rennyo Shonin) ori spunând că ”credința oferită de Puterea Celuilalt (Amida) se exprimă prin cele șase caractere - ‚Namo Amida Butsu’”[1]. Ambele aspecte, Nembutsu ca expresie a credinţei și Nembutsu ca expresie a recunoştinţei (a lui ”mulțumesc Buddha Amida că mă salvezi așa cum sunt”) apar atât în textele lui Rennyo cât şi ale lui Shinran. 
„Namo” din „Namo Amida Butsu,” înseamnă „omagiu/slavă lui”, ceea ce exprimă recunoştinţa, dar şi „mă refugiez în”, ceea ce exprimă credinţa (shinjin). Este logic faptul că nu pot fi recunoscător lui Amida decât dacă am credință în El. Doar pentru că mă încred în Amida, fiind convins că Legământul său Principal este adevărat și demn de încredere, sunt capabil să spun un sincer și adevărat ”mulțumesc”. Iată de ce explic întotdeauna Nembutsu ca fiind expresia naturală a credinţei şi recunoştinţei.
Este natural pentru că nu este impus de voinţa sau puterea mea şi nici creat de mine însumi. Este natural pentru că în realitate atât credinţa (shinjin), cât şi rostirea Numelui (Nembutsu) vin de la Amida, așa cum am explicat data trecută[2].
 
Nembutsu este chemarea mamei noastre, Amida Buddha, căreia noi, copii ei pierduţi pe străzile periculoase ale samsarei, îi răspundem imediat. Datorită puterii de chemare a mamei şi a iubirii ei, copilul este capabil să răspundă: Namo Amida Bu, Namo Amida Bu, refugiindu-se în ea și mulțumindu-i pentru compasiunea ei nemărginită. Răspunsul copilului este chemarea mamei care se manifestă ca un ecou în inima și pe buzele lui când răspunde Namo Amida Bu[3], Namo Amida Bu.
 
*
 
Există însă şi o altă problemă în legătură cu Nembutsu care dă unora multe dureri de cap. Câteodată spunem Nembutsu mai des iar altă dată mai rar. Nu e însă nicio problemă. Nu vă faceţi griji. Numărul rostirilor nu este important. Credinţa nu creşte sau descreşte pentru că spunem Numele mai mult sau mai puţin, la fel cum recunoştinţa pentru mama noastră fizică nu creşte sau descreşte pentru că spunem „te iubesc, mulţumesc pentru tot” mai des ori mai rar. Recunoştinţa şi credinţa în mama ta este acolo, în inima ta, indiferent de câte ori o exprimi verbal sau mental.
 
Dacă îmi permiteţi o altă comparaţie pe care am mai folosit-o odată – nu întotdeauna suntem conştienţi de respiraţie, însă asta nu înseamnă că ea nu există. Uneori o simţim mai bine când, spre exemplu, suntem fascinaţi de aerul curat al muntelui sau al unei dimineţi frumoase, în timp ce alteori suntem prea grăbiţi şi ocupaţi în viaţa de fiecare zi pentru a ne concentra asupra ei. Dar respiraţia este şi a fost mereu acolo, de când te-ai născut, fiind parte din tine, doar că nu o exprimi conştient în fiecare minut. Acelaşi lucru este valabil şi în cazul credinţei şi al rostirii Numelui. Credinţa este acolo, în interiorul tău, din clipa în care te-ai refugiat pentru prima oară în Amida şi ai renăscut ca un om credincios. Indiferent ce faci în viaţa de fiecare zi - mânânci, dormi, eşti cu iubita sau iubitul tău, eşti fericit sau trist, treaz sau beat, credinţa este acolo şi nu poate fi distrusă (odată ce a fost primită) de nimic, nici măcar de cele mai grele patimi ale tale. Din când în când exprimi verbal sau în minte această credinţă şi recunoştinţă faţă de Amida, spunând: Namo Amida Bu, Namo Amida Bu ...
 
Aşadar, nu îţi face griji pentru nimic, relaxează-te şi spune Nembutsul credinţei şi al recunoştinţei de câte ori vrei. Amida nu ţine evidenţa rostirilor tale.



[1] Scrisorile lui Rennyo – “Despre toate textele sacre”, fascicolul V.
[2] Vezi articolele „Credinţa şi nembutsu nu sunt creaţia noastră” și ”Din nou despre faptul că credința în Amida vine de laAmida – explicații foarte simple”.
[3] Bu este forma prescurtată de la Butsu folosită adeseori când recităm Nembutsu, Nu există nicio diferență între Bu și Butsu, ambele însemnând Buddha. Uneori recităm Nembutsu cu Namu în loc de Namo, însă și acestea înseamnă același lucru. 

Niciun comentariu:

Cărţi prin poştă (distributie persoane private si biblioteci)

1. Toti cei care doresc sa primeasca acasa, pliante, carti, reviste, cd-uri si alte materiale informative pe care Amidaji şi Tariki Dojo Bucureşti le distribuie gratuit, pot trimite prin e-mail (josho_adrian@yahoo.com) adresa lor postala cu mentiunea "distributie gratuita".
Noi carti va vor fi trimise automat la fiecare noua aparitie editoriala, la adresa indicata de dumneavoastra, pana cand ma veti anunta ca nu mai doriti sa le primiti. Este o ocazie unica de a studia invatatura traditiei noastre, fara nici o cheltuiala din partea dv. Taxele postale sunt suportate de centrele mai sus amintite și de colaboratorii acestora, insa orice donatie este binevenita.

2. De asemenea, caut voluntari pentru intermediere donatii catre bibliotecile din tara. Daca doriti sa ma ajutati in efortul meu de a dona carti buddhiste tuturor bibliotecilor publice, contactati-ma pe adresa de mai sus. Nu este greu, trebuie doar sa faceti un drum pana la biblioteca din orasul vostru si sa lasati acolo niste exemplare trimise de mine.

Iata cateva din titlurile noastre in limba romana:

- CREDINTA SI NEMBUTSU IN BUDDHISMUL JODO SHINSHU, de Josho Adrian Cirlea
- ADEVĂRATA ÎNVĂȚĂTURĂ DESPRE BUDDHA AMIDA ȘI TĂRÂMUL PUR, de Josho Adrian Cirlea
- CALEA ACCEPTARII - COMENTARIU LA TANNISHO, de Josho Adrian Cirlea
- CELE 48 LEGĂMINTE ALE LUI BUDDHA AMIDA, de Josho Adrian Cirlea


- TEXTE CLASICE precum Tannisho (Plangere impotriva abaterilor de la adevaratul shinjin), Mattosho (Scrisorile Maestrului Shinran), Gobunsho (Scrisorile Maestrului Rennyo), Mica Sutra despre Buddha Amida, rostita de Buddha Shakyamuni
- Hrana Bodhisattvasilor (texte buddhiste clasice despre abtinerea de la carne) de Shabkar Tsogdruk Rangdrol

Video Of Day

Persoane interesate