Întrebare:
Cineva mi-a spus că Tărâmul Pur este o stare a conștiinței/a
minții iar nu un loc real cu diferite forme și manifestări. Ce părere ai despre
acest lucru?
Răspuns:
Starile de conștiință nu exclud forme și manifestări. De
fapt, chiar formele apar în funcție de stările de conștiință. În ceea ce
privește ființele neiluminate, trupurile lor și tărâmurile samsarice apar ca
efecte ale iluziilor karmice specifice. Când cineva atinge Buddheitatea, apar automat
manifestări transcendente (vezi articolul Cele trei corpuri/aspecte ale lui Buddha Amida) ca efect al Iluminării și al
dorinței de a salva ființele.
Întotdeauna vor exista forme și manifestări, indiferent că
suntem iluminați sau neiluminați. Când condițiile neiluminării sunt prezente,
apar forme neiluminate care duc la și mai multe atașamente și patimi oarbe.
Când se atinge Iluminarea, apar forme și manifestări iluminate - de aceea, toți
Buddha au corpuri transcendente și creează sfere speciale de influență numite
tărâmuri pure.
Buddhașii nu depind de forme dar asta nu înseamnă că le
resping. Doar practicanții aflați în iluzie pot avea viziunea greșită a negării
formelor și a atașamentului față de vid, susținând că totul, inclusiv Tărâmul
Pur, este doar o stare a minții.
Lumea noastră samsarică este efectul karmei neiluminate și
de aceea, trăim într-o grădină a dorințelor fără de sfârșit și a suferințelor
de tot felul. În schimb, Tărâmul Pur este efectul sau manifestarea Iluminării
lui Buddha Amida și a dorinței Lui de a salva toate ființele. Tot ceea ce se
află acolo duce la Iluminare. Buddha Shakyamuni a menționat foarte clar faptul
că Tărâmul Pur este un loc real cu diferite forme despre care a insistat să
explice că nu sunt produsul karmei neiluminate, ci manifestări ale lui Amida[1].
Așadar, în conformitate cu învățătura Sa, Tărâmul Pur este atât un loc anume,
cât mai ales un loc al Iluminării.
Temelia samsarei este
ignoranța și patimile oarbe; esența Tărâmului Pur este Nirvana sau Iluminarea
Perfectă. Atât ignoranța cât și Iluminarea sunt însoțite de forme. Ignoranța și patimile oarbe dau naștere la
diferite tărâmuri samsarice, în timp ce Iluminarea perfectă manifestă așa
numitele tărâmuri pure. Așadar, Tărâmul Pur al lui Buddha Amida este efectul
Iluminării Sale și a dorinței de a salva toate ființele, exprimată în cele 48legăminte. Aceasta este învățătura corectă despre Tărâmul Pur.
Dacă cineva îți spune că Tărâmul Pur este doar o stare a
conștiinței sau doar un loc anume, nu îți predă Dharma cea adevărată. Prima
variantă este viziunea greșită a ”vidului nihilist” sau al ”atașamentului față
de vacuitate” iar a doua este viziunea greșită în conformitate cu care Tărâmul
Pur este doar un alt loc în samsara.
Din nou, modalitatea corectă de a defini Tărâmul Pur în
limbaj omenesc este ca fiind tărâmul
iluminat al lui Buddha Amida.
articole utile pe aceeași temă:
[1] De exemplu, când a explicat rolul şi originea minunatelor păsări din
Tărâmul Pur, Buddha Shakyamuni a spus:
„Shariputra, să nu crezi că aceste păsări se nasc
din retribuţia vreunei karme negative. Motivul este că cele trei tărâmuri rele
nu există în acel Tărâm al lui Buddha. Shariputra, nici chiar numele celor trei tărâmuri rele
nu există aici, cu atât mai puţin tărâmurile însăşi. Aceste păsări sunt
manifestate de Buddha Amida pentru ca glasul şi cântecul lor să proclame şi să
răspândească Dharma”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.