Întrebare: Josho, am nevoie de ajutorul tău în ceea ce privește prezența sau absența shinjinului
(credinței). Știu că nu am un shinjin stabil, chiar dacă îmi doresc asta. Urmez
Amida Dharma de ceva timp dar din când în când o iau razna și mă bate gândul că
probabil o altă Cale este mai potrivită pentru mine. Atunci încerc să urmez
altceva și ajung din nou la acel moment în care realizez că nu pot reușii să am
niciun fel de progres spiritual prin propriile eforturi și că am nevoie de
Amida. Și atunci.... mă întorc din nou la Amida. Din punct de vedere intelectual cred în existența lui
Buddha Amida și a Tărâmului său Pur și vreau să ajung acolo dar e limpede că mă
confrunt cu un fel de blocaj emoțional sau de altă natură care mă împiedică să
am o credință stabilă și să am experiența prezenței vii a lui Amida în viața
mea. Care este sfatul tău? Răspuns: Când te bate gândul de a pleca spre o altă Cale, doar nu-l urma. Lasă-l în
pace, ignoră-l. Ia decizia definitivă de a rămâne cu Buddha Amida indiferent ce
gânduri ți-ar apărea în minte. Gândurile vin și pleacă, asemenea norilor de pe cer. Asta
e natura lor. Ele nu au putere dacă noi nu le-o oferim. Dacă le lași pur și
simplu să vină și să plece, fără să te focalizezi asupra lor, vor dispărea de
la sine dar dacă le acorzi atenție vor crește din ce în ce mai mult și te vor
influența să iei decizii proaste. Decide
pur și simplu că vei rămâne cu Amida. Nu există vreo soluție specială de a
rezolva problemele lumești sau spirituale, în afară de a le abandona. Așadar,
lasă-le în pace și rămâi cu Amida. Apoi,
în ceea ce privește acel blocaj emotional care crezi că te împiedică să ai o
credință stabilă – abandonează ideea de a aștepta ca un blocaj emotional sau
orice altă problemă să dispară. Abandonează ideea că ceva trebuie să dispară și
altceva trebuie să rămână. Încetează să mai aștepți experiențe și senzații speciale
legate de Amida ca o prezență vie în viața ta. Buddha Amida este
într-adevăr, o prezență vie în viața noastră doar că nu-l putem vedea ori simți
așa cum ne dorim noi deoarece nu suntem Buddhași! Ființele neiluminate nu
pot recunoaște un Buddha nici dacă s-ar afla înaintea lor în fiecare zi, așa
cum face Amida.
Este inutil să te îngrijoreze vreun blocaj emotional care te-ar împiedica să ai
vreo experiență cu Amida ori o credință stabilă. Este absolut normal pentru un
om obișnuit să aibă parte de diverse probleme emoționale și blocaje iar asta nu
are de ce să te îngrijoreze! Shinjin este doar o credință simplă – e decizia de a te încrede în Buddha Amida că
te va duce în Tărâmul lui Pur la fel cum decizi să lași un mecanic bun să-ți
repare mașina ori un instalator să-ți aranjeze țevile prin casă. La fel cum ai
încredere într-un mecanic să-ți repare mașina, poți decide să ai încredere că
Amida te va duce în Tărâmul lui Pur. Credința (shinjin) NU este ceva
extraordinar și nu implică neapărat vreo senzație specială. Credința co-există
cu patimile noastre oarbe, cu stările emoționale exaltate sau proaste, bune sau
rele, cu blocajele pe care le avem, deoarece credința NU este satori
(Iluminare). Amida nu a promis că ne va repara problemele noastre emoționale în
această viață, ci doar că ne va pune în stadiul de nonretrogresiune pentru
nașterea în Tărâmul Pur. Abandonează
tendința minții tale de maimuță de a sări dintr-un copac în altul – de a
schimba căile precum ciorapii și încetează să mai aștepți să se întâmple ceva
special în legătură cu shinjin. Credința stabilă este a ști și a crede că Amida
te va duce în Tărâmul său Pur. Atât imp cât accepți existența lui Buddha Amida
și a Tărâmului său Pur și îți dorești să mergi acolo, doar ai încredere că
Amida își va ține promisiunea. Lasă-l să te ducă în Tărâmul Pur și nu te mai
aștepta ca credința să fie însoțită neapărat de senzații și stări speciale ale
minții. Așa cum spunea Shinran Shonin, motivul pentru care nu-l vedem pe Amida
ori Lumina lui este că avem (suntem limitați de) iluzii și patimi oarbe: ”Deși sunt mereu îmbrățișat de
Lumina lui Amida, patimile mele rele mă împiedică
să o percep și să o văd, însă această Lumină plină de Compasiune
nu încetează să strălucească asupra mea."[1] Credința
stabilă înseamnă a ști că Amida există și că te va duce în Tărâmul său Pur. Nimic
mai mult! A avea experiențe și stări speciale nu este important. A ști că Buddha
Amida există și că te va duce în Tărâmul său Pur este tot ceea ce contează.
[1]Kyogyoshinsho – On
Teaching, Practice, Faith, and Enlightenment,chapter II, translated by Hisao
Inagaki, Numata Center for Buddhist Translation and Research, Kyoto, 2003, p.
80
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.