Pagini

sâmbătă, 18 ianuarie 2025

Nembutsu – avantaje lumești sau transcendente (religioase)?


Întrebare:
În conformitate cu ce am citit în unele învățături ale școlii buddhiste a Tărâmului Pur chinezesc, ei susțin că nu e bine să spui că Nembutsu nu aduce beneficii în această viață, ca de exemplu, longevitate și alte avantaje lumești, ceea ce, din câte știu, este în contradicție cu învățătura lui Shinran. În ceea ce mă privește, prefer să iau în considerație cele zece avantaje explicate de el și care nu au nimic în comun cu longevitatea sau alte beneficii lumești care, de fapt, nu mă interesează. Mă întreb, de ce vor adepții acestor școli mai multe avantaje lumești ca și cum a merge în Tărâmul Pur al lui Amida nu e suficient?
 
Răspuns: Dacă cineva nu dorește să se nască în Tărâmul Pur, atunci nu îndeplinește cerințele Legământului Principal: „încrede-te în mine, rostește Numele meu și dorește-ți să te naști în tărâmul meu”. Este foarte clar faptul că, în conformitate cu Legământul Principal trebuie să spunem Nembutsu cu credință în Buddha Amida și dorindu-ne să ne naștem în Tărâmul său. Amida nu a spus că trebuie să-i rostim Numele în timp ce ne dorim avantaje lumești și viață lungă. Totuși, datorită unei combinații de karma personală și ajutor al lui Amida, nu e exclus să primim mai multe avantaje decât cele zece menționate de Shinran, inclusiv viață lungă, cu toate că Amida ne-a cerut să-i rostim Numele doar ca expresie a credinței. Honen Shonin a spus: 
”Povara karmei celor care sunt credincioși întru Nembutsu este diminuată de puterea plină de compasiune a lui Buddha Amida. Aceasta se numește ‚povară micșorată’. [..] Indiferent de boala care ar da peste adeptul Nembutsu acea nenorocire este rezultatul karmei reziduale. El trebuie să înțeleagă faptul că deși trebuia să primească o povară grea, puterea plină de compasiune a lui Buddha Amida i-a redus-o cumva. Buddha Amida ne elimină povara karmei rele și ne face să renaștem în Tărâmul Beatitudinii Supreme, care este scopul religios final. Nu avem însă de ce să nu credem că tot El ne poate prelungi viața care ar fi trebuit să fie mai scurtă și să nu facă mai suportabile ori să reducă bolile din viața de aici”.

Așadar, nu negăm faptul că diverse alte avantaje, precum a scăpa de o boală, viață lungă etc, pot apărea în viața unui adept Nembutsu ca să-l ajute pe Cale ori să-l asiste în îndeplinirea diverselor activități Dharma. Dacă te angajezi în activități Dharma atunci sănătatea, viața lungă și o situație stabilă financiar te pot ajuta iar tu chiar ai putea fi ajutat de Amida, alți Buddha și Protectori neiluminați să obții astfel de lucruri mai ales dacă karma ta poate oferi un oarecare combustibil pentru așa ceva. Totuși, nu trebuie să ne așteptăm ca asta să li se întâmple tuturor și e mai bine să avem atitudinea lui Daigan[1] pentru care a fi asigurat de nașterea în Tărâmul Pur este suficient. Uneori o viață plină de boli și sărăcie poate fi mai utilă în înțelegerea impermanenței, a trezirii unei aspirații sincere și în a fi un exemplu de credință pentru ceilalți. Așa că, nu se știe niciodată…
 
În concluzie, trebuie doar să ne încredem pur și simplu în Buddha Amida, să-i rostim Numele și să-i ajutăm și pe alții să primească aceeași credință. Să nu spunem niciodată Nembutsu cu scopul de a avea o viață lungă și diverse avantaje lumești. Indiferent că trăim mult și suntem sănătoși sau ne lovim de boli, sărăcie și moarte prematură, să-i fim recunoscători lui Buddha Amida pentru faptul că aceasta este ultima noastră viață ca ființe samsarice. Așadar, beneficiile transcendente sau religioase sunt infinit mai importante decât orice avantaj lumesc.
Al treilea  element al credinței, așa cum este el definit în tradiția noastră, este a dori să ne naștem în Tărâmul Pur pentru atingerea Iluminării perfecte (Buddheității). Nu avem alte scopuri decât să atingem nașterea în Tărâmul Pur și să devenim Buddhași. Nu urmărim să creăm un paradis aici pe pământ pentru noi și ceilalți pentru că știm că așa ceva este imposibil. Așa cum spunea Shinran în Tannisho, ceea ce a învățat de la Maestrul său a fost ”doar spune Nembutsu și fi salvat de Amida”. A fi salvat înseamnă a fi dus în Tărâmul Pur, nu a trăi veșnic în samsara.


[1] Daigan Alejandro Macia, cel care a pus această întrebare, este acum un învățător laic în sangha Amidaji și  urmează să fie ordinat în 2025.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.