”Metoda salvării absolute pe care am propovăduit-o toată viața mea nu
este niciun fel de meditație în genul celei practicate de diverși erudiți din
China și Japonia și nici vreo repetare a Numelui lui Buddha de către cei care
au studiat și au înțeles sensul profund al acestuia.Calea aceasta nu este altceva decât simpla
repetare a lui ‚Namo Amida Butsu’ cu credință neclintită în mila și compasiunea
lui Amida prin care oricine se poate naște în Tărâmul Beatitudinii Perfecte. Această simplă repetare cu credință neclintită include toate detaliile
practice, cum ar fi tripla pregătire a minții și cele patru reguli ale
practicii. Dacă eu personal aș urma vreo doctrină mai profundă decât aceasta, aș
rata mila celor Doi Onorabili, Shakyamuni și Amida și aș rămâne în afara
Legământului lui Buddha Amida. Cei care au aceeași credință ca mine, deși înțeleg foarte bine toate
învățăturile pe care Shakyamuni le-a predat de-a lungul vieții sale, să se
comporte ca niște oameni simpli și analfabeți sau ca niște călugărițe sau
călugări ignoranți cu o credință simplă. Astfel, fără aere pedante[1],
să repete cu devoțiune doar Numele lui Amida și să nu practice nimic altceva."[2]
Comentariu: Mai întâi Honen Shonin ne spune ce nu este Calea Nembutsu, adică nu o
formă de meditație, nu vreo cale ezoterică ori dependentă de erudiție. Apoi
explică ce este Nembutsu – o simplă rostire/repetare cu credință a Numelui. Cel
care spune Nembutsul credinței în Amida este sigur de nașterea în Tărâmul Pur
după moarte. Această rostire a Numelui cu credință include TOT ceea ce este
necesar nașterii acolo, precum și TOATE practicile buddhiste. Dacă spui
Numele lui Amida atunci nu are niciun rost să îți bați capul cu ”tripla pregătire
a minții și cele patru reguli ale practicii” deoarece ele sunt oricum
incluse automat și împlinite în Nembutsul credinței. De aceea nici nu stau să le
explic. Cei care
duc oamenii în confuzie afirmând că această simplă rostire a Numelui cu credință
nu este suficientă, nu sunt în armonie cu Legământul Principal și cu învățătura lui Shakyamuni despre Amida. Nu e vorba aici că Amida și Shakyamuni refuză să-i
binecuvânteze ori să-i salveze, ci că ei înșiși se pun într-o situație în care
aceste binecuvântări și salvarea oferită de Amida nu-i poate atinge. Este ca și
cum cineva și-ar închide ferestrele casei și ar opri razele soarelui să ajungă
la el. Salvarea
oferită de Amida are loc în cadrul legii cauzei și efectului. Dacă vrem să ne
naștem în Tărâmul său Pur trebuie să urmăm cerințele menționate în Legământul Principal. A urma cerințele Legământului Principal (credința în Amida, rostirea
Numelui cu credință și dorința de a ne naște în Tărâmul său Pur) înseamnă a
intra în conexiune karmică cu Amida (a putea fi salvat de către El/ a fi
asigurat de salvarea lui). Cei care nu fac asta se așează singuri în afara
Legământului Principal și nu pot primi (pentru că nu se deschid către)
binecuvântările și mila lui Shakyamuni și Amida. Cei care înțeleg
și urmează această Cale, indiferent cât de deștepți sunt ori câte cunoștințe ar
avea, să rămână smeriți deoarece Nembutsul pe care-l rostesc funcționează numai
datorită Puterii pe care Amida a manifestat-o în Numele său. Din moment ce
nimic din personalitatea noastră neiluminată nu este implicată în actul salvării
nu avem niciun motiv să ne considerăm speciali. Chiar și cei mai inteligenți sau
erudiți dintre noi trebuie să se comporte asemenea oamenilor obișnuiți deoarece
chiar suntem cu toții oameni obișnuiți în ceea ce privește chestiunea de cea
mai mare importanță a nașterilor și morților repetate. Ce poate ști cu adevărat
o minte neiluminată despre orice în comparație cu mintea unui Buddha? Suntem cu
toții ignoranți până când atingem Iluminarea iar cunoștințele noastre limitate
nu ne pot salva din oceanul samsarei. Din acest motiv nu ar trebui să ne
complicăm inutil ori să ne dăm mari, ci să avem o credință simplă în Amida și
să-i rostim exclusiv Numele. De ce doar Numele lui și să abandonăm orice altă practică? Deoarece în Legământul său
Principal, Amida NU a menționat nimic altceva decât Nembutsul credinței și
pentru că El știe mai bine decât noi ce avem nevoie pentru a ajunge în Tărâmul
Pur pe care tot El l-a creat pentru binele nostru. Shinran
Shonin, cel mai important dintre discipolii lui Honen și cel care i-a dus
misiunea mai departe, a spus de asemenea, în acord cu testamentul Maestrului
său: ”Dacă
vă închipuiţi că veţi găsi la mine vreo ştiinţă specială a unei căi pentru
această naştere [în Tărâmul Pur]alta
decât Nembutsu sau a vreunor scripturi care să o susţină, vă înşelaţi amarnic.
În ceea ce mă priveşte, eu doar accept şi cred ceea ce venerabilul meu
învăţător mi-a spus, ‘Doar spune Nembutsu şi vei fi salvat de Amida’; nimic
altceva nu mai este necesar.”[3] Pentru
Shinran logica salvării este simplă: ”Dacă
Legământul Principal al lui Amida este adevărat, învăţătura lui Shakyamuni[4]
nu poate fi falsă. Dacă învăţătura lui Buddha este adevărată, comentariile lui
Shan-tao[5]
nu au cum să fie false. Dacă comentariile lui Shan-tao sunt adevărate cum pot
să fie minciuni cuvintele lui Honen? Dacă cuvintele lui Honen sunt adevărate
atunci cu siguranţă că ceea ce eu spun nu pot fi vorbe goale.” Amida este un Buddha viu și real iar un Buddha nu-și încalcă niciodată Legământul.
Shakyamuni – Buddha istoric al epocii noastre, știa despre Amida și Legământul
său Principal și a propovăduit despre El în Marea Sutră, îndemnându-ne
să acceptăm acea învățătură în credință. Apoi, mulți Maeștri din India, China și
Japonia, inclusiv Shantao și Honen, ne-au încurajat la rândul lor să avem
credință în Amida și să-i rostim Numele. Asta ar trebui să ne fie suficient nouă,
discipolilor din timpurile moderne, să facem la fel. [1] Fără aere pedante, adică fără
pretenții de erudiție și competență deosebită. Nașterea în Tărâmul Pur depinde
de Puterea lui Buddha Amida iar nu de cultivarea personală. [2] Coates and Ishizuka, "Honen the Buddhist Saint", pp. 728-29,
English translation presented in "The Buddhist Tradition in India, China
and Japan" by Wm. Theodore de Bary, NY 1969, p. 331 [3]Tannisho, The Collected Works of Shinran, Shin Buddhism
Translation Series, Jodo Shinshu Hongwanji-ha, Kyoto, 1997, p.662 [4] Shakyamuni este Buddha istoric, fondatorul buddhismului şi cel care
l-a propovăduit pe Amida. [5] Shan-tao
(613-681) este al cincilea dintre cei şapte patriarhi ai buddhismului Jodo
Shinshu, unul dintre cei mai importanţi învăţători ai şcolii Tărâmului Pur din
China.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.