Pagini

luni, 3 august 2015

Dacă Legământul lui Buddha Amida este adevărat...


Shinran Shonin a spus:

„Dacă Legământul Principal al lui Amida este adevărat, învăţătura lui Shakyamuni[1] nu poate să fie falsă. Dacă învăţătura lui Buddha este adevărată, comentariile lui Shan-tao[2] nu au cum să fie false. Dacă comentariile lui Shan-tao sunt adevărate, cum pot să fie minciuni cuvintele lui Honen? Dacă cuvintele lui Honen sunt adevărate atunci cu siguranţă că ceea ce eu spun nu pot fi vorbe goale”.[3]

Legământul Principal este adevărat. Acesta este fundamentul credinţei noastre şi a învăţăturii despre Buddha Amida propovăduită de Buddha Shakyamuni şi de maeştrii succesori. Totul începe aici – Legământul Principal este adevărat. Dacă acceptăm că Legământul Principal este adevărat şi ne încredem în el fără nici o îndoială, atunci suntem salvaţi; dacă nu, viaţa aceasta în formă umană este irosită.:


“Dacă şi în această viaţă te laşi prins în plasa îndoielilor, atunci te vei afunda din nou, timp de miriade de kalpa, în torentul naşterilor şi morţilor repetate,.”[4]

În Legământul Principal găsim tot ceea ce avem nevoie şi ceea ce Shakyamuni şi Amida vor să facem. Putem spune că tot buddhismul se reduce pentru noi la Legământul Principal. Bineînţeles, Buddha Shakyamuni a propovăduit multe lucruri în timpul vieţii Sale, dar cu toate acestea, nimic nu este mai important pentru noi decât acele momente extraordinare când a rostit povestea lui Buddha Amida şi a Legământului Său Principal. După cum spunea Shinran:

“Dintre toate învăţăturile pe care Marele Înţelept le-a propovăduit în timpul vieţii, nici una nu este mai presus de acest ocean al virtuţilor [Legământul Principal]”.
Shinran Shonin, fondatorul scolii
buddhiste
Jodo Shinshu

Pentru Shinran, ca şi pentru noi: “Legământul universal şi de neconceput este cu adevărat marea corabie ce ne ajută să traversăm oceanul cel dificil de traversat”. El reprezintă “adevărata învăţătură uşor de urmat pentru oamenii ignoranţi şi neînsemnaţi; calea directă şi uşor de parcurs pentru cei limitaţi şi înguşti la minte”.

În Legământul Său Principal Buddha Amida a făcut următoarea promisiune:

„Dacă după ce voi atinge Buddheitatea, fiinţele sensibile din cele zece direcţii care se încred în mine cu o minte sinceră şi aspiră să se nască în Tărâmul meu, rostind Numele (Namo Amida Bu) meu chiar şi numai de zece ori, nu se vor naşte acolo, fie ca eu să nu ating cea mai înaltă Iluminare.”

Aşadar, cei care au credinţă în El, rostesc Numele Lui şi doresc să se nască în Tărâmul Său Pur, se vor naşte acolo. Da, totul este chiar atât de simplu! În mod clar, aşa cum spunea Shinran, chiar şi cei “limitaţi şi înguşti la minte” pot înţelege acest Legământ. Nici un fel de practică specială ori capacităţi spirituale deosebite, nu cutare sau cutare tehnică de meditaţie, nici un fel de retragere în mănăstire …. Nimic altceva decât credinţa simplă în Buddha Amida, rostirea Numelui Său (credinţa şi rostirea Numelui sunt acelaşi lucru) şi dorinţa de a renaşte în Tărâmul Său Pur după moarte.  

           
Honen Shonin
Maeştrii şcolii noastre au insistat întotdeauna pe faptul că trebuie să fim în armonie (în acord) cu Legământul Principal. A fi în armonie cu Legământul Principal înseamnă a-l accepta ca fiind adevărat şi efectiv în salvarea noastră; înseamnă că rostim cu credinţă Numele lui Amida şi că ne dorim să ne naştem în Tărâmul Său.
A accepta faptul că Legământul Principal este adevărat, înseamnă automat că acceptăm a fi reale şi adevărate toate elementele sale componente. Care sunt aceste elemente? Acestea sunt Buddha Amida şi Tărâmul Său Pur. Doar în legătură cu acest Buddha şi Tărâmul Său poate exista o credinţă, o rostire a Numelui şi o dorinţă de a ne naşte. Credinţă în cine? Credinţă în Amida. A rosti Numele cui? A rosti Numele lui Amida. A dori să ne naştem unde? A dori să ne naştem în Tărâmul lui Amida.

Dacă avem credinţă în cineva, înseamnă că suntem siguri că acea persoană este de încredere şi că îşi va ţine promisiunile. Acum voi spune ceva ce pare de la sine înţeles şi prea evident pentru a fi menţionat, dar a crede în promisiunea cuiva înseamnă şi că îi acceptăm existenţa. Adică suntem siguri că acea persoană este reală, că există cu adevărat. Promisiunile pot fi făcute şi respectate de persoane vii şi reale, în cazul nostru de Amida care este un Buddha viu şi real, iar nu de obiecte neînsufleţite sau de personaje fictive. Dacă aţi citit despre Harry Potter, despre Moş Crăciun sau despre Hamlet, nu aveţi cum să credeţi că aceste personaje sunt reale. Ştim că fac parte dintr-o ficţiune şi indifferent ce ar spune în respectivele lor piese de teatru sau romane, nu ne vom gândi niciodată că ne promit ceva nouă, personal.
De ce fac această comparaţie caraghioasă? Pentru că unii falşi învăţători din comunitatea noastră internaţională încearcă în mod constant să-i convingă pe alţii că Buddha Amida nu este altceva decât un personaj fictiv asemenea lui Hamlet[5], iar nu o Persoană reală şi Iluminată. Ei încearcă de asemenea, să prezinte celălalt element al Legământului Principal – anume Tărâmul Pur – ca fiind non-existent ori ceva ce poate fi atins aici şi acum, în această existenţă iar nu un loc al Iluminării unde trebuie să ne dorim să ne naştem după moarte, aşa cum ne îndeamnă de fapt, Legământul Principal să facem.
Maestrul Shan-tao

Astfel, doar dacă acceptăm existenţa lui Buddha Amida şi a Tărâmului Său putem avea credinţă autentică în El, rosti Numele Lui şi dori să ne naştem acolo. Deoarece Buddha Amida şi Tărâmul Său Pur sunt adevărate şi reale, Legământul Său Principal - în care ne îndeamnă să ne încredem în El, să-i rostim Numele şi să mergem acolo – este el însuşi adevărat şi real. Nu discutăm aici despre o promisiune goală făcută de o persoană neiluminată sau de un personaj fictiv dintr-o carte de fantezie, ci de promisiunea unui Buddha real – Amida,  Cel Atot Iluminat. Deoarece există şi pentru că este un Buddha, înseamnă că putem avea încredere în El şi că merită să ne lăsăm  duşi în Tărâmul Său Pur.

          Apoi, unde auzim de Buddha Amida, de Tărâmul Său şi de Legământul pe care l-a făcut? În învăţătura lui Shakyamuni – Buddha istoric ce a apărut în lumea noastră în urmă cu peste 2500 ani. Acesta este un alt motiv în plus pentru care merită să ne încredinţăm destinul nostru karmic lui Buddha Amida – deoarece Shakyamuni însuşi este martorul Lui şi cel care ne-a spus povestea lucrării Lui salvatoare:

„Dacă Legământul Principal al lui Amida este adevărat, învăţătura lui Shakyamuni nu poate să fie falsă.”

Maestrul Seikaku ne-a indicat un mod foarte simplu despre cum putem accepta în credinţă Legământul Principal – pentru că Shakyamuni însuşi ne-a vorbit despre el şi despre Cel care l-a făcut:

“Să presupunem că un om în care aveţi deplină încredere vă povesteşte despre un loc pe care îl cunoaşte foarte bine, spunând că acolo se află muntele cutare şi râul cutare. Voi credeţi din toată inima ceea ce vă relatează şi după ce îi acceptaţi mărturia, întâlniţi alţi oameni care afirmă că tot ceea ce aţi auzit este fals. Cu alte cuvinte, nu există nici un râu şi nici un munte. Cu toate acestea, pentru că ceea ce aţi auzit a fost spus de cineva despre care nu credeţi că v-ar putea minţi, chiar dacă o sută de mii de oameni ar afirma contrariul, voi veţi rămâne neclintiţi şi vă veţi încrede profund în ceea ce aţi auzit la început. Aceasta este credinţa.
La fel trebuie să stea lucrurile cu învăţătura lui Shakyamuni despre Amida şi Legământul Său Principal pe care de asemenea, trebuie să le acceptăm în credinţă”.[6]

De asemenea, maeştrii tradiţiei noastre care l-au urmat pe Buddha Shakyamuni, inclusiv Shan-tao, Honen, Shinran[7], au acceptat şi ne-au transmis adevărul Legământului Principal:

„Dacă învăţătura lui Buddha este adevărată, comentariile lui Shan-tao nu au cum să fie false. Dacă comentariile lui Shan-tao sunt adevărate cum pot să fie minciuni cuvintele lui Honen? Dacă cuvintele lui Honen sunt adevărate, atunci cu siguranţă că ceea ce eu spun nu pot fi vorbe goale”.

Chiar dacă uneori folosesc metode diferite de prezentare, toţi aceşti Maeştri au propovăduit un singur lucru: Buddha Amida şi Tărâmul Său există iar noi trebuie să avem credinţă şi să ne dorim să mergem acolo.





[1] Shakyamuni este Buddha istoric, fondatorul buddhismului şi cel care a propovăduit metoda credinţei în Buddha Amida.
[2] Shan-tao (613-681) este al cincilea dintre cei şapte patriarhi ai buddhismului Jodo Shinshu, unul dintre cei mai importanţi învăţători ai şcolii Tărâmului Pur din China.
[3] Tannisho.
[4] Shinran Shonin, Kyogyoshinsho.
[5] Nobuo Haneda, un astfel de fals învăţător are chiar următoarea frază celebră: „Amida este un personaj fictiv, asemenea lui Hamlet”.
[6] Esenţialul credinţei, de Maestrul Seikaku.
[7] Dar şi Nagarjuna, Vasubandhu, T’an-luan, Tao-ch’o, Genshin, Rennyo Shonin

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.