articol recomandat incepatorilor:
1. Dharmakaya (Hosshin) sau Corpul Dharma al Realităţii ultime[1]
Acesta este aspectul Realităţii
ultime sau absolute. El se află dincolo de orice formă, este de neconceput,
neschimbabil, fără început şi fără de sfârşit. Toţi Buddha se regăsesc în
aceeaşi Dharmakaya atunci când ating Iluminarea perfectă; de aceea, se spune că
toţi Buddha, inclusiv Amida, au aceeaşi esenţă. Nu numai Buddha Amida, însă şi
Tărâmul Lui Pur are acelaşi aspect Dharmakaya. Acest lucru este evident din
următorul pasaj al Marii Sutre, care
ne transmite cuvintele lui Buddha Amida:
“Tărâmul
meu, fiind însăşi Nirvana,
va fi fără de asemănare”.[2]
2. Sambhogakaya (Hojin) sau Corpul Recompensei
Acesta este Buddha Amida şi
Tărâmul Său Pur în formă transcendentă, ca rezultat al practicilor şi
legămintelor lui Bodhisattva Dharmakara. Se numeşte “Corpul Recompensei”
deoarece este efectul sau “recompensa” karmică a practicilor şi virtuţilor
Sale. Aşadar, în momentul în care Dharmakara a devenit Buddha Amida, cele 48 delegăminte ale Sale au devenit metode efective de salvare iar Tărâmul Său a
intrat în existenţă. La Amida în formă Sambhogakaya s-a referit Shakyamuni când
i-a spus lui Ananda:
“Bodhisattva Dharmakara a atins
Buddheitatea şi se află acum în Tărâmul buddhic de vest, numit ‘Pace şi
Beatitudine’, la o sută de mii de kotis de tărâmuri distanţă de unde ne aflăm
în acest moment’.
sau când i-a spus lui Sariputra:
‘ Dacă mergi de
aici către vest şi treci de o sută de
mii de kotis de tărâmuri ale Buddhaşilor, ajungi la tărâmul numit Beatitudine
Supremă, unde se află Buddha numit Amitayus. El locuieşte acum acolo şi propovăduieşte Dharma”.[5]
ori când a descris cele două aspecte ale lui Amida
(“Amitabha” – “Lumină Infinită” şi “Amitayus” – “Viaţă Infinită”):
“De ce crezi tu Sariputra, că
acel Buddha este numit Amitabha? Sariputra, Lumina acelui Buddha străluceşte
peste tot şi fără de obstacole în toate lumile celor zece direcţii. Din acest motiv este numit
Amitabha. Din nou, Sariputra, viaţa acelui Buddha şi a fiinţelor din tărâmul
Lui ţine timp de nenumărate şi nesfârşite kalpa. Din acest motiv este numit
Amitayus.”[6]
Aceste aspecte sunt de asemenea, descrise în al 12-lea Legământ al lui Buddha Amida:
“Dacă după ce voi
deveni un Buddha, lumina mea va fi limitată, incapabilă să ilumineze cel puţin
o sută de mii de kotis de nayuta de tărâmuri ale Buddhaşilor, fie să nu ating
Iluminarea perfectă”.
şi în al 13-lea Legământ:
“Dacă după ce voi
deveni un Buddha, viaţa mea va fi limitată chiar şi la o sută de mii de kotis
de nayuta de kalpa, fie ca eu să nu ating Iluminarea perfectă.”
Lumina infinită (Nelimitată) a lui Buddha Amida este o
manifestare transcendentă (Sambhogakaya) capabilă să meargă oriunde în univers.
De aceea, El a spus că dacă lumina Sa va fi limitată, atunci nu va atinge
Buddheitatea. Această Lumină îmbrăţişează, protejează şi aduce înţelepciunea
credinţei (shinjin) în minţile şi inimile celor care sunt deschişi faţă de
mesajul Lui salvator. Prin Lumina Lui, Amida încearcă în permanenţă să
influenţeze fiinţele şi să le facă să accepte salvarea oferită de LegământulSău Principal (al-18-lea Legământ). Unele se deschid mai devreme iar altele mai
târziu, în viitorul apropiat sau îndepărtat, însă Amida va continua să îşi
trimită mereu Lumina Lui salvatoare până când iadurile vor fi goale şi toate
fiinţele vor atinge Eliberarea.
Viaţa Infinită (Nelimitată) a lui Buddha Amida înseamnă că manifestarea
lui transcendentă (Sambhogakaya) va dura la nesfârşit pentru binele tuturor
fiinţelor. De aceea a precizat că, dacă viaţa Lui va fi limitată, atunci nu va
atinge Buddheitatea. Aşadar, aspectul Sambhogakaya al lui Buddha Amida are un
început, când a atins Buddheiatea şi nici un sfârşit (nici o limită), deoarece El
este Buddha al Vieţii Infinite (Nelimitate)[7].
De asemenea, Viaţa Infinită (Nelimitată) a lui Amida
înseamnă că va avea infinită răbdare şi timp nelimitat la dispoziţie pentru a
ajuta toate fiinţele. Acest Legământ este în conformitate cu binecunoscutele
versuri Mahayana:
“Atât timp cât va
exista spaţiul şi fiinţele neiluminate,
fie ca eu să rămân
pentru a risipi suferinţele lumii”.
Aşadar, Viaţa
Infinită (Nelimitată) a lui Amida reprezintă Compasiunea Lui Infinită. Acest
Buddha nu va face nici o discriminare între fiinţe şi va munci la nesfârşit
pentru a le salva pe toate, fără nici cea mai mică pauză, după cum El însuşi
promitea înainte de atingerea Iluminării:
“Dacă în vieţile care
vor urma, timp de nenumărate kalpa,
nu voi deveni un mare
Binefăcător
pentru a-i salva pe
cei aflaţi în suferinţă, din toate cele zece direcţii,
fie ca eu să nu ating
perfecta Iluminare”.[8]
3. Nirmanakaya – Corpul Adaptării (Ojin) sau al Transformării (Keshin)
În conformitate cu Shinran Shonin,
acesta este Buddha Amida ca obiect al celei de-a noua contemplaţii
(contemplaţia asupra corpului adevărat) din Sutra
Contemplaţiei. În acea contemplaţie Shakyamuni îl descrie pe Amida în
dimensiuni precise:
“Corpul Lui este la
fel de glorios precum o sută de miloane de koti de bucăţi de aur din râul Jambu
al Cerului zeilor Yama iar înălţimea Sa este şase sute de mii de koti de nayuta
de yojana, înmulţit cu numărul boabelor de nisip ale râului Gange”.
Astfel, în capitolul VI al
lucrării Kyogyohinsho, Shinran spune:
“Vă voi arăta cu
veneraţie şi respect cine este Buddha şi Tărâmul Său în aspectul Transformării
– acesta este Buddha descris în Sutra Vizualizării lui Buddha al Vieţii
Infinite [Sutra Contemplaţiei], anume ‘Buddha în contemplaţia asupra corpului
adevărat’”[9]
În aceeaşi secţiune cu a noua contemplaţie se spune că
aureola lui Buddha Amida conţine mulţi “Buddhaşi
în aspectul transformării, al căror număr este de milioane de koti înmulţite cu
numărul boabelor de nisip ale râului Gange”.
Aceste corpuri (aspecte) ale transformării (adaptării) ale
lui Buddha Amida care emană din aspectul Lui Sambhogakaya şi care diferă în
formă şi mărime în funcţie de nevoile şi caracteristicile specifice ale
fiinţelor (de aceea, îi spune “Corp al Adaptării” – pentru că se adaptează/apare
în conformitate cu fiinţele din diverse locuri şi lumi) sunt trimise către
toate fiinţele din cele zece direcţii ale samsarei care se încred în El, aşa
cum reiese din secţiunea a 21-a a Sutrei
Contemplaţiei:
“Amitayus, folosindu-se
de puterile Lui supranaturale, îşi poate manifesta liber formele diferite în
tărâmurile celor zece direcţii. Uneori poate apărea ca o figură imensă ce umple
tot cerul; alteori ca o figură mică de numai patru sa doi metri înălţime.
Figurile pe care le manifestă sunt toate de culoarea aurului pur. Buddhaşii
transformării şi florile de lotus pline de nestemate din aureolele fiecăreia
din aceste forme sunt precum cele descrise mai sus”.[10]
Acelaşi lucru este descris în următorul pasaj:
“Buddha Amitayus (Amida)
are optzeci şi patru de mii de caracteristici fizice, fiecare dintre acestea
având optzeci şi patru de mii de semne secundare ale desăvârşirii. Fiecare dintre
aceste semne secundare emite optzeci şi patru de mii de raze de lumină; fiecare
rază de lumină străluceşte peste tot de-a lungul tărâmurilor din cele zece
direcţii, îmbrăţişând şi niciodată abandonând pe cei care se gândesc la Buddha.
Este imposibil să vă descriu în detaliu
aceste raze de lumină, caracteristicile fizice, şi semnele, Buddhaşii în aspectul
transformării [manifestaţi de Amida], şi aşa mai departe.”[11]
Este important de menţionat faptul că Shinran Shonin a
considerat că însuşi Buddha Shakyamuni este unul dintre multele Nirmanakaya sau
Corpuri ale Transformării manifestate de Buddha Amida[12]:
“Amida, care a atins
Buddheitatea în trecutul fără de început,
Plin de compasiune
pentru fiinţele ignorante ale celor cinci pângăriri,
A luat forma lui
Buddha Shakyamuni
şi a apărut în Gaya.”[13]
*
În concluzia acestei prezentări,
putem spune că Buddha Amida este dincolo de orice formă în aspectul Lui
Dharmakaya, se află în formă transcendentă (Sambhogakaya) în Tărâmul Pur şi
este în acelaşi timp alături de noi, cei care ne încredem în El, prin
multiplele Sale Corpuri ale Adaptării şi Transformării. Oriunde am fi: în
camera noastră, pe stradă, singuri sau la plimbare cu prietenii, etc Buddha
Amida este mereu cu noi.
La rândul nostru, după ce vom atinge Buddheitatea în Tărâmul Pur, vom sălăşlui în Realitatea ultimă de dincolo de formă, vom locui pentru totdeauna în formă transcendentă (Sambhogakaya) în Tărâmul Său şi vom merge, în acelaşi timp, în toate zonele universului, în diferite forme sau Corpuri ale Adaptării/Transformării pentru a salva toate fiinţele.
La rândul nostru, după ce vom atinge Buddheitatea în Tărâmul Pur, vom sălăşlui în Realitatea ultimă de dincolo de formă, vom locui pentru totdeauna în formă transcendentă (Sambhogakaya) în Tărâmul Său şi vom merge, în acelaşi timp, în toate zonele universului, în diferite forme sau Corpuri ale Adaptării/Transformării pentru a salva toate fiinţele.
[1] Aici „Dharma” nu are sensul de învăţătură
a lui Buddha, ci de realitate ultimă.
[2] The Three Pure Land Sutras - A
Study and Translation from Chinese by Hisao Inagaki in collaboration with
Harold Stewart, Bukkyo Dendo Kyokai and Numata Center for Buddhist Translation
and Research, Kyoto, 2003, p.9-10
[3] În
secţiunea a -4-a din Mica Sutră,
Shakyamuni îi spune de asemenea, lui Shariputra: “zece kalpa au trecut de când Amitayus a atins Iluminarea”.
[4] The Three Pure Land Sutras - A Study and Translation from Chinese by
Hisao Inagaki in collaboration with Harold Stewart, Bukkyo Dendo Kyokai and
Numata Center for Buddhist Translation and Research, Kyoto, 2003, p.23-24.
[5] The Three Pure Land Sutras - A Study and Translation from Chinese by
Hisao Inagaki in collaboration with Harold Stewart, Bukkyo Dendo Kyokai and
Numata Center for Buddhist Translation and Research, Kyoto, 2003, p.103.
[6] The Three Pure Land Sutras - A Study and
Translation from Chinese by Hisao Inagaki in collaboration with Harold
Stewart, Bukkyo Dendo Kyokai and Numata Center for Buddhist Translation and
Research, Kyoto, 2003, p.104-105.
[7] Trebuie
să facem diferenţa între “etern” şi “nelimitat”. Doar aspectul Dharmakaya al
lui Buddha Amida este etern deoarece nu are nici început şi nici sfârşit, în timp ce aspectul
Sambhogakaya are un început (în momentul atingerii Iluminării) dar nu va avea
sfârşit – va fi “nelimitat”, dupăcum ne spune sutra. De asemenea, Shinran
însuşi a accentuat acest aspect nelimitat
al lui Amida ca Sambhogakaya:
“Viaţa lui Amida
este infinită şi de nemăsurat”
(Imnul
nembutsului şi al adevăratului shinjin – pasaje pe calea Tărâmului Pur - The Collected Works of Shinran, Shin
Buddhism Translation Series, Jodo Shinshu Hongwanji-ha, Kyoto, 1997, p. 304).
“De la atingerea
Buddheităţii au trecut zece kalpa;
Viaţa lui Buddha
nu poate fi măsurată.
strălucind peste toate fiinţele ignorante şi pline de
patimi oarbe ale acestei lumi;
De aceea, mă
plec până la pământ şi îi aduc slavă.”
(Imnurile
Tărâmului Pur - The Collected Works of Shinran, Shin
Buddhism Translation Series, Jodo Shinshu Hongwanji-ha, Kyoto, 1997, p. 321)
[9] Shinran
Shonin, Kyogyoshinsho, cf
with Kyogyoshinsho – On Teaching,
Practice, Faith, and Enlightenment, translated by Hisao Inagaki, Numata
Center for Buddhist Translation and Research, Kyoto, 2003, p. 233. şi Kygyoshinsho, Ryukoku Translation
Series, Ryukoku University, Kyoto, 1966, p. 161.
[10] Ibid.
p. 91.
[11] The Three Pure Land Sutras - A
Study and Translation from Chinese by Hisao Inagaki in collaboration with
Harold Stewart, Bukkyo Dendo Kyokai and Numata Center for Buddhist Translation
and Research, Kyoto, 2003, p. 87
[12] Vezi capitolul „Scopul venirii lui Buddha Shakyamuni în această lume” din cartea mea Învăţături
buddhiste Jodo Shinshu, Dharma Lion Publications, Craiova, 2011.
[13] Shoshinge. The Way of Nembutsu-Faith: A
Commentary on the Shoshinge, by Hisao Inagaki, Nagata
Bunshodo, Kyoto, 1996.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.