Pagini

duminică, 8 noiembrie 2015

Colecţie de pasaje despre adevăratul sens al naşterii în Tărâmul Pur al lui Buddha Amida

           

Din păcate, mulţi adepţi ai şcolii noastre nu înţeleg adevăratul sens al naşterii în Tărâmul Pur al lui Buddha Amida, explicând-o în termeni străini şcolii noastre, ca şi cum ar fi “aici şi acum” sau “în mintea noastră”[1] etc, negând în acest fel existenţa Tărâmului Pur ca loc iluminat şi a naşterii acolo după moarte.
Colecţia de pasaje din textele sacre pe care vreau să o prezint în postările următoare dovedeşte falsitatea unor astfel de supoziţii şi ne ajută să înţelegem adevărata învăţătură despre naşterea în Tărâmul Pur. Aceste pasaje nu necesită explicaţii speciale deoarece sunt foarte uşor de înţeles.

Pentru a face lectura mai uşoară am împărţit pasajele în trei categorii:






[1] Chih-i (538-597), maestrul fondator al şcolii buddhiste Tendai în China, susţinea ideea că Tărâmul Pur „există în propria minte”, aceasta fiind transmisă ulterior în Japonia. Ideea se întâlneşte şi în Vimalakirti Sutra, o învăţătură aparţinând unei porţi Dharma diferite de cea a Tărâmului Pur şi în care se afirmă că dacă mintea cuiva este pură atunci tărâmul unde locuieşte îi apare ca fiind pur datorită purităţii minţii sale. În principal, Tărâmul Pur a fost înţeles de către mulţi maeştri Tendai din trecut ca existând în propria minte. Chih-i chiar l-a prezentat pe Buddha Amida şi Tărâmul său Pur ca elemente ale propriei conştiinţe care trebuiesc realizate în minte.
În ziua de azi, mulţi adepţi şi aşa zişi învăţători ai şcolii noastre preiau această idee şi o integrează în diferite moduri propriilor interpretări ale învăţăturii Jodo Shinshu fără să ştie sau fără să vrea să accepte că astfel de idei sunt împotriva învăţăturii Tărâmului Pur promovate de Maeştrii fondatori ai tradiţiei noastre.
Trebuie să înţelegem foarte bine că, în contradicţie cu teoriile de genul „totul este în mintea noastră” sau „tărâmul pur este mintea pură”, etc., Jodo Shinshu recunoaşte existenţa mai multor Buddhaşi transcedentali care au creat diferite tărâmuri şi că este posibilă, prin diverse metode, naşterea acolo după moarte. Câteva exemple de astfel de tărâmuri ale Buddhaşilor sunt: Tusita unde se află Bodhisattva Maitreya, tărâmul lui Aksobya, al lui Bodhisattva Tara, Bhaisajyaguru (Yakushi) şi bineînţeles, Tărâmul din vest al lui Buddha Amida recomandat de Shakyamuni ca fiind cel mai bun loc pentru cei care doresc să atingă repede Iluminarea supremă. Existenţa reală a acestor tărâmuri şi în mod special al Tărâmului Pur al lui Buddha Amida a fost acceptată în mod natural de maeştrii şcolii noastre, precum Nagarjuna, Shan-tao, Honen, Shinran şi alţii care ne-au instruit în mod repetat să aspirăm la naşterea EXCLUSIVĂ în Tărâmul lui Amida. Ei toţi au acceptat ideea Tărâmului Pur al vieţii de după moarte (raiseijodo), ceea ce înseamnă că acesta poate fi atins după moartea fizică. Vom vedea acest lucru în următoarele pagini. 


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.