Maestrul Rennyo (1415-1499) |
Răspuns: În conformitate cu Maestrul Rennyo[1]
există cinci condiţii pentru ca cineva să se nască în Tărâmul Pur:
-binele acumulat din trecut
-un bun învăţător spiritual
-lumina lui Amida
-inima încrezătoare (credința/shinjin)
-rostirea Numelui lui Buddha Amida (Nembutsu)
1)
Binele acumulat din trecut
„Binele din trecut” reprezintă karma bună din
vieţile trecute şi această viaţă (anterior momentului când ne încredem pentru
prima oară în Amida), care se manifestă acum printr-o stare a minţii deschisă şi receptivă faţă de mesajul Legământului
Principal al lui Buddha Amida. În Jodo Shinshu practica principală este „monto”
– „a asculta” învăţătura. Mulţi însă aud învăţătura despre Legământul Principal
dar nu toţi sunt deschişi faţă de ea. Această deschidere este foarte importantă
în tradiţia noastră şi este manifestarea binelui din trecut. De asemenea, dacă
ascultăm învăţătura în mod repetat, devenind îmbibaţi cu Dharma în toată fiinţa
noastră, această ascultare permanentă va
deveni tot un fel de „bine din trecut” care ne va face deschişi faţă de
Legământul Principal.
2)
Bunul învățător spiritual
Bunul învăţător spiritual este cel care ne
îndrumă pe calea credinței în Legământul Principal; el este mesagerul care ne
îndeamnă să ne încredem în Amida iar apariţia lui este tot o manifestare a
binelui din trecut. Acesta poate să fie un om, dar şi o carte sau un text
sacru, însă mesajul său nu poate fi receptat decât pe fondul deschiderii de
care vorbeam înainte.
În Jodo Shinshu învăţătorul este numit „zenchishiki” (kalyanamitra în sanscrită), ceea ce se traduce prin „bun prieten pe Cale”. Nu trebuie însă confundat cu rolul Maestrului sau al Gurului din alte tradiţii buddhiste.
Bunul învățător spiritual poate fi de
asemenea, o carte scrisă de cineva care a avut credință adevărată și a fost
loial învățăturii despre Buddha Amida ori un text sacru. Așadar, bunul
învățător poate fi cineva deja plecat în Tărâmul Pur dar ale cărui cuvinte și
instrucțiuni te-au ajutat să devi deschis față de Buddha Amida și să te încrezi în El. În cazul meu de
exemplu, pot spune că am găsit răspunsuri la toate întrebările mele după ce am
citi Un standard al credinței Shinshu
de Ryosetsu Fujiwara Sensei, precum și diverse texte sacred din tradiția
noastră precum Tannisho, scrisorile
lui Shinran, precum și însăși sutrele Tărâmului Pur. Așadar, nu pot spune că am
avut un învățător sau mentor în trup uman
3)
Lumina lui Amida
Lumina lui Amida reprezintă lucrarea şi
dorinţa lui Buddha Amida de a salva (conduce către Iluminare) toate fiinţele
aflate în iluzie. Manifestarea acesteia este Legământul Principal (al-18-lea
Legământ).
Lumina lui Amida se află întotdeauna
deasupra tuturor fiinţelor, deschise ori închise către ea. Prin această Lumină,
Amida încearcă în permanenţă să influenţeze fiinţele şi să le facă să accepte
salvarea oferită de Legământul său Principal. Unele se deschid mai devreme sau
mai târziu iar altele o vor face în viitorul îndepărtat, însă Amida va continua
să îşi trimită mereu Lumina lui salvatoare până când toate tărâmurile samsarice
vor fi goale şi toate fiinţele vor atinge Eliberarea.
.
4) Inima încrezătoare (shinjin)
4) Inima încrezătoare (shinjin)
Datorită binelui acumulat din trecut ne
întâlnim cu un bun învăţător spiritual şi suntem deschişi faţă de mesajul său –
Legământul Principal (lumina lui Amida). În acest moment are loc ceea ce se
numeşte „Trezirea credinţei” sau
apariţia inimii încrezătoare (shinjin).
Inima încrezătoare înseamnă că adeptul acceptă
existența lui Buddha Amida și se bazează exclusiv pe El pentru atingerea
naşterii în Tărâmul Pur.
5) Rostirea Numelui lui Buddha Amida (Nembutsu)
Rostirea Numelui (“Namo Amida Butsu”) apare în
același timp cu Trezirea credinţei, ca expresie a acesteia şi a recunoştinţei
faţă de Buddha Amida că ne salvează aşa cum suntem. Acesta este singurul Nembutsu
explicat şi acceptat în tradiţia noastră – Nembutsul credinţei şi al
recunoştinţei.
***
„Binele
din trecut” şi „bunul
învăţător spiritual” nu sunt altceva decât condiţii ce creează un mediu
propice în care Lumina lui Amida să
se poată manifesta, însă ele nu reprezintă cauze directe ale naşterii în
Tărâmul Pur. Doar credința (inima
încrezătoare/shinjin) este cauza directă a nașterii acolo. Când apare în
vreun text faptul că Nembutsu este cauza nașterii în Tărâmul Pur acesta se
referă la Nembutsul credinței, adică la Nembutsu ca expresie a credinței. Doar
în acest sens, putem spune de asemenea, că Nembutsu este cauza nașterii în Tărâmul
Pur.
„Inima
încrezătoare”(shinjin) şi „rostirea Numelui” (Nembutsu) sunt
manifestarea Luminii lui Amida în inima practicantului şi nu pot exista
independent de aceasta. Numai datorită lucrării lui Amida şi dorinţei sale de a
ne salva (Lumina lui Amida), suntem noi capabili să ne încredem în Amida şi să
rostim Nembutsu[2].
Maestrul Rennyo explică acest aspect într-una
din Scrisorile[3] sale:
„Îndemnaţi
de lucrarea acestei Lumini [Lumina lui Amida], aceia care sunt înzestraţi cu
bine karmic din trecut ajung să atingă inima încrezătoare a Puterii Celuilalt.
Astfel, a devenit limpede acum că inima încrezătoare este oferită de Tathagata
Amida. Prin urmare, acum ştim foarte clar că aceasta nu este mintea creată de
adepţi ci marea inimă încrezătoare a Puterii Celuilalt oferită nouă de Tahagata
Amida”.
[1] Rennyo Shonin (1415-1499) a fost al optulea descendent al lui Shinran
şi patriarh (Monshu) al Hongwanji, templul mamă al şcolii Jodo Shinshu (ramura
Hongwanji-ha).
[2] Aici apare din nou ideea că shinjin şi nembutsu provin de la Amida. Vezi capitolul ”Credința
în Buddha Amida nu este creația minții noastre” din această carte.
[3] „Scrisorile lui Rennyo (Gobunsho)”, traducere în limba română de Josho
Adrian Cîrlea – seria traducerilor din buddhismul Jodo Shinshu, IABC, Kyoto,
2005.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu