Pagini

miercuri, 2 noiembrie 2016

Cele cinci condiții pentru nașterea în Tărâmul Pur al lui Buddha Amida


Maestrul Rennyo (1415-1499)

Răspuns: În conformitate cu Maestrul Rennyo[1] există cinci condiţii pentru ca cineva să se nască în Tărâmul Pur:

-binele acumulat din trecut
-un bun învăţător spiritual
-lumina lui Amida
-inima încrezătoare (credința/shinjin)
-rostirea Numelui lui Buddha Amida (Nembutsu)

1) Binele acumulat din trecut
„Binele din trecut” reprezintă karma bună din vieţile trecute şi această viaţă (anterior momentului când ne încredem pentru prima oară în Amida), care se manifestă acum printr-o stare a minţii deschisă şi receptivă faţă de mesajul Legământului Principal al lui Buddha Amida. În Jodo Shinshu practica principală este „monto” – „a asculta” învăţătura. Mulţi însă aud învăţătura despre Legământul Principal dar nu toţi sunt deschişi faţă de ea. Această deschidere este foarte importantă în tradiţia noastră şi este manifestarea binelui din trecut. De asemenea, dacă ascultăm învăţătura în mod repetat, devenind îmbibaţi cu Dharma în toată fiinţa noastră, această ascultare permanentă va deveni tot un fel de „bine din trecut” care ne va face deschişi faţă de Legământul Principal.


2) Bunul învățător spiritual
Bunul învăţător spiritual este cel care ne îndrumă pe calea credinței în Legământul Principal; el este mesagerul care ne îndeamnă să ne încredem în Amida iar apariţia lui este tot o manifestare a binelui din trecut. Acesta poate să fie un om, dar şi o carte sau un text sacru, însă mesajul său nu poate fi receptat decât pe fondul deschiderii de care vorbeam înainte.

În Jodo Shinshu învăţătorul este numit „zenchishiki” (kalyanamitra în sanscrită), ceea ce se traduce prin „bun prieten pe Cale”. Nu trebuie însă confundat cu rolul Maestrului sau al Gurului din alte tradiţii buddhiste.


Bunul învățător spiritual poate fi de asemenea, o carte scrisă de cineva care a avut credință adevărată și a fost loial învățăturii despre Buddha Amida ori un text sacru. Așadar, bunul învățător poate fi cineva deja plecat în Tărâmul Pur dar ale cărui cuvinte și instrucțiuni te-au ajutat să devi deschis față de Buddha  Amida și să te încrezi în El. În cazul meu de exemplu, pot spune că am găsit răspunsuri la toate întrebările mele după ce am citi Un standard al credinței Shinshu de Ryosetsu Fujiwara Sensei, precum și diverse texte sacred din tradiția noastră precum Tannisho, scrisorile lui Shinran, precum și însăși sutrele Tărâmului Pur. Așadar, nu pot spune că am avut un învățător sau mentor în trup uman

3) Lumina lui Amida
Lumina lui Amida reprezintă lucrarea şi dorinţa lui Buddha Amida de a salva (conduce către Iluminare) toate fiinţele aflate în iluzie. Manifestarea acesteia este Legământul Principal (al-18-lea Legământ).

Lumina lui Amida se află întotdeauna deasupra tuturor fiinţelor, deschise ori închise către ea. Prin această Lumină, Amida încearcă în permanenţă să influenţeze fiinţele şi să le facă să accepte salvarea oferită de Legământul său Principal. Unele se deschid mai devreme sau mai târziu iar altele o vor face în viitorul îndepărtat, însă Amida va continua să îşi trimită mereu Lumina lui salvatoare până când toate tărâmurile samsarice vor fi goale şi toate fiinţele vor atinge Eliberarea.
.
4) Inima încrezătoare (shinjin)
Datorită binelui acumulat din trecut ne întâlnim cu un bun învăţător spiritual şi suntem deschişi faţă de mesajul său – Legământul Principal (lumina lui Amida). În acest moment are loc ceea ce se numeşte „Trezirea credinţei” sau apariţia inimii încrezătoare (shinjin).
Inima încrezătoare înseamnă că adeptul acceptă existența lui Buddha Amida și se bazează exclusiv pe El pentru atingerea naşterii în Tărâmul Pur.

5) Rostirea Numelui lui Buddha Amida (Nembutsu)
Rostirea Numelui (“Namo Amida Butsu”) apare în același timp cu Trezirea credinţei, ca expresie a acesteia şi a recunoştinţei faţă de Buddha Amida că ne salvează aşa cum suntem. Acesta este singurul Nembutsu explicat şi acceptat în tradiţia noastră – Nembutsul credinţei şi al recunoştinţei.

***

„Binele din trecut” şi „bunul învăţător spiritual” nu sunt altceva decât condiţii ce creează un mediu propice în care Lumina lui Amida să se poată manifesta, însă ele nu reprezintă cauze directe ale naşterii în Tărâmul Pur. Doar credința (inima încrezătoare/shinjin) este cauza directă a nașterii acolo. Când apare în vreun text faptul că Nembutsu este cauza nașterii în Tărâmul Pur acesta se referă la Nembutsul credinței, adică la Nembutsu ca expresie a credinței. Doar în acest sens, putem spune de asemenea, că Nembutsu este cauza nașterii în Tărâmul Pur.

„Inima încrezătoare”(shinjin) şi „rostirea Numelui” (Nembutsu) sunt manifestarea Luminii lui Amida în inima practicantului şi nu pot exista independent de aceasta. Numai datorită lucrării lui Amida şi dorinţei sale de a ne salva (Lumina lui Amida), suntem noi capabili să ne încredem în Amida şi să rostim Nembutsu[2].

Maestrul Rennyo explică acest aspect într-una din Scrisorile[3] sale:

„Îndemnaţi de lucrarea acestei Lumini [Lumina lui Amida], aceia care sunt înzestraţi cu bine karmic din trecut ajung să atingă inima încrezătoare a Puterii Celuilalt. Astfel, a devenit limpede acum că inima încrezătoare este oferită de Tathagata Amida. Prin urmare, acum ştim foarte clar că aceasta nu este mintea creată de adepţi ci marea inimă încrezătoare a Puterii Celuilalt oferită nouă de Tahagata Amida”.


[1] Rennyo Shonin (1415-1499) a fost al optulea descendent al lui Shinran şi patriarh (Monshu) al Hongwanji, templul mamă al şcolii Jodo Shinshu (ramura Hongwanji-ha).
[2] Aici apare din nou ideea că shinjin şi nembutsu provin de la Amida. Vezi capitolul ”Credința în Buddha Amida nu este creația minții noastre” din această carte.
[3] „Scrisorile lui Rennyo (Gobunsho)”, traducere în limba română de Josho Adrian Cîrlea – seria traducerilor din buddhismul Jodo Shinshu, IABC, Kyoto, 2005.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.