Pe căile bazate mai mult sau mai puțin pe puterea personală
a practicantului, căința este o metodă foarte importantă de distrugere a karmei negative. Cu toate acestea, adevărata căință nu este doar o simplă confesiune a
greșelilor, ci o conștientizare profundă ce cuprinde trupul și inima noastră.
De aceea, Maestrul Shan-tao spunea că există trei tipuri de căință:
”Cel mai înalt grad de
căință este a vărsa sânge din ochi și din pielea corpului.
Gradul mijlociu de căință este a elimina transpirație fierbinte din corp și a curge sânge din ochi.
Gradul mijlociu de căință este a elimina transpirație fierbinte din corp și a curge sânge din ochi.
Cel mai de jos grad de
căință este a avea corpul cuprins de febră și lacrimi în ochi.”[1]
Răspunzând la întrebarea dacă este căința necesară în buddhismul Tărâmului Pur, Shan-tao spune în aceeași lucrare (Liturgia Nașterii) că deși este dificil să verși sânge și lacrimi, dacă adeptul are credință în salvarea oferită de Amida, el va atinge același rezultat ca în cazul căinței:
Răspunzând la întrebarea dacă este căința necesară în buddhismul Tărâmului Pur, Shan-tao spune în aceeași lucrare (Liturgia Nașterii) că deși este dificil să verși sânge și lacrimi, dacă adeptul are credință în salvarea oferită de Amida, el va atinge același rezultat ca în cazul căinței:
”Deși nu poate vărsa
lacrimi și sânge, cel care atinge credința adevărată (shinjin) va avea același
rezultat precum cel descris mai sus.”[2]
Shinran spune de asemenea, în Imnurile Maeștrilor Tărâmului Pur:
“Aceia în care Adevărata Credință este pe deplin stabilită,
fiind ea însăși Mintea precum Diamantul,
sunt egali cu cei care se căiesc de karma lor negativă
în cele trei moduri; așa spune maestrul nostru, Shan-tao.”[3]
și în Explicații ale
Inscripțiilor de pe Sfintele Suluri:
”A spune Namo Amida
Butsu este a te căi de toate relele karmice pe care le-ai făcut din trecutul
fără de început.”[4]
În capitolul III din Kyogyoshinsho,
Shinran prezintă un dialog foarte important[5]. Cineva
întreabă cum se poate ca o karmă atât de negativă precum cea rezultată din
înfăptuirea celor cinci păcate de moarte și cele zece fapte rele și care ar
duce la renașterea în tărâmurile de jos ale existenței timp de multe kalpa,
este anihilată prin nembutsul credinței, iar respectiva persoană se naște înTărâmul Pur? Cum poate fi explicată această situație ”din perspectiva legii karmice în conformitate cu care o karmă grea te
trage automat în jos? Mai mult decât atât, din trecutul fără de început,
ființele sensibile s-au dedat la diverse acțiuni mizerabile, fiind așadar,
legate de cele trei lumi ale transmigrării. Dacă ar fi cum zici tu iar ele s-ar
putea elibera de cele trei lumi doar gândindu-se la Buddha Amida și repetându-i
Numele chiar și numai de zece ori, cum explici atunci puterea înrobitoare a
karmei?".[6]
Răspunsul este minunat:
”Să presupunem că
într-o cameră a fost întuneric o mie de ani. Dacă o lumină este aprinsă acolo
chiar și pentru puțin timp, camera se va ilumina imediat. Cum ar putea
întunericul să refuze să plece deoarece a fost acolo o mie de ani?[7]
Întunericul poate părea adânc și puternic atunci când trăim
înconjurați de el timp de multe kalpa, însă devine ca și inexistent când
întâlnește Lumina lui Buddha Amida. Putem compara diferitele patimi oarbe între
ele și să afirmăm că unele sunt mai grele sau mai întunecate decât altele, dar
cu ce putem compara Iluminarea și Lumina lui Buddha Amida?
De asemenea, dacă vorbim în termeni de tărie și slăbiciune,
unele ființe sunt mai puternice decât altele, însă cine este cu adevărat mai
puternic decât un Buddha? Chiar și cei mai înalți dintre zei care trăiesc mulți
eoni, nu se pot compara cu un Buddha în înțelepciune, putere, curățenie
spirituală și capacitatea de a salva ființele.
Pentru a scăpa din gaura neagră a existenței samsarice avem
nevoie de energia infinit de puternică a lui Buddha Amida. Numai aceasta ne
poate trage afară din ciclul nașterilor și morților repetate. Nu putem construi
nimic egal de puternic prin noi înșine. Pur
și simplu regretele sau căința noastră nu sunt suficiente pentru a elimina
karma negativă a nenumăraților eoni în care am pus munte peste munte de
lăcomie, furie și ignoranță.
Karma care ne leagă de samsara este prea puternică pentru
oameni ca noi, plini de iluzie și patimi oarbe, însă pentru cineva care a atins
deja eliberarea, asemenea lui Buddha Amida, nimic din ceea ce aparține de
samsara nu are vreo putere asupra Lui ori a salvării pe care o oferă:
”Cele zece repetări
ale Numelui sunt mai puternice decât cele cinci păcate de moarte sau cele zece
fapte rele. Așadar, această karma mult mai puternică [a rostirii Numelui] răzbește,
făcându-l pe adept să scape de cele trei stări de existență pline de
suferință.”[8]
Doar câteva rostiri ale Numelui lui Buddha Amida și chiar o singură rostire făcută pe
baza încrederii în Puterea salvatoare a lui Buddha Amida (nembutsul credinței)
este capabilă să distrugă rădăcinile karmei noastre rele din trecutul fără de
început. Iar asta se întâmplă nu doar pentru că noi rostim Numele (ca și cum Numele ar depinde de noi), ci pentru că acest Nume este chiar Numele lui Buddha Amida în care El și-a manifestat
toate virtuțile și energia karmică iluminată:
“Cele zece repetări ale Numelui apar din credinţa de
neîntrecut care ia ca obiect al său
Numele lui Tathagata Amida în corpul de slavă al metodelor potrivite[9]; acest corp al
slavei conţine merite nemăsurate, pure
şi curate".[10]
Așadar, dacă cineva se încrede în Buddha Amida și-i rostește
Numele cu credință, este ca și cum am așeza pe un cântar un luptător de sumo și
o pană :) Care dintre ei este mai greu și va trage în jos pe celălalt?
Samsara cu toate lumile și universurile ei, precum și cu
tărâmurile diverselor ființe, de la locuitorii iadurilor până la cei mai înalți
zei, nu cântărește mai mult decât o pană în comparație cu Numele lui Buddha
Amida.
[1] Citat de Shinran Kyogyoshinsho – On
Teaching, Practice, Faith, and Enlightenment, translated by Hisao Inagaki,
Numata Center for Buddhist Translation and Research, Kyoto, 2003, p. 247
[2] Idem p. 247
[3] The Collected Works of
Shinran, Shin Buddhism Translation Series, Jodo Shinshu Hongwanji-ha,
Kyoto, 1997, p.380
[4] Idem p.504
[5] Acest dialog a fost luat
de Shinran din Comentariu asupra
discursului ținut de Vasubandhu despre Tărâmul Pur de Maestrul T'an-luan.
[6] Kyogyoshinsho – On
Teaching, Practice, Faith, and Enlightenment, translated by Hisao Inagaki,
Numata Center for Buddhist Translation and Research, Kyoto, 2003, p. 162
[7] Idem p. 162
[8] Idem, p. 164
[9] Sambhogakaya - vezi
articolul Cele trei corpuri (aspecte) ale lui Buddha Amida din cartea Adevărata învățătură despre Buddha Amida și
Tărâmul Său Pur, Corporate Body of Buddha Educational Foundation, Taiwan,
2016, p. 73
[10] Kyogyoshinsho – On
Teaching, Practice, Faith, and Enlightenment, translated by Hisao Inagaki,
Numata Center for Buddhist Translation and Research, Kyoto, 2003, p. 163
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.