Pagini

miercuri, 5 iulie 2017

Rennyo Shonin - Restauratorul buddhismului Jodo Shinshu


Rennyo Shonin
1. Scurtă biografie

Rennyo (1415-1499) a fost un descendent al lui Shinran şi al optulea Monshu (patriarh) al templului Hongwanji[1]; în copilărie i se spunea Hoteimaru iar mai târziu a fost numit Kenju. Când avea şase ani, mama sa, care era servitoare în slujba lui Zonnyo (al şaptelea monshu), 1-a părăsit şi şi-a continuat viaţa în anonimat.

La vârsta de şaptesprezece ani, a primit ordinaţia de la Sonno la templul Shoren-in. În timp ce studia învăţăturile Jodo Shinshu de la tatăl său, a ajutat la răspândirea Dharmei în provincia Omi (prefectura Shiga din zilele noastre) şi în Japonia de nord.

In 1457, când avea patruzeci şi trei de ani, a devenit Monshu şi şi-a continuat activitatea misionară în regiunea Omi. Nemulţumiţi de popularitatea crescândă a mişcării lui Rennyo, călugării războinici de la mănăstirea Enryakuji de pe muntele Hiei au atacat şi au distrus Hongwanji, în 1465, aşa că a fost nevoit să se mute la Kawachi (prefectura Osaka de est) iar apoi în provincia Omi.

În 1471 a construit un templu, nou centru al activităţilor sale, la Yoshizaki, în provincia Echizen (prefectura Fukui) şi a reuşit să atragă un mare număr de adepţi. A iniţiat o metodă unică de transmitere a Dharmei prin intermediul scrisorilor, care erau citite peste tot în rândul adepţilor şi care au contribuit enorm la răspândirea învăţăturii de-a lungul întregii ţări, chiar şi printre cei care nu ştiau să citească.

Totuşi, răspândirea buddhismului Jodo Shinshu (Shin) în Japonia de nord a provocat deseori conflicte cu guvernatorii şi seniorii feudali locali, culminând cu "revoltele ikko-ikki" din provinciile Echizen, Kaga şi Etchu. Pentru a evita alte viitoare conflicte, Rennyo s-a retras din Yoshizaki în 1457, mutându-şi centrul activităţilor sale în regiunea Kyoto-Osaka. La sugestia discipolului său Dosai, a construit Sala Fondatorului (1480) şi Sala lui Amida (1481) la Yamashina, la est de Kyoto. Aceasta a devenit fundamentul instituţiei Hongwanji.

În 1489, s-a retras din poziţia de Monshu, lăsându-1 ca succesor pe Jitsunyo, al cincilea fiu al său. Cu un neştirbit spirit misionar, în 1496 a construit un templu la Ishiyama, în Osaka - în chiar locul unde se află acum castelul Osaka - şi şi-a petrecut acolo tot restul vieţii. Când s-a îmbolnăvit, în 1498, s-a întors la Yamashina, unde a murit în anul următor la vârsta de optzeci şi cinci de ani. Mai târziu, în 1882, lui Rennyo i s-a acordat titlul postum de Eto Daishi (lit. "Maestrul Lămpii înţelepciunii"), de către împăratul Meiji.

La apogeul activităţilor sale de răspândire a învăţăturii, Rennyo a editat şi publicat Shoshinge (Imn despre adevărata credință și nembutsu) şi Wasan (Imnurile lui Shinran) ca fiind cărţile standard pentru serviciul religios de fiecare zi. Odată cu adăugirea Scrisorilor, această formă de slujbă religioasă a fost şi continuă să fie ţinută în fiecare zi, în toate familiile şi templele Jodo Shinshu. Ca ghid pentru o corectă înţelegere a lui Shoshinge, Rennyo a scris Shoshinge-tai'i (O descriere a lui Shoshinge). Învăţăturile sale Dharma, remarcile întâmplătoare şi înregistrările ocupaţiilor sale cotidiene au fost mai târziu compilate în Rennyo Shonin Goichidaiki-kikigaki (Astfel am auzit de la Rennyo Shonin) în 1580, de Jitsugo, al zecelea fiu al său.

 2. Despre Scrisorile lui Rennyo

 "Pentru a ne ajuta pe noi, fiinţele ignorante, să înţelegem repede şi uşor, din o mie de puncte esenţiale a selectat o sută, din o sută, zece şi din zece unul, compunând în acest fel Scrisorile şi clarificând astfel o metodă rapidă de împlinire pe calea buddhistă pentru oamenii obişnuiţi. Numai datorită voinţei puternice a Maestrului Rennyo învăţătura fondatorului Shinran Shonin s-a răspândit în întreaga ţară." ( Shinshu-shiryo-shusei, vol. 11, p.412)

Acesta este un pasaj din Renjun-ki, o înregistrare a anecdotelor lui Rennyo adunate de Renjun, al şaselea fiu al său. Aici el scotea în evidenţă relaţia inseparabilă dintre Scrisori şi răspândirea învăţăturii Jodo Shinshu printre oamenii obişnuiţi din Japonia.

Hongwanji, care în perioada aceea abia reuşea să supravieţuiască, s-a transformat în scurt timp în cea mai mare organizaţie buddhistă; aceasta s-a datorat în mare măsură circulaţiei vaste a Scrisorilor.

Scrisorile lui Rennyo sunt în număr de 266. Prima a fost scrisă când avea patruzeci de ani (1461) iar ultima când avea optzeci şi patru (1498). Ennyo, unul dintre nepoţii săi, a fost cel care a adunat scrisorile sale sub titlul Ofumi (în traducere literară aceasta însemnând "scrisori", cu prefixul onorific ”o”). Selecţionând optzeci de scrisori, Ennyo le-a aranjat în cinci fascicole. Sarcina publicării celor optzeci de scrisori probabil că a fost asumată de Shonyo, al zecelea Monshu al Hongwanji, cam prin 1533. De atunci, copii ale Ofumi au fost oferite membrilor Hongwanji şi citite zilnic înaintea altarului familial, în timpul slujbelor de dimineaţa şi seara. Jakunyo, cel de-al paisprezecelea Monshu, a fost cel care le-a schimbat titlul din Ofumi în Gobunsho, publicându-le pentru prima dată împreună cu sigiliul său de la sfârşitul lucrării, unde se află de asemenea şi data apariţiei.

Selecţionarea celor treizeci de scrisori ale ediției în limba română (disponibilă la templul nostru pentru distribuție gratuită) se bazează pe Gobunsho hiraganaban (Gobunsho în hiragana) publicată de Hongwanji odată cu comemorarea celor 500 de ani de la moartea lui Rennyo, ţinută în 1998, şi purtând  semnătura lui Sokunyo, fostul Monshu.

Prima scrisoare a acestei colecții a fost compusă la cinci ani după ce a devenit Monshu. Era de asemenea anul în care se comemorau 200 de ani de la moartea Fondatorului Shinran Shonin. Înainte de a redacta Scrisorile, compusese câteva comentarii la Shoshinge (Imn despre adevărata credință și nembutsu), dar acestea nu reprezentau în totalitate gândirea lui Rennyo.

Acordarea învăţăturii prin intermediul scrisorilor, redactate într-un limbaj simplu şi uşor de înţeles, era cea mai bună metodă în zilele acelea. La adunările Dharma, scrisorile lui Rennyo, care prezentau pe scurt punctele principale ale învăţăturii Jodo Shinshu, erau citite şi explicate de liderii grupurilor respective. Aceasta era în beneficiul oamenilor obişnuiţi, dintre care mulţi erau analfabeți. Mai târziu, citirea scrisorilor a devenit o parte importantă a slujbelor religioase şi ceremoniilor care au loc în templele Jodo Shinshu sau în casele credincioşilor.

După cum a fost menţionat în pasajul citat mai sus din Renjun-ki, scopul lui Rennyo era să condenseze esenţa învăţăturii şi să o prezinte în mod repetat în expresii obişnuite şi uşor de înţeles. Deseori s-a scos în evidenţă faptul că foarte greu putem găsi o persoană care a studiat scrierile lui Shinran, în mod special Kyogyoshinsho, atât de profund precum Rennyo. Esenţa învăţăturii câştigată astfel prin studiul atent al scrierilor lui Shinran şi-a găsit expresia naturală în Scrisori. Deşi, vorbind la modul ideal, Kyogyoshinsho, care prezintă în amănunt structura doctrinală a buddhismului Tărâmului Pur, ar trebui studiată de toţi buddhiştii Jodo Shinshu, ea se află totuşi cu mult peste capacităţile de înţelegere ale oamenilor obişnuiţi. Rennyo a fost cel care i-a extras esenţa şi a prezentat-o în scrisorile sale în limbajul vieţii de zi cu zi.

Rennyo este foarte des venerat ca "Restaurator" sau ca "Al doilea Fondator" al Jodo Shinshu datorită marii expansiuni pe care a avut-o această tradiţie în timpul vieţii lui. Mai mult, când vorbim de realizările lui Rennyo, ceea ce este menţionat fără excepţie, deşi întrucâtva la modul critic, sunt tacticile politice folosite de el în comportamentul faţă de puterile seculare sau autorităţi. O astfel de vedere este inacceptabilă pentru unii. În lucrarea Astfel am auzit de la Rennyo Shonin, găsim următoarele cuvinte:

"Prosperitatea şcolii noastre nu stă  în marile adunări sau demonstraţiile de putere ci în atingerea 'inimii încrezătoare' de către un singur om."

Aflăm din aceste cuvinte că preocuparea principală a lui Rennyo era să îndemne oamenii către înţelegerea corectă a esenţei învăţăturii lui Shinran.
Este adevărat că lui i se datorează o creştere extraordinară a şcolii Jodo Shinshu (ramura Hongwanji) dintr-un mic templu aproape necunoscut celor din afară, până la cea mai mare confesiune din timpul acela, dar acest lucru a fost doar rezultatul palpabil al dorinţei sale sincere de a împărtăşi învăţătura lui Shinran cu cât mai mulţi oameni posibil. Scrisorile au fost cele care au jucat un rol indispensabil în realizarea intenţiei sale. În acest sens Rennyo poate fi numit pe bună dreptate "Restauratorul buddhismului Jodo Shinshu".


                                          - adaptare după capitolul introductiv al lucrării 
                             Scrisorile lui Rennyo (Gobunsho), traducere în limba română 
                                      de Rev Josho Adrian Cirlea, IABC, Kyoto, 2005 - 

Citiți vă rog și articolele biografice:




[1] Templul mamă al scolii buddhiste Jodo Shinshu, ramura Hongwanji.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.