Întrebare: Este cumva Amida un simbol sau metaforă pentru Înțelepciune și Compasiune? Unii erudiți susțin această idee.
Răspuns: Acei erudiți greșesc. Buddha Amida NU este un simbol sau metaforă pentru Înțelepciune și Compasiune, ci o Persoană iluminată reală care posedă Înțelepciune infinită și Compasiune infinită. Întotdeauna insist pe existența reală a lui Buddha Amida și a Tărâmului Său Pur deoarece dacă nu acceptă existența lui credința oamenilor devine abstractă și falsă. Nu poate exista o credință reală fără un obiect al credinței real și autentic – în cazul nostru, Buddha Amida.
Dacă nu-ți poți spune ție însuți și altora că obiectulcredinței tale e un Buddha viu și real atunci nu ai credință. Indiferent cât de erudit ai fi, dacă cunoștințele și studiul tău nu ți-au simplificat credința și dacă nu poți vorbi despre credință în termeni simpli, atunci nu ai credință.
Dacă nu poți spune pur și simplu că Amida este un Buddha real și că Tărâmul Său Pur e un loc real și iluminat atunci de fapt, nu te încrezi decât în propria ta minte neiluminată și în categoriile ei limítate și deci, nu ai credință.
Ține mereu această învățătură în inima ta – Amida NU este un concept abstract ci un Buddha viu cu care poți comunica rostind Numele lui cu credință.
Honen Shonin a spus, iar noi trebuie să ne plecăm înaintea cuvintelor sale prețioase:
”Buddha Amida te aude mereu, fără nicio excepție, indiferent de timp, loc sau orice altă împrejurare”.[1] ”Când ființele sensibile se pleacă până la pământ înaintea lui Buddha Amida, Amida îi vede. Când rostesc cu buzele lor Numele lui Buddha Amida, Amida îi aude. Când se gândesc la Buddha Amida în inima lor, Amida se gândește la ei. În aceste trei tipuri de acțiuni karmice[2], Buddha Amida și ființele sensibile nu sunt separate unele de altele. De aceea, ele sunt numite relații karmice personale și familiale.[3] Așadar, ori de câte ori țineți în mână un rozariu buddhist, Amida va vedea asta. Dacă vă gândiți în mintea voastră să-i rostiți Numele, Buddha Amida se va gândi la voi”.[4]
[1] Honen Shonin, Discuții pe o sută patruzeci și cinci de subiecte, The Promise of Amida Buddha - Honen's Path to Bliss; English translation of the Genko edition of the works of Honen Shonin - Collected Teachings of Kurodani Shonin: The Japanese Anthology (Wago Toroku), translated by Joji Atone and Yoko Hayashi, Wisdom Publications, Boston, 2011, p.295
[2] Plecăciune cu trupul, rostire și gândire.
[3] De fapt, Buddha Amida se gândește la noi chiar de înainte de a ne încrede în El și a rosti Numele lui, doar că nu poate intra într-o relație karmică cu noi dacă nu devenim deschiși față de El. Așadar, când ne încredem în El, rostim Numele lui și vrem să ne naștem în Tărâmul său Pur intrăm într-o relație karmică cu Amida. Este nevoie de doi pentru a avea o relație. Înainte de a ne încrede în El, nu exista decât Amida care ne chema către El. După ce ne-am pus credința în Amida am intrat în ”relații karmice personale și familiale” cu El, așa cum bine a zis Honen.
[4] Atitudinea necesară nașterii în Tărâmul Pur (Ojojodoyojin), http://www.jsri.jp/English/Honen/TEACHINGS/zendo.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.