Credința nu este unidirecționată, deoarece nu este fermă;
Credința nu este constantă (nu durează), deoarece este amestecată cu (afectată de) alte gânduri.”
Deoarece învățătura noastră e ușor de studiat și înțeles dacă cineva îi dedică suficient timp, cei care știu multe lucruri ori sunt entuziaști față de Jodo Shinshu pot părea a fi oameni credincioși. Unii pot scrie cărți[1] sau articole, traduce multe texte sacre și pot părea că au shinjin. Totuși, la fel cum pomii se cunosc după fructele lor, mai devreme sau mai târziu semnele absenței credinței vor apărea iar acea persoană va nega unele adevăruri de credință, va părăsi Calea ori va simți nevoia să o amestece cu elemente care nu-i aparțin, precum acei adepți falși care amestecă Jodo Shinshu cu Zen, etc
Așadar, cei cu un shinjin fals pot avea momente și chiar multe luni de entuziasm când pare că au credință – acesta este sensul cuvintelor ”uneori pare că există iar alteori nu” din pasajul de mai sus, deoarece vor ajunge într-un punct în care nu vor mai ști dacă se încred sau nu în Buddha Amida. Așadar, credința lor nu este nici fermă și nici constantă (nu durează), fiind adeseori amestecată cu gânduri legate de alte practici – tânjesc să amestece Nembutsu cu ceva ce nu a fost menționat în Legământul Principal.
[1] Lumea e plină de cărți și articole scrise de falși învățători.
[2] Shinran Shonin, Scrisorile tradiției, Scrisoarea a doua.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.