Pagini

duminică, 7 ianuarie 2024

Ce este credința falsă?



Un prieten m-a întrebat ce înseamnă expresia ”shinjin fals ori instabil”. Apoi mi-a dat un citat din
Kyogyoshinsho:
 
”Credința (shinjin) nu este sinceră - uneori pare că există iar alteori nu;
Credința nu este unidirecționată, deoarece nu este fermă;
Credința nu este constantă (nu durează), deoarece este amestecată cu (afectată de) alte gânduri.”
 
Răspuns: Mulți cred că au credință (shinjin) dar de fapt nu au. Este foarte ușor de confundat credința în Buddha Amida sau shinjinul, cu un entuziasm trecător și acumularea de cunoștințe Dharma.
Deoarece învățătura noastră e ușor de studiat și înțeles dacă cineva îi dedică suficient timp, cei care știu multe lucruri ori sunt entuziaști față de Jodo Shinshu pot părea a fi oameni credincioși. Unii pot scrie cărți[1] sau articole, traduce multe texte sacre și pot părea că au shinjin. Totuși, la fel cum pomii se cunosc după fructele lor, mai devreme sau mai târziu semnele absenței credinței vor apărea iar acea persoană va nega unele adevăruri de credință, va părăsi Calea ori va simți nevoia să o amestece cu elemente care nu-i aparțin, precum acei adepți falși care amestecă Jodo Shinshu cu Zen, etc
 
A fi mulțumit cu Legământul Principal înseamnă a avea credință; a nu fi mulțumit de Legământul Principal înseamnă a nu avea credință.
Așadar, cei cu un shinjin fals pot avea momente și chiar multe luni de entuziasm când pare că au credință – acesta este sensul cuvintelor uneori pare că există iar alteori nu” din pasajul de mai sus, deoarece vor ajunge într-un punct în care nu vor mai ști dacă se încred sau nu în Buddha Amida. Așadar, credința lor nu este nici fermă și nici constantă (nu durează), fiind adeseori amestecată cu gânduri legate de alte practici – tânjesc să amestece Nembutsu cu ceva ce nu a fost menționat în Legământul Principal.
 
Oricine spune că are credință dar mai târziu abandonează Calea Nembutsu și încrederea exclusivă în Amida nu a avut de fapt, credință niciodată, ci doar entuziasm combinat în unele cazuri cu diverse cunoștințe mai mult sau mai puțin aprofundate. Credința adevărată, odată ce a fost primită, nu poate fi pierdută așa cum spunea Shinran într-una din Scrisorile sale:
 
”În ceea ce privește natura credinței (shinjinului), am fost învățat de Maestrul templului Kuang-ming (Maestrul Shantao) că după ce adevăratul shinjin s-a stabilit în noi, chiar dacă manifestări ale unor falși Buddha care ar lua înfățișarea lui Amida sau Shakyamuni, ar împânzi tot cerul și ar proclama că învățătura lui Shakyamuni și Legământul lui Amida sunt false, nu am avea nicio clipă de îndoială. Asta am propovăduit mereu atâția ani de zile."[2]
 



[1] Lumea e plină de cărți și articole scrise de falși învățători.
[2] Shinran Shonin, Scrisorile tradiției, Scrisoarea a doua.
 


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.