Întrebare: Ce atitudine să am ca adept Jodo Shinshu față de cei care încearcă să-mi facă rău ori să mă îndepărteze de Amida Dharma?
Răspunsul meu: Adevărul este că NU există nicio ființă care să nu fi fost la un moment dat, în trecutul fără de început, tatăl și mama ta. Așadar, încearcă să-i privești ca pe proprii tăi părinți care au devenit bolnavi psihic și nu te mai recunosc. Asta nu e o metaforă ci adevărul - adevărat în conformitate cu învățătura buddhistă. Samsara este un film horor în care părinți iubitori din viața trecută își pot ucide copii într-o viață viitoare și vice-versa. Totuși, indiferent dacă acceptăm acest adevăr buddhist al interdependenței tuturor ființelor, trebuie să fim conștienți de limitările noastre din prezent și să nu pretindem că suntem sfinți, așa că, pentru majoritatea dintre noi este mai bine să stăm departe de cei care vor să ne facă rău ori să ne rătăcească prin comportamentul lor.
De asemenea, nu încerca să discuți ori să dezbați Amida Dharma cu cei care nu sunt deschiși față de ea ori chiar se manifestă împotriva ei. Așa cum spunea Honen Shonin: ”cei care critică ori ponegresc învățătura Nembutsu sunt obsedați de motive ilogice care nu merită să fie dezbătute”[1] Așadar, în loc să intrăm în dezbateri nesfârșite ori să reacționăm la nebunia lor ar fi mai bine să stăm departe și să-i privim cu milă. Dacă poți, roagă-te pentru ei, așa cum sfătuia Shinran:
”În timp ce păstrăm Nembutsu în inima noastră și-l rostim întotdeauna, vă rog să vă rugați pentru viața de acum și cea de după moarte a celor care îl ponegresc."[2]
Nu avem încă mintea unui Buddha, așa că nu știm, precum
un Buddha știe, cuvintele și acțiunile potrivite pe care le-am putea folosi
pentru a-i ajuta cu adevărat. Așadar, este mai bine să așteptăm până când ne vom naște în Tărâmul Pur unde, ca Buddhași iluminați vom fi capabili să-i
ajutăm pe toți. Nembutsul credinței în Amida (cauza nașterii noastre acolo) este calea cea mai accesibilă pentru oamenii
obișnuiți ca noi înșine de a face pace cu toate ființele sensibile, deoarece
atingând Buddheitatea în Tărâmul Pur prin Puterea și Numele lui Amida vom putea
să punem în sfârșit capăt cercului vicios în care ne facem într-una rău unul
altuia și vom putea să plătim ceea ce datorăm tuturor ființelor cărora le-am
greșit de-a lungul trecutului fără de început.
[1] Honen Shonin, An Outline of Nembutsu, The Promise of Amida Buddha - Honen's Path to Bliss; English translation of the Genko edition of the works of Honen Shonin - Collected Teachings of Kurodani Shonin: The Japanese Anthology (Wago Toroku), translated by Joji Atone and Yoko Hayashi.
[2] Shinran Shonin, A Collection of Letters, Letter 8, The Collected Works of Shinran, Shin Buddhism Translation Series, Jodo Shinshu Hongwanji-ha, Kyoto, 1997, p.570
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.