Pagini

sâmbătă, 2 noiembrie 2024

Despre lucrurile care pot ajuta pe cineva să scape de îndoieli și confuzie pe calea Jodo Shinshu

Un cititor mi-a scris:
Întrebarea mea este legată de îndoielile și confuzia care pot apărea pe Calea Jodo Shinshu. Oare confuzia legată de Dharma dă naștere îndoielilor iar îndepărtarea confuziei duce la o clarificare a credinței?  Dacă cineva e confuz în ceea ce privește Amida Dharma și nu are acces la un învățător Jodo Shinshu autentic ar putea să-și înlăture îndoielile invocând binecuvântările lui Buddha Amida, citind un text sacru ori comentariu al unui Patriarh?
 
Răspuns: Chiar și cei cu puține cunoștințe Dharma sau care nu știu să scrie ori să citească pot avea credință în Buddha Amida. Totuși, e bine să ști cât mai bine învățătura, chiar dacă unora le e suficient să cunoască doar elementele fundamentale. Ca să răspund la întrebarea ta – dacă confuzia în ceea ce privește Dharma este cauza îndoielilor și a absenței credinței - da, este posibil, cu toate că adeseori întâlnesc oameni foarte cunoscători în ale Dharmei care nu au credință. Vezi exemplul multor învățători falși care neagă însăși existența lui Buddha Amida și a Tărâmului Pur. Cred totuși că sunt unele învățături Dharma generale pe care toată lumea ar trebui să le știe pentru a preveni înțelegerile greșite, precum ce este karma, renașterea, cine este Buddha Amida și ce este Tărâmul Pur, ce a promis El în Legământul său Principal, ce este Nembutsu etc. Aceste lucruri pot fi explicate în termeni foarte simpli și cred că sunt necesare pentru ca cineva să aibă credință.
Oamenii trebuie să știe că totul este cauză și efect și că, din acest motiv, tot ceea ce au făcut în trecut și tot ceea ce fac acum va avea un efect și că după moarte vor renaște în conformitate cu karma lor. Această cunoaștere este bună deoarece îi va proteja de dependența greșită față de falsul zeu al religiilor monoteiste sau alți zei și spirite. De asemenea, îi va ajuta să își explice cum funcționează lumea, de ce suferă, de ce există diferențe între ființe. Mai mult decât atât, trebuie să știe că există o PERSOANĂ ILUMINATĂ REALĂ pe nume Buddha Amida care este suprem în univers, cu Înțelepciune Infinită și Compasiune Infinită, liber de orice obstacol, liber de moarte și renaștere și care a promis că îi va duce în Tărâmul său Pur pe toți cei care au credință în El, rostesc Numele lui și își doresc să ajungă acolo după moarte.
 
Prezența unui bun învățător este foarte importantă chiar și pentru cei care au puține întrebări iar întâlnirea cu falși învățători care neagă viața de după moarte și chiar existența lui Buddha Amida numindu-l ”mit”, ”simbol”, ”metaforă”, mințind că Tărâmul Pur este ”aici și acum” etc, îi pot duce în confuzie, împiedicându-i așadar de la a avea înțelegere corectă și credință autentică. Un învățător fals este un ucigaș transcendental deoarece distruge șansele de eliberare ale ființelor care înghit mizeriile spuse de el, ceea ce este mai grav decât a le ucide trupurile. Iată de ce este vital să existe învățători autentici și cărți simple și ușor de înțeles.
 
Textele sacre precum sutrele și comentariile Patriarhilor sunt și ele utile, însă pot fi înțelese greșit iar autorii lor nu mai sunt prezenți în trup uman pentru a răspunde întrebărilor noastre. Este greu să întâlnești pe cineva care nu are nicio întrebare după ce a citit câteva texte simple, cu atât mai mult după ce citește explicații complicate. Să nu uităm că printre cele cinci condiții pentru nașterea în Tărâmul Pur, menționate de Maestrul Rennyo, se află bunul învățător spiritual. Celelalte condiții sunt Lumina lui Amida, binele karmic din trecut, shinjin (credința) și Nembutsu. Un text sacru sau o carte scrisă de un Patriarh ori învățător care a plecat deja în Tărâmul Pur poate, de asemenea, juca rolul de învățător. Totuși, foarte puțini sunt capabili să înțeleagă totul despre Dharma fără să pună nicio întrebare unui învățător în carne și oase. Probabil totul depinde de cantitatea de karmă bună din trecut care îi face pe unii să înțeleagă și să-și rezolve îndoielile mai repede decât ceilalți[1]. În orice caz, este ÎNTOTDEAUNA bine să invoci binecuvântarea și călăuzirea lui Buddha Amida. Făi asta mereu dacă nu ai primit încă credința dar și după. Cere-i lui Amida să te călăuzească indiferent dacă ai sau nu un învățător. Eu însumi mă rog mereu lui Buddha Amida să mă călăuzească în înțelegerea Dharmei și să fiu capabil să o explic celorlalți. Nu există nicio întâlnire față în față sau online înaintea căreia să nu spun Nembutsu și să nu mă rog lui Buddha Amida pentru căluzire. De asemenea, când scriu sau citesc îi cer îndrumare lui Amida și îi rostesc Numele, ceea ce te sfătuiesc și pe tine să faci, cu toate că, dacă ai credință, ești automat călăuzit și protejat de El. Nu strică să fi smerit și conștient de propriile limitări mentale și de faptul că orice înțelegere autentică provinde din binecuvântările și călăuzirea lui Amida. Mai ales aceia care nu sunt încă stabiliți în credință să-l roage cu smerenie pe Buddha Amida să-i binecuvânteze și să-i călăuzească indiferent dacă au sau nu acces la un învățător autentic ori la textele Maeștrilor din trecut.
 
 
[1] Spun ”probabil” deoarece nu știu precum un Buddha știe, detaliile unor asemenea lucruri. 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.