Întrebare:
Dacă nu contează de câte ori rostim Nembutsu de ce în acest imn Shinran ne îndeamnă
să-l spunem mereu:
”Cei
care se încred profund în Legământul marii Compasiuni a lui Amida
să
spună Namo Amida Butsu mereu,
fie
că merg sau dorm.”
Răspuns:
Shinran a spus de asemenea:
În Legământul Principal există cuvintele:
‘rostesc Numele meu
chiar și numai de zece ori’
Cuvintele ‘zece ori’ înseamnă
că Nembutsu nu este limitat la o singură rostire. Iar cuvintele ‘chiar
și numai‘ arată foarte clar că nu există un număr fix de rostiri ale
Numelui."
”‘Rostesc Numele meu
chiar și numai de zece ori’:
când ne-a încurajat să spunem Numele
care încarnează Legământul său, Tathagata a adăugat ‘chiar și numai ‘ la
cuvintele ‘zece ori‘ pentru a arăta că nu
există un număr fix de rostiri ale Numelui și nici vreo oră anume sau ocazie
specială pentru asta. Din moment ce ni s-a oferit acest Legământ de către
Amida putem să alegem orice moment în viața de fiecare zi în care să spunem Numele
iar nu să așteptăm momentul morții pentru asta."
Honen Shonin a spus de asemenea:
”Întrebare: care e mai
merituoasă: o singură rostire a Numelui sau zece rostiri?
Răspuns: Ambele sunt
la fel în ceea ce privește nașterea în Tărâmul Pur. Numărul recitărilor nu
este o problemă. Așa cum se spune foarte clar în Legământul Principal, una
sau zece rostiri sunt la fel de bune pentru nașterea în Tărâmul Pur. De ce
ne-am îndoi de acest lucru?"
Pasajele
de mai sus ne arată că versurile ”să spună
Namo Amida Butsu mereu, fie că merg sau dorm” sunt de fapt un îndemn al lui
Shinran de a nu uita bunăvoința lui Amida în viața de fiecare zi iar NU că
trebuie să spunem Nembutsu 24 ore din 24 sau când dormim ca o condiție pentru a
fi salvați.
Amida
a fost foarte clar în Legământul său Principal: ”rostind Numele meu chiar și
numai de zece ori”, așadar Amida NU dă nicio importanță numărului de rostiri.
Shinran, care nu avea cum să-l contrazică pe Buddha Amida însuși, nu a vrut
decât să ne arate că ne putem aduce aminte de compasiunea lui Amida oricând,
indiferent de timp (ziua sau noaptea, când suntem treji sau visăm) și
indiferent de circumstanțe, așa că ”putem
să alegem orice moment în viața de fiecare zi în care să spunem Numele” deoarece ”nu există un număr fix de
rostiri ale Numelui și nici vreo oră anume sau ocazie specială pentru asta”.
Nembutsul
credinței poate fi rostit oricând, chiar și în vis (eu spun adeseori Nembutsu
în vis) sau în timpul oricărei activități zilnice.
Asta
este ideea pasajului respectiv – indiferent că mergi, stai, dormi (visezi),
ești treaz, trist, beat, vessel etc, poți spune Nembutsu fără nicio grijă
pentru ați exprima credința și recunoștința față de Amida.
Shinran Shonin, Comentarii la o singură rostire sau mai
multe rostiri, The Collected Works of Shinran, Shin Buddhism
Translation Series, Jodo Shinshu Hongwanji-ha, Kyoto, 1997, p.482
Fragment din Legământul Principal al
lui Buddha Amida.
Shinran Shonin,
Comentarii ale
inscripțiilor de pe scrolurile sacre,
The Collected Works of Shinran, Shin Buddhism Translation Series,
Jodo Shinshu Hongwanji-ha, Kyoto, 1997, p.494
The Promise of Amida Buddha - Honen's
Path to Bliss; English translation of the Genko edition of the works of
Honen Shonin -
Collected Teachings of
Kurodani Shonin: The Japanese Anthology (Wago Toroku), translated by Joji
Atone and Yoko Hayashi, Wisdom Publications, Boston, 2011, p.124-125
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.