Pagini

marți, 5 noiembrie 2024

Putem rosti oricând Numele lui Buddha Amida


Întrebare:
Dacă nu contează de câte ori rostim Nembutsu de ce în acest imn Shinran ne îndeamnă să-l spunem mereu:
 
”Cei care se încred profund în Legământul marii Compasiuni a lui Amida
să spună Namo Amida Butsu mereu,
fie că merg sau dorm.”
 
Răspuns:
 
Shinran a spus de asemenea:
 
În Legământul Principal există cuvintele:
‘rostesc Numele meu chiar și numai de zece ori’ 
Cuvintele ‘zece ori’  înseamnă  că Nembutsu nu este limitat la o singură rostire. Iar cuvintele ‘chiar și numai‘ arată foarte clar că nu există un număr fix de rostiri ale Numelui."[1]
 
”‘Rostesc Numele meu chiar și numai de zece ori[2]’: când ne-a încurajat  să spunem Numele care încarnează Legământul său, Tathagata a adăugat ‘chiar și numai ‘ la cuvintele ‘zece ori‘ pentru a arăta că nu există un număr fix de rostiri ale Numelui și nici vreo oră anume sau ocazie specială pentru asta. Din moment ce ni s-a oferit acest Legământ de către Amida putem să alegem orice moment în viața de fiecare zi în care să spunem Numele iar nu să așteptăm momentul morții pentru asta."[3]

Honen Shonin a spus de asemenea:
 
”Întrebare: care e mai merituoasă: o singură rostire a Numelui sau zece rostiri?
Răspuns: Ambele sunt la fel în ceea ce privește nașterea în Tărâmul Pur. Numărul recitărilor nu este o problemă. Așa cum se spune foarte clar în Legământul Principal, una sau zece rostiri sunt la fel de bune pentru nașterea în Tărâmul Pur. De ce ne-am îndoi de acest lucru?"[4]
 
Pasajele de mai sus ne arată că versurile  ”să spună Namo Amida Butsu mereu, fie că merg sau dorm” sunt de fapt un îndemn al lui Shinran de a nu uita bunăvoința lui Amida în viața de fiecare zi iar NU că trebuie să spunem Nembutsu 24 ore din 24 sau când dormim ca o condiție pentru a fi salvați.
 
Amida a fost foarte clar în Legământul său Principal: ”rostind Numele meu chiar și numai de zece ori”, așadar Amida NU dă nicio importanță numărului de rostiri. Shinran, care nu avea cum să-l contrazică pe Buddha Amida însuși, nu a vrut decât să ne arate că ne putem aduce aminte de compasiunea lui Amida oricând, indiferent de timp (ziua sau noaptea, când suntem treji sau visăm) și indiferent de circumstanțe, așa că putem să alegem orice moment în viața de fiecare zi în care să spunem Numele” deoarece nu există un număr fix de rostiri ale Numelui și nici vreo oră anume sau ocazie specială pentru asta”.
 
Nembutsul credinței poate fi rostit oricând, chiar și în vis (eu spun adeseori Nembutsu în vis) sau în timpul oricărei activități zilnice.
Asta este ideea pasajului respectiv – indiferent că mergi, stai, dormi (visezi), ești treaz, trist, beat, vessel etc, poți spune Nembutsu fără nicio grijă pentru ați exprima credința și recunoștința față de Amida.




[1] Shinran Shonin, Comentarii la o singură rostire sau mai multe rostiri, The Collected Works of Shinran, Shin Buddhism Translation Series, Jodo Shinshu Hongwanji-ha, Kyoto, 1997, p.482
[2] Fragment din Legământul Principal al lui Buddha Amida.
[3] Shinran Shonin, Comentarii ale inscripțiilor de pe scrolurile sacre, The Collected Works of Shinran, Shin Buddhism Translation Series, Jodo Shinshu Hongwanji-ha, Kyoto, 1997, p.494
[4] The Promise of Amida Buddha - Honen's Path to Bliss; English translation of the Genko edition of the works of Honen Shonin - Collected Teachings of Kurodani Shonin: The Japanese Anthology (Wago Toroku), translated by Joji Atone and Yoko Hayashi, Wisdom Publications, Boston, 2011, p.124-125


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.