Cele patru înţelegeri greşite despre Nembutsu prezentate de Maestrul Seikaku în Esenţialul credinţei exclusive au ca punct de plecare viziunea falsă despre impermanenţă, karma rea, karma bună şi una sau mai multe rostiri ale Numelui lui Buddha Amida.
Când vrem să înţelegem un obiect oarecare ne uităm la calităţile lui, la elementele care îl compun. Care sunt aşadar, elementele şi calităţile fundamentale ale vieţii? Un corp şi o minte supuse unui ciclu inexorabil al naşterii, creşterii, maturizării, decăderii şi morţii. Decăderii şi morţii … în special acestea două trebuie să ne atragă atenţia, la fel cum atunci când analizăm un obiect, anumite calităţi ies în mod special în evidenţă şi îl definim în funcţie de ele. În cazul vieţii, impermanenţa este una din caracteristicile ei fundamentale. Ce putem face aşadar, cu un obiect a cărui calitate fundamentală este impermanenţa? Care ne scapă întotdeauna printre degete şi este atât de periculos încât atunci când e greşit înţeles şi folosit dă naştere la suferinţă? Iată întrebarea fundamentală. Toţi practicanţii au analizat şi vor analiza această viaţă cu aceeaşi seriozitate cu care Siddharta[1] a tratat întâlnirea cu un bătrân, un bolnav, un mort şi un înţelept. Viaţa lui nu a mai putut fi la fel după aceste patru întâlniri. Viaţa celui care conştientizează adevărul impermanenţei nu este una împărţită între momentul de acum şi momentul morţii, ci o viată în care momentul morţii este trăit aici şi acum, conştientizat aici şi acum, în exact această secundă. Momentul convertirii mele a fost atunci când distanţa dintre mine şi moartea mea a fost redusă la zero. Până atunci simţeam că am timp destul să practic meditaţia, să fiu înţelept, să studiez, etc. În momentul acela însă, am simţit că nu mai am timp. Credința mea a venit pe „patul de moarte.” De aceea Nembutsul de atunci continuă şi acum, pentru că primul Nembutsu a fost Nembutsul unui om conștient de propria moarte.
De ce însă, convertirea mea a fost de la o practică bazată pe puterea personală către una bazată pe Puterea lui Buddha Amida? De ce nu către o alta „mai bună”, însă tot în cadrul puterii personale? Pentru că am simţit că nu mă mai pot încrede în mine însumi. Pentru că în momentul în care îţi simţi corpul fragil şi ai înaintea ochilor cadavrul unui prieten și al unei rude apropiate nu mai faci paradă de așa-zisele tale capacități spirituale. În acel moment am simţit că nu mai pot fi un refugiu pentru mine însumi iar Amida a devenit singurul refugiu. De atunci continui să simt acest adevăr zi de zi. Nu numai perspectiva morţii dar însăşi viata mea personală este o permanentă aducere aminte a necesităţii de a scăpa de mine însumi prin Buddha Amida.
Consider că a urma învăţătura non-egoului înseamnă a abandona odată pentru totdeauna orice gând legat de meritele sau ne-meritele noastre şi a nu include niciun calcul personal în ceea ce priveşte naşterea în Tărâmul Pur. Rennyo Shonin spunea:
„Când Credinţa este trezită în noi pentru prima dată, naşterea în Tărâmul Pur este pe deplin stabilită. Rămâne în seama lui Amida să decidă dacă ne salvează după ce a distrus karma noastră negativă sau nu. Ar fi inutil în ceea ce ne priveşte să discutăm chestiuni legate de karma noastră rea. Ceea ce ar trebui să ne preocupe este că Amida îi salvează pe cei care se încred în El.”
Apoi, a se îngrijora de câte ori trebuie să spună Nembutsu este de asemenea inutil pentru cineva care se bazează pe Amida. Nu trebuie să ne complicăm inutil ci să căutăm să înţelegem esenţialul. Numele nu este separat de credință (shinjin). Saichi[2] spunea:
„Când cineva răceşte, nu se poate abţine să nu tuşească. Eu am prins „guturaiul” Dharmei lui Buddha şi nu mă mai pot opri să tuşesc Nembutsu.”
Nembutsul credinţei nu apare înainte de trezirea credinţei tot aşa cum tuşitul nu provoacă guturai ci este o expresie, o manifestare a acestuia. Îmi place această explicaţie simplă despre legătura dintre shinjin (credință) şi Nembutsu. Este uşor să deducem de aici că numărul de rostiri nu este important; el poate fi mai mic sau mai mare, chiar nu contează. Însă în mod cert, atunci când suntem răciţi vom tuşi de mai multe ori. Ar fi de-a dreptul stupid să considerăm că o răceală se manifestă doar printr-un singur tuşit chiar dacă ne-am dat seama de existenţa ei când am tuşit prima oară. La fel, atunci când ne încredem pentru prima oară în Amida, rostim Nembutsu în mod spontan, ca expresie a credinţei. Namo Amida Bu – mă refugiez în Buddha Amida – este ceva cât se poate de natural. Apoi, din moment ce ne-am molipsit de credință, bineînţeles că vom mai rosti Nembutsu și altă dată. A te gândi „oare de câte ori ar trebui să tuşească un om răcit”, sau „de câte ori trebuie să spună un îndrăgostit ‚te iubesc’”, nu este altceva decât a filosofa asupra răcelii şi iubirii. Înseamnă a o privi din afară. A sta pe margine şi a privi la Legământul Principal, întrebându-te de câte ori trebuie să spui Nembutsu, înseamnă că încă nu te-ai „agăţat de manecile lui Amida”, cum zicea Maestrul Rennyo.
Trebuie cu adevărat să ne lăsăm primiți de Nembutsu, adică să ne bazăm pe Buddha Amida şi să nu ne mai preocupăm de nimic altceva. Iar acest lucru să îl facem chiar azi, adică aici şi acum, pe patul de moarte al zilei de azi, unde orice întrebare inutilă încetează iar Nembutsu apare în mod spontan.
[1] Siddharta Gautama a fost numele lui Shakyamuni înainte de a deveni Buddha.
[2] Poemele lui Saichi trebuiesc citite selectiv deoarece nu toate par ortodoxe în exprimare ori sunt prea complicate. Acest citat din Saichi nu este o recomandare pentru întreaga sa operă. Totuși am decis să îl folosesc deoarece exprimă un adevăr important într-un mod simplu de înțeles.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.