Pagini

duminică, 26 ianuarie 2025

Drumul spiritual al lui Honen Shonin


Honen Shonin și-a povestit călătoria spirituală în următoarele cuvinte[1]:
 
”Dorindu-mi foarte mult să obțin salvarea și având credință în învățăturile diverselor sutre am urmat mai multe tipuri de practici bazate pe puterea personală.
Există într-adevăr, o mulțime de învățături în buddhism, însă toate pot fi rezumate în trei puncte, așa cum sunt ele practicate de adepții micului Vehicol (Hinayana, Marelui Vehicol (Mahayana), de școlile exoterice și ezoterice: preceptele morale, meditația și cultivarea înțelepciunii. Însă în ceea ce mă privește, nu reușesc să țin nici măcar un singur precept și nu pot practica nicio formă de meditație. Un călugăr celebru a spus că fără respectarea preceptelor nu există samadhi[2]. Mai mult decât atât, din cauza mediului în care trăiește, mintea omului obișnuit și neiluminat este mereu schimbătoare, asemenea maimuțelor care sar din copac în copac. Într-adevăr, mintea omenească se află permanent în confuzie, ușor de mișcat și greu de controlat. Cum ar putea așadar, să apară în noi înțelepciunea perfectă? Fără sabia înțelepciunii perfecte, cum ar putea cineva să se elibereze de lanțul patimilor oarbe din care apare comportamentul cel rău?Iar dacă nu scapă de răutate și patimi, cum se poate elibera el de sclavia nașterilor și morților repetate? Vai mie, ce pot face cu adevărat? Oamenii ca noi sunt incapabili să urmeze cele trei discipline ale preceptelor, meditației și înțelepciunii.
 Și uite așa am ajuns să-i întreb pe mulți oameni învățați și călugări dacă există vreo cale de salvare în afara acestor trei discipline, adică una care să fie mai potrivită cu capacitățile noastre. Din păcate, nu am întâlnit pe nimeni care să mă învețe o asemenea cale sau cel puțin să-mi spună că ar exista pe undeva. În cele din urmă am fost de unul singur la biblioteca de la Kurodani de pe muntele Hiei unde sunt păstrate toate scripturile și, cu inima grea, le-am citit pe toate. În timp ce făceam asta, am nimerit asupra următorului pasaj din Comentariul lui Shan-tao al Sutrei Contemplației:
 
‘Fie că mergeți ori stați în picioare sau așezați, să spuneți exclusiv Numele lui Amida din toată inima voastră. Niciodată să nu abandonați această practică ce duce fără greș la salvare, deoarece este în armonie cu Legământul Principal al lui Buddha Amida.’
 
În timp ce citeam aceste rânduri am fost impresionat că până și ființele ignorante ca mine, care se agață de adevărul conținut în ele și nu uită să spună Numele sacru al lui Amida, primesc karma cea bună care-i va duce în Tărâmul Beatitudinii. Și nu numai că am ajuns să cred în această învățătură transmisă de Shantao (Zendo), ci și să urmez marele Legământ al lui Amida. Mai ales aceste cuvinte mi-au rămas adânc întipărite în adâncul sufletului: ‘deoarece este în armonie cu Legământul Principal al lui Buddha Amida’”.[3]
 
Comentariu:
Voi acorda o deosebită atenție în explicațiile mele pasajului din Shan-tao care l-a ajutat pe Honen să se încreadă în Buddha Amida. Acesta nu l-a înțeles ca și cum ar trebui să spună Nembutsu în fiecare minut ori secundă a vieții sale după cum unii s-ar grăbi să interpreteze, ci în sensul că nu există vreo condiție internă sau externă  în care ar trebui să spunem Numele.
”Fie că mergeți ori stați în picioare sau așezați, să spuneți exclusiv Numele lui Amida din toată inima voastră”  înseamnă să spui Nembutsul credinței într-un mod relaxat fără să te îngrijoreze circumstanțele vieții tale și fără să fi atașat de un anumit moment sau postură a corpului.
”Spuneți exclusiv Numele lui Amida din toată inima voastră” înseamnă a rosti Nembutsu ca expresie a credinței. Numai acest Nembutsu al credinței ”este în armonie cu Legământul Principal al lui Buddha Amida”.
 
Iată cum trebuie să înțelegem pasajul din Shantao care l-a ajutat pe Honen Shonin să se încreadă în Buddha Amida și să intre în armonie cu Legământul Principal.
 
Cel care are credință în Buddha Amida nu va uita niciodată să-i rostească Numele  (”niciodată să nu abandonați această practică ce duce fără greș la salvare”) ci o va face într-un mod relaxat, fără să țină cont de starea minții sale, de timp, numărul recitărilor, postură sau orice fel de circumstanțe personale, deoarece știe că nimic din personalitatea lui iluzorie nu poate împiedica salvarea oferită de Buddha Amida. Din chiar primul moment în care se încrede în Amida și spune primul Nembutsu al credinței, primește transferul de merite de la Amida care îl pune în stadiul de non-retrogresiune pentru nașterea în Tărâmul Pur. Acesta este sensul cuvintelor ”primesc karma cea bună care-i va duce în Tărâmul Beatitudinii”.
 
Pentru Maestrul Honen a fi în armonie cu Legământul Principal a fost scopul vieții sale spirituale, ceea ce ar trebui să devină și pentru noi, deoarece facem parte din școala Legământului Principal:
 
”Mai ales aceste cuvinte mi-au rămas adânc întipărite în adâncul sufletului: ‘deoarece este în armonie cu Legământul Principal al lui Buddha Amida’
 
Dacă suntem în armonie cu Legământul Principal, suntem duși în siguranță către țărmul Iluminării în ciuda faptului că nu suntem capabili să practicum meditația și să atingem samadhi, să urmăm preceptele morale ori să ne dezvoltăm înțelepciunea.


 
[1] Cuvintele din paranteze îmi aparțin.
[2] Stare de focalizare/concentrare a minții. Moralitatea, meditația (samadhi) și dezvoltarea înțelepciunii merg mână în mână pe diversele căi bazate pe puterea personală. Nu poți avea una fără cealaltă.
[3] Honen the Buddhist Saint - His Life and Teachings, volume II, compiled by imperial order, translation by Rev Ryugaku Ishizuka and Rev Harper Havelock Coates, The Society for the Publication of Sacred Books of the World, Kyoto, 1949, p. 185-187


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.