Aceasta
înseamnă că datorită credinţei în Legământul Principal al lui Amida, primim meritele şi virtuţile sale, care devin în acest fel ale noastre şi ne fac să
atingem naşterea în Tărâmul Pur:
„Când fiinţele
sensibile ale acestei lumi a celor cinci pângăriri
se încred în
Legământul Principal,
virtuţi
inexplicabile şi de nedescris
Îi umplu pe acei
practicanţi".[1]
”Toate ființele, auzind Numele virtuos al lui Amida,
ating credința senină, se bucură de ceea ce au auzit
și spun Numele lui chiar și o singură dată.
Amida oferă meritele lui acestor ființe.
Toți cei care aspiră să se nască în Tărâmul Pur se vor
naște acolo.
De aceea mă plec înaintea lui Amida, îl venerez și aspir
să mă nasc în Tărâmul Său Pur."[2]
Shinran explică în
lucrarea Pasaje despre celor două aspecte
ale transferului virtuţii lui Tathagata:
„În ceea ce
priveşte transferul de merit (virtuții) prin Puterea Legământului Principal, acesta are două
aspecte: transferul de merit al mersului înainte către Tărâmul Pur şi
transferul de merit al întoarcerii în această lume.”[3]
Transferul de merit
al mersului înainte înseamnă că, primind shinjin (credința) în timpul acestei
vieţi, intrăm în stadiul de non-retrogresiune şi suntem asiguraţi de naşterea
în Tărâmul Pur (în momentul morţii), unde vom deveni imediat Buddhaşi[4].
Transferul de merit
al întoarcerii în această lume înseamnă că odată ce am devenit Buddhaşi în
Tărâmul Pur ne întoarcem, sub diferite forme, pentru a ajuta toate fiinţele.
Ambele aspecte
aparţin transferului de merit de la Buddha Amida către noi, pe care îl primim
în forma shinjinului (credinţei) şi Nembutsului (rostirii Numelui).
De fapt, toate
aceste zece avantaje prezentate în capitolul de faţă sunt manifestarea
transferului de merit de la Amida către noi. Ele sunt cadourile lui Amida.
Iată o discuţie pe
această temă între mine şi un alt practicant:
Întrebare:
„Când am simţit
pentru prima oară recunoştinţă şi am rostit Nembutsu, Paul[5]
mi-a scris:
‘El (Amida) nu
numai că îţi ştie numele, dar ţi-a şi oferit propriul lui depozit de merite
karmice infinite.”
Acest „merit karmic”
se aplică oare numai la ceea ce se întâmplă după moarte?
Răspuns:
În chiar momentul
în care se trezeşte în tine credinţa, aşa cum a spus Paul, ai şi primit
meritele karmice infinite ale lui Amida. Aceasta înseamnă că ai intrat în
stadiul de non-retrogresiune în această viaţă (vezi al zecelea avantaj) şi ai
devenit asigurat de naşterea în Tărâmul Pur exact aşa cum eşti. În acest fel
meritele karmice ale lui Amida acţionează în această viaţă. Însă asta nu
înseamnă că devi eliberat de orice suferinţă aici și acum. Nu te poţi aştepta să fii întotdeauna fericit în această lume deoarece
mintea ta rămâne neiluminată până când mori şi te naşti în Tărâmul Pur.
Tu te întrebi de ce
nu eşti fericit aici şi acum din moment ce ai shinjin (credință), însă
răspunsul este că nefericirea ta se
datorează faptului că nu eşti încă un Buddha. O minte neiluminată nu are
cum să fie fericită, indiferent ce ar dobândi şi ce fel de circumstanţe plăcute
ar întâlni.
Din contră, poţi
experimenta fericire şi beatitudine numai când te naşti în Tărâmul Pur,
deoarece atunci devi Iluminat. Numai o minte iluminată poate fi cu adevărat fericită.
De aceea, Tărâmul Pur al lui Amida este numit ”Tărâmul Păcii și al Beatitudinii”.
Jodo Shinshu nu
este o cale prin care devi Buddha în această viață, de aceea nu poţi fi perfect
liber şi fericit aici. Numai un Buddha poate fi fericit în această lume pentru
că mintea lui este Iluminată, Trezită şi Liberă. Oriunde merge este liber şi
fericit.
Cu toate acestea, datorită
credinței mintea ta neiluminată este asigurată de nașterea în Tărâmul Pur –
iată înţelesul acestui al doilea avantaj.
[1] Shinran Shonin, Hymns of the
Dharma Ages, The Collected Works of Shinran, Shin Buddhism
Translation Series, Jodo Shinshu Hongwanji-ha, Kyoto, 1997, p.406
[2] Hymns in Praise of Amida Buddha
(Tsan a mi t’o fo chieh) composed by Master T’an-luan, as quoted by Shinran
Shonin in Kyogyoshinsho, chapter III,
On Teaching, Practice, Faith, and
Enlightenment, translated by Hisao Inagaki, Numata Center for Buddhist
Translation and Research, Kyoto, 2003, p. 88
[4] Vezi şi al zecelea avantaj.
[5] Paul Roberts, discipolul lui Eiken Kobai Sensei si webmaster al
site-ului www.shinugly.com.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.