Acesta este un fragment din capitolul despre karmă din
cartea mea Cele patru contemplații profunde. Am decis să îl postez aici ca răspuns la multe întrebări primite
de la cititori despre cum este văzută sexualitatea în buddhism. Mai jos aveți pasaje din textele sacre, precum și explicații care vă
vor ajuta să înțelegeți, de exemplu, multe din afirmațiile mele care clasifică
homosexualitatea în categoría comportamentului sexual incorect (imoral/dăunător).
Nu prezint această învățătură pentru a-i condamna pe cei
care au o sexualitate greșită, ci doar pentru a arăta adevărul Dharmic pe
această temă. Capitolul despre karma din care citez acest fragment arată mai
întâi efectele karmice ale unor astfel de fapte pentru cei care se bazează pe
puterea personală (jiriki) în atingerea Iluminării, după care explic salvarea
nediscriminatorie oferită de Buddha Amida pentru păcătoșii care se încred în
El. Cei care neagă învățătura buddhistă despre moralitate așa cum a fost ea
propovăduită de Buddha istoric și de Maeștrii liniei noastre de transmisie nu caută
salvarea ci justificarea, motiv pentru care spun adeseori că păcătosul care nu
se acceptă pe sine însuși ca fiind păcătos nu poate fi salvat. Și cum ți-ai putea da seama că ești un om plin
de păcate karmice grave dacă nu auzi și nu accepți învățătura buddhistă despre moralitate
și dacă nu te judeci pe tine însuți după standardul moral prezentat în
preceptele buddhiste?
Cel care neagă învățătura lui Buddha despre sexualitatea incorectă
nu are cum să accepte învățătura aceluiași Buddha despre salvarea necondiționată oferită de Amida. Este imposibil ca Shakyamuni (Buddha istoric) să se fi
înșelat într-o chestiune și să fi avut dreptate în alta. Ori îl acceptăm pe
Buddha Shakyamuni ca fiind învățătorul suprem al oamenilor și al zeilor și pe
Maeștrii liniei noastre ca fiind adevărate călăuze spirituale, ori plecăm acasă
și inventăm o nouă religie care să ne justifice patimile și iluziile.
*
Energia
sexuală este foarte puternică iar dacă nu este ținută sub control sau nu este
sublimată, se transformă într-un obstacol imens pentru eliberarea din samsara.
Există mai multe tipuri de comportament sexual incorect menționate în sutre și
în tratatele diverșilor maeștri, ca de exemplu: a-ți înșela soțul sau soția, a
face sex cu partenerul sau partenera altcuiva, cu cei sub vârsta normală pentru a-și începe
viața sexuală, cu persoane de același sex, cu ființe non-umane, cu proprii
părinți, copii sau rude de sânge, cu un călugăr sau călugăriță care au primit
preceptele de abstinență, a face sex în locuri nepotrivite (de ex, în temple,
în afara casei, etc), la timpul nepotrivit (în timpul zilei), în orificiile
nepotrivite (anus sau gură), adică cele nefăcute pentru sex, a
avea relații sexuale care produc răniri ori sunt dăunătoare fizic sau psihic,
etc. Iată câteva citate din Buddha Shakyamuni despre sexualitatea incorectă și
consecințele acesteia:
”A face sex la timpul și locul nepotrivit, cu cineva care
nu este soția ta sau nu este femeie,
înseamnă a fi vinovat de comportament sexual incorect. [...]
A face sex cu sine
însuși ori cu cineva pe marginea străzii, lângă un templu sau într-o adunare, înseamnă
a fi vinovat de comportament sexual incorect.
A face sex cu
cineva care, deși se află sub protecția regelui, a părinților sau fraților, a
acceptat o întâlnire, invitație sau plată, înseamnă a fi vinovat de
comportament sexual incorect.
A face sex lângă o
statuie, pictură sacră sau lângă un cadavru, înseamnă a fi vinovat de
comportament sexual incorect.
A face sex cu
soția ta și a te gândi la ea ca la o altă femeie sau a face sex cu soția
altcuiva și a te gândi la ea ca la propria soție înseamnă a fi vinovat de
comportament sexual incorect.
Comportamentul
sexual incorect poate fi grav sau minor. Dacă e cauzat și însoțit de patimi
puternice care întunecă mintea este grav; dacă e
condus de patimi mai mici, este minor.”
Vorbind
despre soțiile care își înșeală soții, Buddha Shakyamuni spune:
”Cu mintea plină
de ură, rece și fără de inimă.
tânjind după
alții, își disprețuiește soțul.
O astfel de soție
merită să fie numită ucigașă.
[…]
Genul de nevastă asemenea unei ucigașe
după moarte va renaște în cele mai adânci iaduri.”
De
asemenea, cu referire la homosexualitate și pedofilie, Shakyamuni face
următoarele afirmații:
”Nenumărate
pedepse [karmice] în viața viitoare sunt descrise pentru fapta greșită a
sexului între doi bărbați.
Cel care face sex
cu băieți vede băieți în râul de
acid din iad care strigă după el. Din cauza atașamentului față de aceștia se
aruncă după ei, suferind îngrozitor."
Descriind
câteva tipuri de iaduri, Maestrul Genshin, al șaselea Patriarh al tradiției
noastre, citează din Saddharmasm tyupasthana Sutra
(Shobonenjogyo), și ajunge la așa-numitul Loc al Suferinței extreme unde ”sunt
condamnați bărbații vinovați de sodomie. Aici victima, după ce vede bărbatul cu
care a făcut sex, îl îmbrățișează cu patimă asemenea focului care îi consumă
corpul în întregime. După ce moare, învie la loc și fuge terorizat de cele
întâmplate, însă cade într-o prăpastie adâncă unde este devorat de ciori cu
ciocuri de foc și de vulpi cu botul de foc.”
Al
treilea precept Bodhisattva legat de sexualitate spune:
”Un discipol al
lui Buddha nu trebuie să înfăptuiască acte imorale ori să îi încurajeze pe
alţii să le îndeplinească. Într-adevăr, el nu trebuie să aibă cu nimeni un
comportament sexual nepotrivit.
Un discipol al lui
Buddha trebuie să aibă pietate filială – salvând toate fiinţele sensibile şi
instruindu-le întru Dharma purităţii şi castităţii. Dacă în loc să procedeze
astfel, dovedeşte că nu are compasiune şi îi încurajează pe alţii să se implice
în relaţii sexuale imorale, inclusiv cu animale şi chiar cu mamele, fiicele,
surorile sau alte rude apropiate lor, el comite un păcat Parajika (principal)."
Indiferent
dacă unii sunt de acord sau nu, sutrele (cuvintele lui Buddha Shakyamuni
însuși) precum și instrucțiunile maeștrilor, asemenea lui Genshin, sunt foarte
clare în ceea ce privește definirea comportamentului sexual incorect și
rezultatele karmice ale unui astfel de act. Precum în toate chestiunile Dharma,
ceea ce Buddha a spus cântărește infinit mai mult decât opiniile ființelor
neiluminate din diverse timpuri.
Articol recomandat:
Din
momentul în care un bărbat și o femeie sunt împreună toate regulile de
comportament se aplică automat, indiferent dacă aceștia sunt căsătoriți civil
sau religios. Menționez că pe vremea prezenței în trup a lui Buddha Shakyamuni
nu existau ceremonii buddhiste de căsătorie, acestea fiind o invenție
recentă.
”Care sunt părțile trupului nepotrivite?
Gura, anusul […]” Maestrul Asvagosa citat în
Marele Tratat despre etapele căii ce duc la Iluminare”,
The Great Treatise on the Stages on the Path
to Enlightenment, by Tsong-kha-pa, Snow Lion Publications, Ithaca, New
York, p. 220
Dacă
este condus de emoții distructive și negative, dorințe exacerbate, furie,
gelozie puternică, etc.
Sutra
preceptelor upasaka (Upasakasila Sutra), fascicolul 6, capitolul 24a. Anguttara Nikaya, II, 41 Cu copii
în general.
Saddharma-smrtyupasthana
Sutra. Shantideva a citat de asemenea, acest pasaj din Saddharma-smrtyupasthana Sutra în lucrarea Śikṣāsamuccaya (Compendiu de precepte). Pasaj
citat de Maestrul Genshin în lucrarea
Ojoyoshu
din
Sutra conștientizării Dharmei
celei adevărate (Saddharmasm tyupasthana Sutra in Skr, Shobonenjogyo
in Jpn). Vezi
Ojoyoshu, în The
Transactions of the Asiatic Society of Japan, second series, volume VII, 1930,
translated from Japanese by A.K. Reischauer, http://amida-ji-retreat-temple-romania.blogspot.ro/2014/03/genshins-ojoyoshu-free-english-edition.html
Mahayana Brahmajala Sutra (Bommo Kyo).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.