Pagini

vineri, 2 februarie 2024

Sexualitatea incorectă din perspectiva buddhistă



Acesta este un fragment din capitolul despre karmă din cartea mea Cele patru contemplații profunde. Am decis să îl postez aici ca răspuns la multe întrebări primite de la cititori despre cum este văzută sexualitatea în buddhism. Mai jos ave
ți pasaje din textele sacre, precum și explicații care vă vor ajuta să înțelegeți, de exemplu, multe din afirmațiile mele care clasifică homosexualitatea în categoría comportamentului sexual incorect (imoral/dăunător).
 
Nu prezint această învățătură pentru a-i condamna pe cei care au o sexualitate greșită, ci doar pentru a arăta adevărul Dharmic pe această temă. Capitolul despre karma din care citez acest fragment arată mai întâi efectele karmice ale unor astfel de fapte pentru cei care se bazează pe puterea personală (jiriki) în atingerea Iluminării, după care explic salvarea nediscriminatorie oferită de Buddha Amida pentru păcătoșii care se încred în El. Cei care neagă învățătura buddhistă despre moralitate așa cum a fost ea propovăduită de Buddha istoric și de Maeștrii liniei noastre de transmisie nu caută salvarea ci justificarea, motiv pentru care spun adeseori că păcătosul care nu se acceptă pe sine însuși ca fiind păcătos nu poate fi salvat.  Și cum ți-ai putea da seama că ești un om plin de păcate karmice grave dacă nu auzi și nu accepți învățătura buddhistă despre moralitate și dacă nu te judeci pe tine însuți după standardul moral prezentat în preceptele buddhiste? 
Cel care neagă învățătura lui Buddha despre sexualitatea incorectă nu are cum să accepte învățătura aceluiași Buddha despre salvarea necondiționată oferită de Amida. Este imposibil ca Shakyamuni (Buddha istoric) să se fi înșelat într-o chestiune și să fi avut dreptate în alta. Ori îl acceptăm pe Buddha Shakyamuni ca fiind învățătorul suprem al oamenilor și al zeilor și pe Maeștrii liniei noastre ca fiind adevărate călăuze spirituale, ori plecăm acasă și inventăm o nouă religie care să ne justifice patimile și iluziile.

*
 
Energia sexuală este foarte puternică iar dacă nu este ținută sub control sau nu este sublimată, se transformă într-un obstacol imens pentru eliberarea din samsara. Există mai multe tipuri de comportament sexual incorect menționate în sutre și în tratatele diverșilor maeștri, ca de exemplu: a-ți înșela soțul sau soția[1], a face sex cu partenerul sau partenera altcuiva, cu  cei sub vârsta normală pentru a-și începe viața sexuală, cu persoane de același sex, cu ființe non-umane, cu proprii părinți, copii sau rude de sânge, cu un călugăr sau călugăriță care au primit preceptele de abstinență, a face sex în locuri nepotrivite (de ex, în temple, în afara casei, etc), la timpul nepotrivit (în timpul zilei), în orificiile nepotrivite (anus sau gură), adică cele nefăcute pentru sex[2], a avea relații sexuale care produc răniri ori sunt dăunătoare fizic sau psihic, etc. Iată câteva citate din Buddha Shakyamuni despre sexualitatea incorectă și consecințele acesteia:
 
”A face sex  la timpul și locul nepotrivit, cu cineva care nu este soția ta  sau nu este femeie, înseamnă a fi vinovat de comportament sexual incorect. [...]
A face sex cu sine însuși ori cu cineva pe marginea străzii, lângă un templu sau într-o adunare, înseamnă a fi vinovat de comportament sexual incorect.
A face sex cu cineva care, deși se află sub protecția regelui, a părinților sau fraților, a acceptat o întâlnire, invitație sau plată, înseamnă a fi vinovat de comportament sexual incorect.
A face sex lângă o statuie, pictură sacră sau lângă un cadavru, înseamnă a fi vinovat de comportament sexual incorect.
A face sex cu soția ta și a te gândi la ea ca la o altă femeie sau a face sex cu soția altcuiva și a te gândi la ea ca la propria soție înseamnă a fi vinovat de comportament sexual incorect.
 
Comportamentul sexual incorect poate fi grav sau minor. Dacă e cauzat și însoțit de patimi puternice care întunecă mintea[3] este grav; dacă e condus de patimi mai mici, este minor.”[4]
 
Vorbind despre soțiile care își înșeală soții, Buddha Shakyamuni spune:
 
”Cu mintea plină de ură, rece și fără de inimă.
tânjind după alții, își disprețuiește soțul.
O astfel de soție merită să fie numită ucigașă.
[…]
 
Genul de nevastă asemenea unei ucigașe
după moarte va renaște în cele mai adânci iaduri.”[5]
 
De asemenea, cu referire la homosexualitate și pedofilie, Shakyamuni face următoarele afirmații:
 
”Nenumărate pedepse [karmice] în viața viitoare sunt descrise pentru fapta greșită a sexului între doi bărbați.
 
Cel care face sex cu băieți[6] vede băieți în râul de acid din iad care strigă după el. Din cauza atașamentului față de aceștia se aruncă după ei, suferind îngrozitor."[7]
 
Descriind câteva tipuri de iaduri, Maestrul Genshin, al șaselea Patriarh al tradiției noastre, citează din  Saddharmasm tyupasthana Sutra (Shobonenjogyo),  și ajunge la așa-numitul  Loc al Suferinței extreme  unde ”sunt condamnați bărbații vinovați de sodomie. Aici victima, după ce vede bărbatul cu care a făcut sex, îl îmbrățișează cu patimă asemenea focului care îi consumă corpul în întregime. După ce moare, învie la loc și fuge terorizat de cele întâmplate, însă cade într-o prăpastie adâncă unde este devorat de ciori cu ciocuri de foc și de vulpi cu botul de foc.”[8]
 
Al treilea precept Bodhisattva legat de sexualitate spune:
 
”Un discipol al lui Buddha nu trebuie să înfăptuiască acte imorale ori să îi încurajeze pe alţii să le îndeplinească. Într-adevăr, el nu trebuie să aibă cu nimeni un comportament sexual nepotrivit. 
Un discipol al lui Buddha trebuie să aibă pietate filială – salvând toate fiinţele sensibile şi instruindu-le întru Dharma purităţii şi castităţii. Dacă în loc să procedeze astfel, dovedeşte că nu are compasiune şi îi încurajează pe alţii să se implice în relaţii sexuale imorale, inclusiv cu animale şi chiar cu mamele, fiicele, surorile sau alte rude apropiate lor, el comite un păcat Parajika (principal)."[9]  
 
Indiferent dacă unii sunt de acord sau nu, sutrele (cuvintele lui Buddha Shakyamuni însuși) precum și instrucțiunile maeștrilor, asemenea lui Genshin, sunt foarte clare în ceea ce privește definirea comportamentului sexual incorect și rezultatele karmice ale unui astfel de act. Precum în toate chestiunile Dharma, ceea ce Buddha a spus cântărește infinit mai mult decât opiniile ființelor neiluminate din diverse timpuri.
 

Articol recomandat:
 
[1] Din momentul în care un bărbat și o femeie sunt împreună toate regulile de comportament se aplică automat, indiferent dacă aceștia sunt căsătoriți civil sau religios. Menționez că pe vremea prezenței în trup a lui Buddha Shakyamuni nu existau ceremonii buddhiste de căsătorie, acestea fiind o invenție recentă. 
[2] ”Care sunt părțile trupului nepotrivite? Gura, anusul […]” Maestrul Asvagosa citat în Marele Tratat despre etapele căii ce duc la Iluminare”, The Great Treatise on the Stages on the Path to Enlightenment, by Tsong-kha-pa, Snow Lion Publications, Ithaca, New York, p. 220
[3] Dacă este condus de emoții distructive și negative, dorințe exacerbate, furie, gelozie puternică, etc.
[4] Sutra preceptelor upasaka (Upasakasila Sutra), fascicolul 6, capitolul 24a.
[5] Anguttara Nikaya, II, 41
[6] Cu copii în general.
[7]  Saddharma-smrtyupasthana Sutra. Shantideva a citat de asemenea, acest pasaj din Saddharma-smrtyupasthana Sutra în lucrarea Śikṣāsamuccaya (Compendiu de precepte).
[8] Pasaj citat de Maestrul Genshin în lucrarea Ojoyoshu din Sutra conștientizării Dharmei celei adevărate (Saddharmasm tyupasthana Sutra in Skr, Shobonenjogyo in Jpn). Vezi Ojoyoshu, în The Transactions of the Asiatic Society of Japan, second series, volume VII, 1930, translated from Japanese by A.K. Reischauer, http://amida-ji-retreat-temple-romania.blogspot.ro/2014/03/genshins-ojoyoshu-free-english-edition.html
[9] Mahayana Brahmajala Sutra (Bommo Kyo).

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.