”Odată un adept din districtul Chinzei a venit la Kyoto pentru a-l
vizita pe Honen la coliba unde locuia. Înainte să-l întâlnească l-a întrebat pe unul din discipolii lui dacă e
bine să mediteze asupra semnelor de desăvârșire ale lui Buddha în timp ce recită
Nembutsu. Discipolul i-a răspuns afirmativ și a lăudat această idee. Honen, care stătea în camera alăturată înaintea altarului său, a auzit
conversația, a deschis ușa glisantă și a făcut următoarea remarcă: „Nu e
adevărat. Așa cum spune Zendo (Maestrul Shan-tao), ‚dacă o singură ființă din
cele zece direcții nu se va naște în Tărâmul Pur prin rostirea Numelui meu
chiar și numai de zece ori, atunci nu voi atinge Iluminarea supremă (spune
Bodhisattva Dharmakara)’Adevărul este că El a atins
Iluminarea și există acum ca Buddha Amida”. Așadar, suntem siguri că marele său Legământ Principal nu a fost în
zadar. Prin urmare, dacă vreo ființă simțitoare rostește acum Numele lui, va atinge
cu siguranță Ojo (nașterea în Tărâmul Pur). Indiferent cât de mult am putea
medita asupra lui Buddha, nu avem cum s-o facem la modul perfect așa cum a
explicat Shakyamuni (în Sutra Contemplației). Așadar, nu putem decât să ne încredem
din toată ființa noastră în Legământul Principal și să-i rostim Numele sacru cu
buzele noastre. Acesta este singurul mod de a ne practica religia.[1]’”[2] Comentariu: Întotdeauna trebuie să revenim la Legământul Principal ori de câte ori apare
ceva ce nu înțelegem. Așadar, unde în Legământul său a spus Amida că trebuie
să-i rostim Numele în timp ce medităm la semnele desăvârșirii sale? Nicăieri!
Întrebarea din pasajul de mai sus a fost pusă pe baza celor treisprezece
contemplații din Sutra Contemplației care este o învățătură provizorie pentru cei care încă se agață de puterea lor personală. Totuși, asta nu are
absolut nicio legătură cu Nembutsul Legământului Principal sau cu Nembutsul centrat
pe Puterea lui Amida. În Legământul său Principal Amida ne-a cerut să ne
încredem în El și să-i rostim Numele ”chiar și numai de zece ori” ceea ce
înseamnă că rostirea noastră relaxată a Nembutsului (fără să fim obsedați de
numărul recitărilor) trebuie să fie o expresie a credinței în Puterea Sa. Adică
o simplă rostire a Numelui fără să adăugăm nimic la ea. Legământul Principal menționează o rostire simplă și cu credință a
Numelui deoarece Amida vrea ca aceasta să fie cea mai ușoară dintre toate metodele
Dharma. Atât timp cât El nu a considerat că trebuie să adăugăm nimic la
rostirea Numelui său cu credință și la dorința de a ne naște în Tărâmul său Pur,
de ce credem că suntem mai deștepți decât El încât să adăugăm ceva în plus?
Sigur Legământul Principal nu are nevoie de niciun fel de îmbunătățire. Mai mult
decât atât, Amida a legat această Cale a nașterii în Tărâmul Pur cu propria atingere a Iluminării supreme: ”Dacă după ce
voi atinge Buddheitatea, ființele sensibile din cele zece direcții care se
încred în mine cu o credință sinceră, doresc să se nască în tărâmul meu și
rostesc Numele meu chiar și numai de zece ori, nu se vor naște acolo,
fie să nu ating Iluminarea supremă.” (Legământul Principal) Din moment
ce Bodhisattva Dharmakara a atins de fapt Iluminarea și a devenit Buddha Amida,
ar trebui să nu avem nicio îndoială că rostirea cu credință a Numelui său duce
la nașterea acolo. Un Buddha nu își încalcă niciodată promisiunea și El este
singurul care cunoaște cauzele karmice ale nașterii în propriul Tărâm Pur, așa
că trebuie să avem încredere în Amida și să facem exclusiv ceea ce ne-a spus El
să facem. Aceia care cred că cerințele lui Amida din Legământul său Principal
nu sunt suficiente pentru a cauza nașterea în Tărâmul său Pur, se îndoiesc de Înțelepciunea lui și nu au credință autentică.
[1] Cuvintele din paranteză îmi aparțin. [2] Honen the Buddhist Saint - His Life and Teachings, volume III, compiled
by imperial order, translation by Rev Ryugaku Ishizuka and Rev Harper Havelock
Coates, The Society for the Publication of Sacred Books of the World, Kyoto,
1949, p. 442-443
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.