Pagini

sâmbătă, 22 februarie 2025

Cauza nașterii în Tărâmul Pur poate apărea oricând


Honen Shonin a spus:
 
”Karma necesară nașterii în Tărâmul Pur poate apărea în orice moment al vieții sau în momentul morții. Nu există nicio distincție între cele două în limbajul Legământului Principal.”[1]
 
Comentariu:
În chiar momentul în care cineva se încrede în Buddha Amida intră în stadiul de non-retrogresiune pentru nașterea în Tărâmul Pur unde va atinge Iluminarea supremă. Karma necesară nașterii acolo apare în chiar secunda în care ne încredem pentru prima oară în Amida și exact atunci primim și meritele karmice curate ale lui Amida[2] care fac posibilă ajungerea în Tărâmul Pur.
 
Acest pasaj îi contrazice pe cei care cred că starea minții în momentul morții este de cea mai mare importanță pentru nașterea în Tărâmul Pur. Întotdeauna insist pe faptul că suntem o școală a Legământului Principal și că tot ceea ce avem nevoie să știm se găsește în acest Legământ. Honen Shonin a gândit la fel când s-a referit la ”limbajul Legământului Principal” în care Amida ne-a cerut să ne încredem în El, să-i rostim Numele și să ne dorim să ne naștem în Tărâmul său Pur. Unii fac asta când sunt puternici și sănătoși, tineri sau bătrâni iar alții în momentul morții. Amida nu a specificat un moment anume când să ne încredem în El, să-i rostim Numele și să ne dorim să ne naștem în Tărâmul său, așa că nu avem de ce să ne îngrijorăm asupra acestui aspect. Oricând e un moment potrivit pentru a rosti Nembutsul credinței.
 
Următorul citat ne arată și mai mult că Honen Shonin nu a adăugat vreo semnificație specială Nembutsului din momentul morții:
 
”Întrebare: Care din ele este mai profund: Nembutsu din momentul morții sau Nembutsu din viața de fiecare zi?
Răspuns: Nembutsul de fiecare zi și Nembutsul din momentul morții nu sunt deloc diferiți. Când suntem vizitați de moarte, Nembutsul de fiecare zi devinde Nembutsul din momentul morții; dacă viața ne este însă prelungită, Nembutsul din momentul morții devine Nembutsul vieții de fiecare zi".[3]



[1] Honen the Buddhist Saint - His Life and Teachings, volume III, compiled by imperial order, translation by Rev Ryugaku Ishizuka and Rev Harper Havelock Coates, The Society for the Publication of Sacred Books of the World, Kyoto, 1949, p. 398
[2] Transferul de merite de la Amida către noi are loc în momentul în care ne încredem pentru prima oară în Amida.   
[3] Honen Shonin, Discurs esențial despre nașterea în Tărâmul Pur prin Nembutsu, The Promise of Amida Buddha - Honen's Path to Bliss; English translation of the Genko edition of the works of Honen Shonin - Collected Teachings of Kurodani Shonin: The Japanese Anthology (Wago Toroku), translated by Joji Atone and Yoko Hayashi, Wisdom Publications, Boston, 2011, p.125
 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.