”Când spunem
că Jodo (Tărâmul Pur) este superior tuturor celorlalte școli și că Nembutsu
este superior tuturor disciplinelor religioase ne referim la faptul că este
capabil să salveze toate ființele simțitoare. Desigur,
meditația asupra Absolutului, inima care aspiră cu înflăcărare la cunoașterea
perfectă (Bodhi)[1],
citirea și recitarea sutrelor Mahayana, practicile mistice Shingon, meditația
Tendai și așa mai departe, toate aparțin Dharmei Buddhașilor, dezvăluie
superioritatea lor și ne spun cum să traversăm oceanul nașterilor și morților
repetate. Totuși, pe de altă parte, ele sunt cu mult peste capacitățile ființelor
care trăiesc în aceste vremuri degenerate. După ce vor trece și cei zece mii de
ani ai epocii întunecate în care ne aflăm acum, durata medie a vieții omenești
va fi scurtată la zece ani și mulți vor degenera în așa hal încât vor face
într-una cele zece păcate grave și cele cinci păcate de moarte. Cu toate
acestea, absolut toți, fără nicio excepție, tineri și bătrâni, bărbați și
femei, sunt incluși în scopul Legământului Principal, se află în grija lui
Amida și nu vor fi niciodată abandonați dacă rostesc Nembutsul credinței chiar și
numai de zece ori sau măcar o singură dată. Acesta este motivul pentru care
insist că Nembutsu depășește toate celelalte discipline și școli (confesiuni)
buddhiste.”[2]
Comentariu: Așa cum vedem în textul de mai sus, Honen a folosit cuvântul ”superior”
de două ori, prima oară în legătură cu școala Nembutsu a Tărâmului Pur - ”Jodo (Tărâmul Pur) este superior tuturor
celorlalte școli” și a doua oară cu referire la alte confesiuni
(școli) Mahayana care, de asemenea, își ”dezvăluie superioritatea lor” deoarece
au metode specifice pentru a traversa oceanul nașterilor și morților repetate.
Acest aspect și explicațiile lui ulterioare clarifică faptul că scopul său nu e
de a ponegri alte confesiuni buddhiste și Porți Dharma, ci de a arăta relevanța universală a Nembutsului și a Legământului Principal al lui Buddha Amida în comparație cu relevanța limitată a altor practici. Shinran a fost și el de
acord cu Maestrul său Honen, când a spus: ”Cele două moduri de relevanță sunt: relevanță
limitată și relevanță universală. Tărâmul
Pur este învățătura de relevanță universală.”[3] În timp ce toate practicile și metodele buddhiste sunt bune și excelente
deoarece au fost propovăduite de Buddhași, nu toate pot fi urmate de oricine
pentru că unele cer din partea noastră calități speciale, timp, disciplină și
înțelepciune. Nu mulți pot practica vizualizări complicate, medita asupra
Absolutului (natura de Buddha), sta într-o postură riguroasă pentru o lungă
perioadă de timp, urma diversele practice mistice ale școlilor esoterice ori să-și
petreacă timpul recitând și studiind sutre
Mahayana, etc. Pe de altă parte, oricine poate înțelege mesajul simplu de ”vino
așa cum ești” al lui Buddha Amida, rosti Numele lui cu credință și să se
încreadă în El pentru nașterea în Tărâmul său Pur după moarte. Nimic nu
este mai ușor decât să spui Namo Amida Bu (mă refugiez în Buddha Amida/slavă
lui Buddha Amida). Acest Nembutsu nu este o disciplină religioasă în sensul că
nu trebuie spus în timp ce stăm așezați într-o anumită postură a corpului și cu
o atitudine specifică a minții. Numele lui Buddha Amida poate fi rostit în
multe feluri, în orice circumstanță, indiferent că stăm sau mergem și chiar cu
o minte împrăștiată. Asta deoarece eficiența Nembutsului nu depinde de noi ci
de Puterea lui Amida investită în Numele său. Chiar și cuvântul ”recitare” este
cumva deplasat deși îl folosim adeseori când ne referim la Nembutsu. Motivul
este că recitarea presupune o anumită disciplină în pronunție și sunet pe care
Amida nu ne-a cerut-o niciodată, în Legământul său Principal fiind menționată foarte
clar doar rostirea Numelui -”rostesc Numele meu”. Așadar, Nembutsu nu
este o disciplină sau practică (deși folosim acest cuvânt uneori) precum înalte școli unde o mantra trebuie recitată într-un anumit fel și cu o anumită atitudine a minții sau de cât mai multe ori. Chiar și
cei ce trăiesc în ultima epocă a Dharmei (Mappo) asemenea nouă sau în perioada
care-i va urma când durata de viață umană va scădea la zece ani din cauza
războaielor, foametei și epidemiilor, pot fi salvați dacă spun Namo Amida Bu[4]
chiar și o singură dată. Repet – doar Nembutsul credinței ne poate salva din
oceanul nașterilor și morților repetate. Într-adevăr, ce cale poate fi mai ușoară
decât asta? Iată de ce ”Nembutsu depășește toate celelalte discipline și școli (confesiuni)
buddhiste”. Dacă acum,
în epoca modernă, ni se pare foarte greu să urmăm practici ale puterii personale, imaginați-vă cât de greu va fi când oamenii vor trăi doar zece ani
de suferință inimaginabilă! Iată în ce constă superioritatea de care vorbea
Honen și care arată unicitatea și universalitatea căii Nembutsu. Diversele
metode buddhiste pot fi măsurate după nivelul de aplicabilitate la toate
timpurile și circumstanțele. Mașinile care merg doar pe autostrăzi sunt
minunate dar cele care se pot deplasa pe orice teren sunt și mai bune datorită
eficienței lor universale. Căile buddhiste care-i duc la Iluminare doar pe cei
care pot practica cu succes diverse tehnici de meditație și vizualizare,
respectă preceptele și au o viață morală perfectă sunt adevărate și minunate
însă nu sunt universale în sensul că nu-i pot salva pe păcătoși sau pe idioți.
Îmi pare rău că mă repet și știu că multora nu le sună bine, dar toți suntem
păcătoși și idioți în comparație cu un Buddha, așa că toți avem nevoie de
ajutorul lui Amida.
[1]Se referă la aspirația de a atinge Buddheitatea și
implicit Înțelepciunea infinită a unui Buddha pentru binele tuturor ființelor.
Aceasta este mintea Bodhi care în Jodo Shinshu este același lucru cu credința
(shinjin). [2] Honen the Buddhist Saint - His Life and Teachings, volume V, compiled
by imperial order, translation by Rev Ryugaku Ishizuka and Rev Harper Havelock
Coates, The Society for the Publication of Sacred Books of the World, Kyoto,
1949, p. 734-735 [3] Shinran Shonin, Lumină pentru
epocile din urmă, scrisoarea 8, The Collected Works of Shinran, Shin
Buddhism Translation Series, Jodo Shinshu Hongwanji-ha, Kyoto, 1997, p.535 [4]Pentru o bună înțelegere
a conceptului de Mappo vă rog să citiți capitolele ”Cele trei epoci Dharma” și
”Jodo Shinshu – singura Cale eficientă în această ultimă epocă Dharma” din
cartea mea Învățături buddhiste Jodo Shinshu – a doua ediție revizuită și adăugită.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.