Honen Shonin a spus: Cei care se încred exclusiv în Buddha
Amida și spun doar Nembutsul credinței să nu discrediteze, nici să jignească
legămintele pline de compasiune ale diverșilor Buddha și Bodhisattva ori să
ponegrească și să gândească de rău alte sutre precum Sutra Lotusului ori Sutra Perfecțiunii
Înțelepciunii. Karma defăimării nenumăraților Buddha, a
îndoielii și ponegririi multor învățături sacre nu este în armonie cu inima lui
Buddha Amida. Astfel de fapte ne exclud automat de la salvarea oferită de
Legământul plin de Compasiune al lui Amida chiar dacă recităm Nembutsu”.[1] Comentariu: Această învățătură extraordinară a lui Honen Shonin este fundamentală
pentru Amidaji. A crede în existența lui Amida în timp ce negăm existența altor
Buddha sau a accepta Marea Sutră în timp ce denigrăm alte sutre Mahayana
este o imposibilitate logică și karmică. Cel care neagă existența altor Buddha
nu poate avea karma bună de a deveni deschis față de Legământul Principal al
lui Buddha Amida. De asemenea, nu poate fi călăuzit de ceilalți Buddha și
Bodhisattva Iluminați către Amida. Mai mult decât atât, a-i denigra pe alți Buddha, legămintele lor și metodele asociate
cu ei sau alte sutre poate fi considerat un act de denigrare a Dharmei celei adevărate care duce la autoexcluderea de la Legământul Principal. Asta e logic
deoarece cum poate cineva care negă existența altor Buddhași să accepte existența
lui Amida? Sau dacă ponegrește sutrele și metodele asociate cu ei, cum ar putea
el să considere a fi reală și eficientă metoda lui Amida ori sutra despre
Amida? De exemplu, dacă cineva nu crede în existența ființelor umane, cum poate
crede în existența ta, cititorul acestor rânduri? Este la fel cu alți Buddha și
metodele lor. Dacă nu crede în existența Buddhașilor transcendenți și a
Bodhisattvașilor Iluminați, cum poate crede în Amida sau cum poate accepta Marea
Sutră care este ea însăși parte a canonului Mahayana? Vă rog aduceți-vă
aminte de explicațiile Maestrului T’an-luan despre caracteristicile ponegririi
Dharmei celei adevărate: ”a spune că nu există Buddha, că nu există
Buddha-Dharma” – adică a nega existența oricărui Buddha, nu numai a lui
Amida și a nega diversele metode ale Dharmei buddhiste, nu doar Amida Dharma. Shinran Shonin a spus: "Dacă
cineva vorbește jignitor sau depreciativ despre Buddhași atunci e clar că nu se
încrede în Nembutsu și nu spune Numele lui Amida într-un mod autentic”[2]. Cel care
ponegrește alte Porți Dharma precum și pe alți Buddha și Bodhisattva Iluminați
se exclude automat de la salvarea oferită de Buddha Amida și nu are ce căuta în
sangha Amidaji. Toți Buddha și Bodhisattva Iluminați sunt părinții noștri spirituali și călăuzele noastre din trecutul fără de început, ajutându-ne în diverse moduri să ne apropiem din ce în ce mai mult de Legământul lui Amida așa că este o imposibilitate karmică
pentru cel care se încrede în Amida să-i ponegrească și să le nege existența: ”Shakyamuni și toți ceilalți Buddha sunt într-adevăr tatăl și mama noastră cei plini de
compasiune. Prin diverse metode ei fac să se trezească în noi suprema credință (shinjin) care este adevărată și
reală."[3] De
asemenea, un om credincios nu alege ce-i place din Buddha Dharma și nu respinge ce nu se potrivește cu ideologiile la modă ale lumii în care trăiește. Un adevărat discipol al lui Amida acceptă în
credință chiar și acele învățături ale lui Shakyamuni pe care nu le poate urma
din cauza patimilor și limitărilor personale. Așadar, nu va nega preceptele
morale buddhiste deoarece nu e în stare să fie o persoană morală, mai ales când
știe că este salvat așa cum e de către Buddha Amida și nici nu va nega renașterea și viața de după moarte deoarece ateismul și materialismul sunt foarte populare în vremea lui. El își recunoaște limitele și nu va critica ceea ce nu înțelege
încă, ci va aștepta cu răbdare momentul în care va avea Înțelepciunea infinită de
Buddha în Tărâmul Pur al lui Amida. Adevăratul
discipol al lui Amida și al tuturor Buddha este relaxat în ceea ce privește
Dharma și nu găsește niciun conflict între propria minte și învățătura lui
Buddha. El știe că din moment ce Shakyamuni a avut dreptate când a propovăduit despre Buddha Amida, atunci nu s-a înșelat nici în celelalte învățături ale
sale. Din păcate însă, există mulți în Occident, chiar printre cei ce poartă
robele și kesa Nembutsului credinței, care sunt mereu în război cu Dharma,
încercând în mod constant să o schimbe ori să o adapteze la viziunile lor
limitate. E păcat că își epuizează inutil karma nașterii în lumea umană pentru
că ceea ce fac ei se numește îndoiala și ponegrirea ”multor învățături sacre” și nu sunt ”în
armonie cu inima lui Buddha Amida”.
[1]Honen Shonin, Instruction in seven articles, The Promise of Amida
Buddha - Honen's Path to Bliss; English translation of the Genko edition of
the works of Honen Shonin - Collected Teachings of Kurodani Shonin: The
Japanese Anthology (Wago Toroku), translated by Joji Atone and Yoko Hayashi,
Wisdom Publications, Boston, 2011, p.136-137 [2]Shinran Shonin, A Collection of Letters, Letter 4, The Collected
Works of Shinran, Shin Buddhism Translation Series, Jodo Shinshu
Hongwanji-ha, Kyoto, 1997, p.563 [3] Shinran Shonin, Hymn of the Two Gateways of Entrance and Emergence, The Collected Works of Shinran,
Shin Buddhism Translation Series, Jodo Shinshu Hongwanji-ha, Kyoto, 1997, p.629
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.