Fiinţele neiluminate sunt de multe tipuri. Ce au însă ele în comun?
Răspunsul este simplu: diferite cantităţi de iluzie şi ignoranţă.
Viziunea noastră asupra realității este coruptă de multe atașamente dintre care unele sunt ascunse adânc în inconștient. Orice acțiune îndeplinită de o ființă aflată în iluzie și motivată de atașament dă naștere la karmă[1],suferință ori la stări efemere de bine.
Există aşadar, fiinţe care sunt mereu motivate de ură şi practică în mod
constant fapte pline de cruzime. Încă din timpul acestei vieţi ele trăiesc în
interiorul lor ca şi cum ar fi arse de un foc mistuitor, urmând ca după moarte
să ajungă într-adevăr într-un loc unde sunt mistuite de propria ură şi efectele
acţiunilor lor negative. Acestea sunt fiinţele născute în iaduri.
Alte fiinţe sunt chinuite de o permanentă foame şi sete după diferite
posesiuni, trăind aşadar ca şi cum ar fi mereu nesătule. După moarte, mintea
lor impregnată de această obsesie va lua o formă (sau corp) asemănătoare cu ea
şi va rătăci în zone fără mâncare şi apă sau indiferent unde s-ar afla, nu îşi
va putea satisface setea şi foamea, oricât de mult ar mânca sau ar bea. Acestea sunt spiritele flămânde (preta).
Apoi mai sunt acele fiinţe care nu se gândesc decât la sex, mâncare şi
băutură, fără niciun fel de alte aspiraţii legate de un scop mai înalt.
Limitate la chestiuni strict necesare, gen hrană, sex şi supravieţuire, mintea
lor devine exclusiv instinctuală, gândind şi acţionând asemenea unui animal. În
următoarea viaţă este natural să se nască sub forma diferitelor animale.
Tensiunile provocate de instincte sunt atât de mari, încât nu pot trăi decât
pentru împlinirea lor.
Oamenii sunt fiinţe în care diversele tendinţe se află cumva la mijloc.
Karma care s-a manifestat la moartea lor trecută nu era atât de rea încât
să renască în zonele de jos ale existenţei[2] dar nici atât de bună
încât să se ducă în sferele superioare oamenilor.
Aceste sfere superioare nu sunt nici ele lipsite de suferinţă ori iluzii şi
ataşamente doar că acestea sunt întrucâtva mai mici decât ale oamenilor și
ființelor născute în zonele de jos. Deasupra sferei de existenţă a oamenilor se
situează asuraşii („semizeii” sau spiritele combative) – fiinţe în care
gelozia şi spiritul de competiţie rămân încă foarte puternice. Deasupra lor
sunt zeii (deva), ale căror merite și virtuți pe care le-au acumulat în
viețile trecute s-au manifestat sub forma nașterii îm tărâmurile cerești.
Este foarte important de reţinut faptul că zonele de existență descrise
aici la modul general, precum şi fiinţele născute în ele nu sunt deloc
iluminate sau libere, ci doar posesoare ale unei karme mai bune sau mai rele.
Închipuiţi-vă un fel de rezervor de karmă bună sau rea – rezultatul
diferitelor fapte bune sau rele şi care trebuie consumat. Cu cât rezervorul
este mai plin de karmă bună, cu atât naşterea în diverse zone de existenţă este
mai fericită, însă atenţie, acest rezervor la un moment dat se goleşte iar
fiinţa va cădea din starea bună în care se află, murind în zona respectivă şi
născându-se în altă parte, în funcţie de alte tipuri de karmă adunate în
ultimele existenţe. Nicio stare nu este permanentă; nicio viaţă într-una din
aceste sfere de existenţă, joase ori înalte, nu este veşnică ori aducătoare
numai de bucurie.
Indiferent că te afli în partea de sus a roţii vieţii şi a morţii sau în
partea de jos, nu eşti niciodată în siguranță ori liber. Durerea şi suferinţa
te însoţesc permanent, sub diferite forme, până când devii un Buddha şi te
eliberezi complet.
Viziunea noastră asupra realității este coruptă de multe atașamente dintre care unele sunt ascunse adânc în inconștient. Orice acțiune îndeplinită de o ființă aflată în iluzie și motivată de atașament dă naștere la karmă[1],suferință ori la stări efemere de bine.
Citiți articolul detaliat:
[1] Karma înseamnă acțiune cu gândul, fapta și cuvântul care la un moment dat (în viața asta sau în alte vieți) va produce un efect.
[2] Iaduri, spirite flămânde și animale.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.