Pagini

miercuri, 21 decembrie 2022

Drepturi versus responsabilitate Dharma

 (fragment dintr-o scrisoare către un preot
 care aderase la viziuni greșite)


De curând un preot buddhist Jodo Shinshu occidental mi-a scris: ”Am dreptul la propriile viziuni.
Ceea ce faci tu în cărțile tale și pe siteul tău[1] este să-i judeci pe alții deoarece nu sunt de acord cu tine. Asta este scandalos.”
 
Răspunsul meu a fost următorul:
 
Din punct de vedere juridic și legal ai dreptul să faci orice vrei cu Amida Dharma deoarece trăim în țări unde libertatea de expresie este garantată. Însă din punct de vedere buddhist nu ai dreptul să schimbi Amida Dharma iar motivul este foarte simplu – nu ești un Buddha.
Ca preot și învățător NU ai niciun fel de drepturi ci doar obligații față de Amida Dharma și ființele sensibile care o întâlnesc. Această chestiune nu are nicio legătură cu faptul că noi doi suntem sau nu de acord. Sangha nu este un club, ci un loc în care trebuie să fim în armonie cu Dharma. Te rog să ții bine minte acest lucru.
 
În cărțile mele sau pe siteul meu nu mă pun împotriva libertăților și drepturilor tale civile, ci doar încerc din răsputeri să aduc aminte celor asemenea ție de cele două responsabilități ale unui preot:
 
1)     să predea Amida Dharma așa cum a fost ea propovăduită de Buddha Shakyamuni și Maeștrii școlii noastre
2)     să corecteze viziunile greșite care pot apărea în Sangha
 
Procedând astfel îi poți ajuta pe ceilalți să devină deschiși față de Chemarea lui Amida și să se încreadă în El.
 
De asemenea, ai o datorie generală de a fi sincer și onest față de cei care te consider preotul și învățătorul lor. Asta înseamnă că dacă ai ajuns să crezi că Dharma Jodo Shinshu, așa cum a fost ea propovăduită de Shakyamuni și Maeștri, cu Amida fiind un Buddha viu și real iar Tărâmul său Pur un loc iluminat unde se ajunge după moarte, nu mai corespunde propriilor tale viziuni, fi onest și recunoaște asta, renunță la ordinație, părăsește comunitatea și eventual fondează o nouă școală de gândire care să corespundă cu ce crezi tu. Asta ar fi o atitudine respectabilă pentru că cea ce faci acum este să-i minți pe oameni prezentându-le Jodo Shinshu într-un mod fals doar pentru că insiști să păstrezi eticheta ”Jodo Shinshu” în CV-ul tău. Tu și alți erudiți (scholars) aflați în iluzie vă străduiți atât de tare să transformați această simplă învățătură bazată pe credință într-un amestec dubios de buddhism al puterii personale, de elemente materialiste și nonbuddhiste făcând astfel un rău extraordinar de mare celor care ar putea să-și găsească salvarea prin ea.
 
Continuând să rămâi într-un loc unde nu mai aparții și încercând să schimbi învățătura ca să corespundă viziunilor tale, nu faci decât să-ți bați joc de această Poartă Dharma. Iată ce e cu adevărat scandalos! Să închizi ușa eliberării din nașterile și morțile repetate este scandalos, iar nu eforturile mele de a oferi oamenilor cunoștinte Dharma autentice.
 
Îmi pare rău pentru tine, dar Amida Dharma NU este jucăria ta intelectuală, la fel cum spitalul nu este un lagăr de experimentare pe bolnavi. Nașterea și moartea sunt chestiuni serioase iar eliberarea din ele este cel mai important lucru din lume. Amida Dharma reprezintă medicamentul suprem oferit de cel mai bun Doctor din univers, adică de Buddha, ființelor neiluminate care sunt atât de bolnave încât nu se pot vindeca prin propriile puteri. Așadar, situația este foarte simplă – dacă nu suntem Doctori, NU avem dreptul moral de a modifica medicamentul.
 
Ca preoți și învățători suntem doar transmițători, nu creatori ai Dharmei lui Amida. Dacă simți că nu-ți mai poți asuma acest rol te rog să fi onest și să pleci. Este chiar bine să pleci cât mai repede posibil pentru a nu acumula mai multă karmă negativă de care nu vei putea scăpa în mulți eoni de existență samsarică. 


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.