Articole si reflectii despre buddhismul Jodo Shinshu
Pagini
▼
miercuri, 21 decembrie 2022
Drepturi versus responsabilitate Dharma
(fragment dintr-o scrisoare către un preot care aderase la viziuni greșite)
De
curând un preot buddhist Jodo Shinshu occidental mi-a scris: ”Am dreptul la
propriile viziuni. Ceea ce faci tu în cărțile tale
și pe siteul tău[1]
este să-i judeci pe alții deoarece nu sunt de acord cu tine. Asta este
scandalos.” Răspunsul
meu a fost următorul: Din punct de vedere juridic și legal ai dreptul să faci
orice vrei cu Amida Dharma deoarece trăim în țări unde libertatea de expresie
este garantată. Însă din punct de vedere buddhist nu ai dreptul să schimbi Amida
Dharma iar motivul este foarte simplu – nu ești un Buddha. Ca preot și învățător NU ai niciun fel de drepturi ci
doar obligații față de Amida Dharma și ființele sensibile care o întâlnesc. Această
chestiune nu are nicio legătură cu faptul că noi doi suntem sau nu de acord. Sangha
nu este un club, ci un loc în care trebuie să fim în armonie cu Dharma. Te rog
să ții bine minte acest lucru. În cărțile mele sau pe siteul meu nu mă pun împotriva libertăților
și drepturilor tale civile, ci doar încerc din răsputeri să aduc aminte celor
asemenea ție de cele două responsabilități ale unui preot: 1)să predea Amida Dharma
așa cum a fost ea propovăduită de Buddha Shakyamuni și Maeștrii școlii noastre 2)să
corecteze viziunile greșite care pot apărea în Sangha Procedând
astfel îi poți ajuta pe ceilalți să devină deschiși față de Chemarea lui Amida
și să se încreadă în El. De asemenea, ai o datorie generală de a fi sincer și
onest față de cei care te consider preotul și învățătorul lor. Asta înseamnă că
dacă ai ajuns să crezi că Dharma Jodo Shinshu, așa cum a fost ea propovăduită
de Shakyamuni și Maeștri, cu Amida fiind un Buddha viu și real iar Tărâmul său Pur
un loc iluminat unde se ajunge după moarte, nu mai corespunde propriilor tale
viziuni, fi onest și recunoaște asta, renunță la ordinație, părăsește
comunitatea și eventual fondează o nouă școală de gândire care să corespundă cu
ce crezi tu. Asta ar fi o atitudine respectabilă pentru că cea ce faci acum
este să-i minți pe oameni prezentându-le Jodo Shinshu într-un mod fals doar
pentru că insiști să păstrezi eticheta ”Jodo Shinshu” în CV-ul tău. Tu și alți
erudiți (scholars) aflați în iluzie vă străduiți atât de tare să transformați
această simplă învățătură bazată pe credință într-un amestec dubios de buddhism
al puterii personale, de elemente materialiste și nonbuddhiste făcând astfel un
rău extraordinar de mare celor care ar putea să-și găsească salvarea prin ea. Continuând să rămâi într-un loc unde nu mai aparții și
încercând să schimbi învățătura ca să corespundă viziunilor tale, nu faci decât
să-ți bați joc de această Poartă Dharma. Iată ce e cu adevărat scandalos! Să închizi
ușa eliberării din nașterile și morțile repetate este scandalos, iar nu
eforturile mele de a oferi oamenilor cunoștinte Dharma autentice. Îmi pare rău pentru tine, dar Amida Dharma NU este
jucăria ta intelectuală, la fel cum spitalul nu este un lagăr de experimentare
pe bolnavi. Nașterea și moartea sunt chestiuni serioase iar eliberarea din ele
este cel mai important lucru din lume. Amida Dharma reprezintă medicamentul
suprem oferit de cel mai bun Doctor din univers, adică de Buddha, ființelor
neiluminate care sunt atât de bolnave încât nu se pot vindeca prin propriile
puteri. Așadar, situația este foarte simplă – dacă nu suntem Doctori, NU avem
dreptul moral de a modifica medicamentul. Ca preoți și învățători suntem doar transmițători, nu
creatori ai Dharmei lui Amida. Dacă simți că nu-ți mai poți asuma acest rol te
rog să fi onest și să pleci. Este chiar bine să pleci cât mai repede posibil
pentru a nu acumula mai multă karmă negativă de care nu vei putea scăpa în
mulți eoni de existență samsarică.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.