sâmbătă, 15 septembrie 2018

Câteva cuvinte despre sexualitatea incorectă și nevoia de a acționa ca buddhiști pentru susținerea căsătoriei normale între un bărbat și o femeie


Josho Adrian Cirlea în Hondo
(Sala Dharmei) a templului Amidaji
Energia sexuală este extrem de puternică iar dacă nu e ținută sub control ori sublimată, constituie un obstacol imens pentru eliberarea din samsara (ciclul nașterilor și morților repetate). Există multe tipuri de comportament sexual incorect menționat în sutre și tratatele diverșilor Maeștri, ca de exemplu: a nu fi loial soției sau soțului, a face sex cu partenerul sau partenera altcuiva, cu cei care sunt sub vârsta normală pentru sex, cu ne-oameni, cu cineva de același sex, cu proprii părinți sau rude, cu un călugăr sau călugăriță care au luat preceptele de abstinență, a face sex în locuri nepotrivite (temple sau în afara propriei locuințe), la timpul nepotrivit (în timpul zilei), în orificiile nepotrivite (anus și gură) care nu sunt făcute pentru contact sexual[1], relațiile sexuale dăunătoare fizic și psihic, etc. Iată câteva citate din Buddha Shakyamuni despre comportamentul sexual incorect și consecințele acestuia:

”Cel ce  face sex în locurile nepotrivite și la timpul nepotrivit, cu cineva care nu este soția lui sau nu este femeie, este vinovat de comportament sexual incorect. [...] Cel ce face sex lângă drum, lângă un templu sau într-o adunare, este vinovat de comportament sexual incorect. La fel dacă face sex lângă o statuie sau imagine sacră ori lângă un cadavru,  e vinovat de comportament sexual incorect. Este, de asemenea, vinovat de comportament sexual incorect acela care, în timp ce face sex cu soția sa se gândește la ea ca fiind o altă femeie sau dacă în timp ce face sex cu soția altuia se gândește la aceasta ca și cum ar fi soția lui. Comportamentul sexual incorect poate fi grav sau minor. Dacă este făcut sub influența unor suferințe și tulburări puternice este grav; dacă acestea sunt mai mici, atunci și el este minor.”[2]

”Diverse pedepse [karmice] într-o viață viitoare sunt descrise pentru răul de a face sex între doi bărbați. Cel care face sex cu băieți vede după moarte cum apariții de băieți purtate  de torentele puternice ale râului de acid toxic strigă după el. Din cauza suferinței și atașamentului puternic pe care îl are față de aceștia se aruncă în apă după ei."[3]

”Abandonând  comportamentul senzual incorect, el se abține de la orice comportament senzual incorect. Nu se implică sexual cu persoanele protejate de mamele lor, de tați, de frați, și nici cu propriile surori sau rude, ori cu cele ce au soți, cei aflați sub pedeapsa statului sau cu cele încoronate cu flori de alt bărbat[4]."[5]

”Un discipol al lui Buddha nu trebuie să înfăptuiască acte imorale ori să îi încurajeze pe alţii să le îndeplinească. Într-adevăr, el nu trebuie să aibă cu nimeni un comportament sexual nepotrivit. 
Un discipol al lui Buddha trebuie să aibă pietate filială – salvând toate fiinţele sensibile şi instruindu-le întru Dharma purităţii şi castităţii. Dacă în loc să procedeze astfel, dovedeşte că nu are compasiune şi îi încurajează pe alţii să se implice în relaţii sexuale imorale, inclusiv cu animale şi chiar cu mamele, fiicele, surorile sau alte rude apropiate lor, el comite un păcat Parajika (major)."[6]

Descriind iadurile adiacente celor opt iaduri principale, Maestrul Genshin (al șaselea Patriarh al școlii buddhiste Jodo Shinshu) ajunge la așa numitul ”Loc al Marii Suferințe” unde ”suferă bărbații vinovați de sodomie. Aici victima, văzându-l pe bărbatul cu care a făcut sex îl îmbrățișează cu o patimă asemenea focului încins care îi arde corpul în întregime. După ce moare în acest fel, reînvie tot acolo și fuge plin de teroare până ce cade într-o prăpastie groaznică unde este devorat de corbi cu ciocuri de foc și de vulpi cu guri de foc.”[7]
Menționez faptul că Maestrul Genshin a citat acest pasaj în lucrarea Ojoyoshu din Sutra atenției corecte (Saddharmasm tyupasthana Sutra în Skr, Shobonenjogyo în Jpn), așadar, cuvintele
aparțin de fapt, tot lui Buddha Shakyamuni.

Este important de precizat că iadurile NU sunt, în conformitate cu învățătura și viziunea buddhistă asupra lumii (despre care puteți citi mai multe aici și aici), creația vreunui zeu suprem și judecător al lumii, ci manifestarea, asemenea unui vis comun sau al unui coșmar, a propriilor gânduri și fapte. La fel cum, într-un coşmar, ajungem să fim hăituiţi de animale fioroase şi monştri după ce am fost adânciţi în gânduri criminale timp de mai multe zile, putem de asemenea, să renaştem în iaduri sau în alte zone de jos ale existenței (animale, spirite flămânde) după o viaţă plină de crimă, comportament violent sau chiar viață sexuală dominată de patimi exacerbate și de promovarea acestora ca fiind normale. Atenție aici – a promova anormalul ca fiind normal și a crea condiții prielnice ca și alte ființe să cadă pradă unor patimi rele este mai rău decât a le face tu însuți. Însă din moment ce fiecare este, vrând – nevrând, direct sau indirect, un exemplu pentru ceilalți, cam toți ne ”încurajăm” și promovăm propriile virtuți sau apucături anormale. Suntem influențați de alții și îi influențăm la rândul nostru pe ceilalți, deoarece toți suntem interconectați, după cum ne învață Buddha, așa că trebuie să fim mereu atenți la ceea ce facem, spunem și promovăm.

Revenind la pasajele citate mai sus, indiferent că unii adepți așa-zis ”moderni” sau ”progresiști”  nu sunt de acord cu ele, aceștia nefiind, de fapt, de acord cu nimic din învățăturile sacre atunci când le sunt contrazise lăcomia și patimile, cuvintele lui Shakyamuni (Buddha istoric) din sutre și avertismentele maestrului Genshin (plus alte pasaje necitate aici din maeștri ai diferitelor școli[8]) sunt foarte clare în ceea ce privește sexualitatea incorectă și rezultatele karmice ale unui astfel de comportament. Precum în toate chestiunile legate de Dharma, ceea ce Buddha a spus cântărește infinit mai mult decât opiniile diverselor persoane neiluminate din diferite epoci.

Dincolo de citatele folosite în acest scurt articol, trebuie menționat că ori de câte ori Buddha Shakyamuni a vorbit despre cupluri (Sigalovada Sutra, Discursul despre cele șapte tipuri de neveste virtuoase, etc, s-a referit exclusiv la relațiile dintre bărbați și femei iar nu la cele dintre persoanele de același sex, deși astfel de relații existau și pe vremea lui. Așa cum a fost foarte liberal atunci când a dat voie femeilor să devină călugărițe ori când s-a împotrivit sistemului castelor, tot așa putea să vorbească și despre normalizarea relațiilor homosexuale dar în Înțelepciunea Sa atot-știutoare și  transcendentă  a ales să nu o facă.

Este foarte important să înțelegem că Amida Dharma[9] NU este un instrument pentru a ne justifica patimile oarbe și nici pentru a le instituționaliza și a le trece drept comportament normal. Într-adevăr, în munca lui de salvare a tuturor ființelor, Buddha Amida nu face nicio discriminare între cei virtuoși sau nevirtuoși.  Dar nefăcând nicio discriminare între ei datorită marii sale Compasiuni, salvându-i și ducându-i în Tărâmul Său Pur inclusiv pe cei cu o viață sexuală incorectă, NU înseamnă că susține și încurajează faptele rele și imorale. Este vital să nu confundăm faptul de a fi salvați așa cum suntem cu ideea că faptele noastre sunt mereu bune și virtuoase ori că Buddha este de acord cu ele. Suntem salvați pentru că suntem incapabili și nenorociți, buni doar să renaștem în iad sau în alte zone de jos ale existenței dacă am fi lăsați pe mâna consecințelor faptelor noastre și pentru că Amida are milă de noi, iar nu pentru că e de acord cu noi! În loc să ne lăudăm și să ne justificăm patimile oarbe (cum fac cei care promovează căsătoria între homosexuali, încercând chiar,  în unele țări, să o aducă în temple), să ne rușinăm de ele și să fim recunoscători ajutorului necondiționat oferit de Buddha Amida. 

Așadar, deși nu-i condamnăm și nu-i urâm pe cei care încearcă să instituționalizeze una din practicile sexuale incorecte (homosexualitatea), suntem datori societății în care trăim să ne împotrivim ridicării relațiilor nenaturale la rangul de normalitate.  Din acest motiv propun colegilor mei de practică, cititorilor și prietenilor mei buddhiști, indiferent de confesiune, să susțină la referendumul din 7 octombrie definirea clară a căsătoriei în Constituția României ca fiind uniunea liber consimțită dintre un bărbat și o femeie.

Nu întâmplător se spune în învățătura școlii noastre că trăim în epoca din urmă a celor cinci pângăriri[10] dintre care primele două sunt deosebit de relevante: 1) decăderea viziunilor, când concepţiile şi ideile greşite devin predominante și 2) înmulţirea şi exaltarea patimilor omeneşti asociată cu ridicarea lor în slăvi. Asta este exact ceea ce se întâmplă acum și exact din acest motiv nu trebuie să ne adormim conștiința.  
Vă rog, din nou, votați DA la referendumul din 7 Octombrie. Definiția căsătoriei NU este doar o acțiune politică, ci una de sănătate mentală și spirituală. De aceea, consider că este de datoria mea ca preot buddhist, om și român să susțin acest demers.

Namo Amida Bu
(Mă refugiez în Buddha Amida/Slavă lui Buddha Amida)

Jōshō Adrian Cîrlea
reprezentant al comunității buddhiste Jodo Shinshu din România și al templului Amidaji




[1] ”Care sunt părțile nepotrivite ale corpului? Gura, anusul […] Maestrul Asvagosha citat în Tratat asupra etapelor către Iluminare de Tsong-kha-pa, Snow Lion Publications, Ithaca, New York, p. 220
[2] Sūtra preceptelor  Upāsaka (Upasakasila Sutra), fascicolul 6.
[3]  Saddharma-smrtyupasthana Sutra. Shantideva a citat de asemenea, acel pasaj din Saddharma-smrtyupasthana Sutra în lucrarea Śikṣāsamuccaya (Compendiumul preceptelor).
[4] Expresia ”cele încoronate cu flori de alt bărbat” se referă probabil, la femeile logodite.
[5] "Uposatha Sila: The Eight-Precept Observance", compiled and written by Somdet Phra Buddhaghosacariya (Ñanavara Thera), translated from the Thai by Bhikkhu Kantasilo. Access to Insight (Legacy Edition), 17 December 2013, http://www.accesstoinsight.org/lib/authors/nanavara/uposatha.html .
[6] Mahayana Brahmajala Sutra (Bommo Kyo), cunoscută și sub numele de  Brahma Net Sutra.
[7] Vezi ediția online gratuită a Ojoyoshu pe siteul meu în engleză - http://amida-ji-retreat-temple-romania.blogspot.com/2014/03/genshins-ojoyoshu-free-english-edition.html
[8] Puteți găsi citate împotriva homosexualității inclusiv la Padmasambhava, fondatorul buddhismului tibetan, în operele lui Tsong-kha-pa, Asvagosha, Buddhagosa, Vasubandhu, Asangha, etc.
[9] Ori de câte ori folosesc termenul ”Amida Dharma” mă refer la buddhismul Jodo Shinshu, școală fondată în anul 1224 în Japonia, de Shinran Shonin (1173-1262) și care pune accentul pe credința absolută în Buddha Amida și salvarea necondiționată oferită de acesta. Dați click aici pentru a citi o scurtă introducere în învățăturile buddhismului Jodo Shinshu http://josho-adrian.blogspot.com/2016/03/cateva-notiuni-generale-de-buddhism.html Credința și devoțiunea față de Buddha Amida (Amitabha/Amitayus în sanscrită, Omituofo în chineză, Adidapat în vietnameză, etc) este foarte răspândită, în diverse forme și în diferite școli de buddhism tibetan, chinez, japonez, vietnamez, etc dar mai puțin cunoscută și apreciată printre buddhiștii occidentali.
[10] Cele cinci pângăriri sunt cele cinci semne de decădere ale lumii în care trăim: 1. decăderea viziunilor, când concepţiile şi ideile greşite devin predominante, 2. înmulţirea şi exaltarea patimilor omeneşti asociată cu ridicarea lor în slăvi, 3. decăderea condiţiei umane, când oamenii sunt în general nemulţumiti şi nefericiţi, 4. micşorarea duratei de viaţă – în conformitate cu sutrele, atunci când viaţa omului este mai mica sau aproape de o sută de ani, 5. înmulţirea războaielor şi a dezastrelor naturale.


Niciun comentariu:

Cărţi prin poştă (distributie persoane private si biblioteci)

1. Toti cei care doresc sa primeasca acasa, pliante, carti, reviste, cd-uri si alte materiale informative pe care Amidaji şi Tariki Dojo Bucureşti le distribuie gratuit, pot trimite prin e-mail (josho_adrian@yahoo.com) adresa lor postala cu mentiunea "distributie gratuita".
Noi carti va vor fi trimise automat la fiecare noua aparitie editoriala, la adresa indicata de dumneavoastra, pana cand ma veti anunta ca nu mai doriti sa le primiti. Este o ocazie unica de a studia invatatura traditiei noastre, fara nici o cheltuiala din partea dv. Taxele postale sunt suportate de centrele mai sus amintite și de colaboratorii acestora, insa orice donatie este binevenita.

2. De asemenea, caut voluntari pentru intermediere donatii catre bibliotecile din tara. Daca doriti sa ma ajutati in efortul meu de a dona carti buddhiste tuturor bibliotecilor publice, contactati-ma pe adresa de mai sus. Nu este greu, trebuie doar sa faceti un drum pana la biblioteca din orasul vostru si sa lasati acolo niste exemplare trimise de mine.

Iata cateva din titlurile noastre in limba romana:

- CREDINTA SI NEMBUTSU IN BUDDHISMUL JODO SHINSHU, de Josho Adrian Cirlea
- ADEVĂRATA ÎNVĂȚĂTURĂ DESPRE BUDDHA AMIDA ȘI TĂRÂMUL PUR, de Josho Adrian Cirlea
- CALEA ACCEPTARII - COMENTARIU LA TANNISHO, de Josho Adrian Cirlea
- CELE 48 LEGĂMINTE ALE LUI BUDDHA AMIDA, de Josho Adrian Cirlea


- TEXTE CLASICE precum Tannisho (Plangere impotriva abaterilor de la adevaratul shinjin), Mattosho (Scrisorile Maestrului Shinran), Gobunsho (Scrisorile Maestrului Rennyo), Mica Sutra despre Buddha Amida, rostita de Buddha Shakyamuni
- Hrana Bodhisattvasilor (texte buddhiste clasice despre abtinerea de la carne) de Shabkar Tsogdruk Rangdrol

Video Of Day

Persoane interesate