Josho Adrian Cirlea în Hondo (Sala Dharmei) a templului Amidaji |
Energia sexuală este extrem de puternică iar
dacă nu e ținută sub control ori sublimată, constituie un obstacol imens
pentru eliberarea din samsara (ciclul nașterilor și morților repetate). Există
multe tipuri de comportament sexual incorect menționat în sutre și tratatele
diverșilor Maeștri, ca de exemplu: a nu fi loial soției sau soțului, a face sex
cu partenerul sau partenera altcuiva, cu cei care sunt sub vârsta normală
pentru sex, cu ne-oameni, cu cineva de același sex, cu proprii părinți sau
rude, cu un călugăr sau călugăriță care au luat preceptele de abstinență, a
face sex în locuri nepotrivite (temple sau în afara propriei locuințe), la
timpul nepotrivit (în timpul zilei), în orificiile nepotrivite (anus și gură)
care nu sunt făcute pentru contact sexual[1],
relațiile sexuale dăunătoare fizic și psihic, etc. Iată câteva citate din
Buddha Shakyamuni despre comportamentul sexual incorect și consecințele
acestuia:
”Cel ce face sex în locurile nepotrivite și la timpul
nepotrivit, cu cineva care nu este soția lui sau nu este femeie, este vinovat
de comportament sexual incorect. [...] Cel ce face sex lângă drum, lângă un templu
sau într-o adunare, este vinovat de comportament sexual incorect. La fel dacă
face sex lângă o statuie sau imagine sacră ori lângă un cadavru, e vinovat de comportament sexual incorect.
Este, de asemenea, vinovat de comportament sexual incorect acela care, în timp
ce face sex cu soția sa se gândește la ea ca fiind o altă femeie sau dacă în
timp ce face sex cu soția altuia se gândește la aceasta ca și cum ar fi soția
lui. Comportamentul sexual incorect poate fi grav sau minor. Dacă este făcut
sub influența unor suferințe și tulburări puternice este grav; dacă acestea
sunt mai mici, atunci și el este minor.”[2]
”Diverse
pedepse [karmice] într-o viață
viitoare sunt descrise pentru răul de a face sex între doi bărbați. Cel care
face sex cu băieți vede după moarte cum apariții de băieți purtate de torentele puternice ale râului de acid
toxic strigă după el. Din cauza suferinței și atașamentului puternic pe care îl
are față de aceștia se aruncă în apă după ei."[3]
”Abandonând comportamentul senzual incorect, el se abține
de la orice comportament senzual incorect. Nu se implică sexual cu persoanele
protejate de mamele lor, de tați, de frați, și nici cu propriile surori sau
rude, ori cu cele ce au soți, cei aflați sub pedeapsa statului sau cu cele
încoronate cu flori de alt bărbat[4]."[5]
”Un
discipol al lui Buddha nu trebuie să înfăptuiască acte imorale ori să îi
încurajeze pe alţii să le îndeplinească. Într-adevăr, el nu trebuie să aibă cu
nimeni un comportament sexual nepotrivit.
Un
discipol al lui Buddha trebuie să aibă pietate filială – salvând toate fiinţele
sensibile şi instruindu-le întru Dharma purităţii şi castităţii. Dacă în loc să
procedeze astfel, dovedeşte că nu are compasiune şi îi încurajează pe alţii să
se implice în relaţii sexuale imorale, inclusiv cu animale şi chiar cu mamele,
fiicele, surorile sau alte rude apropiate lor, el comite un păcat Parajika
(major)."[6]
Descriind iadurile
adiacente celor opt iaduri principale, Maestrul Genshin (al șaselea Patriarh al
școlii buddhiste Jodo Shinshu) ajunge la așa numitul ”Loc al Marii Suferințe”
unde ”suferă bărbații vinovați de
sodomie. Aici victima, văzându-l pe bărbatul cu care a făcut sex îl
îmbrățișează cu o patimă asemenea focului încins care îi arde corpul în
întregime. După ce moare în acest fel, reînvie tot acolo și fuge plin de
teroare până ce cade într-o prăpastie groaznică unde este devorat de corbi cu
ciocuri de foc și de vulpi cu guri de foc.”[7]
Menționez faptul că
Maestrul Genshin a citat acest pasaj în lucrarea Ojoyoshu din Sutra atenției
corecte (Saddharmasm tyupasthana
Sutra în Skr, Shobonenjogyo
în Jpn), așadar, cuvintele
aparțin de fapt,
tot lui Buddha Shakyamuni.
Este important de
precizat că iadurile NU sunt, în conformitate cu învățătura și viziunea
buddhistă asupra lumii (despre care puteți citi mai multe aici și aici), creația
vreunui zeu suprem și judecător al lumii, ci manifestarea, asemenea unui vis
comun sau al unui coșmar, a propriilor gânduri și fapte. La fel cum, într-un
coşmar, ajungem să fim hăituiţi de animale fioroase şi monştri după ce am fost
adânciţi în gânduri criminale timp de mai multe zile, putem de asemenea, să
renaştem în iaduri sau în alte zone de jos ale existenței (animale, spirite
flămânde) după o viaţă plină de crimă, comportament violent sau chiar viață
sexuală dominată de patimi exacerbate și de promovarea acestora ca fiind
normale. Atenție aici – a promova anormalul ca fiind normal și a crea condiții
prielnice ca și alte ființe să cadă pradă unor patimi rele este mai rău decât a
le face tu însuți. Însă din moment ce fiecare este, vrând – nevrând, direct sau
indirect, un exemplu pentru ceilalți, cam toți ne ”încurajăm” și promovăm
propriile virtuți sau apucături anormale. Suntem influențați de alții și îi influențăm la rândul nostru pe ceilalți, deoarece toți suntem interconectați, după cum ne
învață Buddha, așa că trebuie să fim mereu atenți la ceea ce facem, spunem și
promovăm.
Revenind la pasajele citate mai sus, indiferent
că unii adepți așa-zis ”moderni” sau ”progresiști” nu sunt de acord cu ele, aceștia nefiind, de
fapt, de acord cu nimic din învățăturile sacre atunci când le sunt contrazise
lăcomia și patimile, cuvintele lui Shakyamuni (Buddha istoric) din sutre și
avertismentele maestrului Genshin (plus alte pasaje necitate aici din maeștri
ai diferitelor școli[8])
sunt foarte clare în ceea ce privește sexualitatea incorectă și rezultatele
karmice ale unui astfel de comportament. Precum în toate chestiunile legate de
Dharma, ceea ce Buddha a spus cântărește infinit mai mult decât opiniile
diverselor persoane neiluminate din diferite epoci.
Dincolo de citatele folosite în acest scurt
articol, trebuie menționat că ori de câte ori Buddha Shakyamuni a vorbit despre
cupluri (Sigalovada Sutra, Discursul despre cele șapte tipuri de
neveste virtuoase, etc, s-a referit
exclusiv la relațiile dintre bărbați și femei iar nu la cele dintre
persoanele de același sex, deși astfel de relații existau și pe vremea lui. Așa cum a
fost foarte liberal atunci când a dat voie femeilor să devină călugărițe ori
când s-a împotrivit sistemului castelor, tot așa putea să vorbească și despre
normalizarea relațiilor homosexuale dar în Înțelepciunea Sa atot-știutoare și transcendentă a ales să nu o facă.
Este
foarte important să înțelegem că Amida Dharma[9] NU este un instrument
pentru a ne justifica patimile oarbe și nici pentru a le instituționaliza și a
le trece drept comportament normal. Într-adevăr, în munca lui de salvare a
tuturor ființelor, Buddha Amida nu face nicio discriminare între cei virtuoși
sau nevirtuoși. Dar nefăcând nicio discriminare
între ei datorită marii sale Compasiuni, salvându-i și ducându-i în Tărâmul Său
Pur inclusiv pe cei cu o viață sexuală incorectă, NU înseamnă că susține și
încurajează faptele rele și imorale. Este vital să nu confundăm faptul de a fi
salvați așa cum suntem cu ideea că faptele noastre sunt mereu bune și virtuoase
ori că Buddha este de acord cu ele. Suntem salvați pentru că suntem incapabili
și nenorociți, buni doar să renaștem în iad sau în alte zone de jos ale
existenței dacă am fi lăsați pe mâna consecințelor faptelor noastre și pentru
că Amida are milă de noi, iar nu pentru că e de acord cu noi! În loc să ne
lăudăm și să ne justificăm patimile oarbe (cum fac cei care promovează
căsătoria între homosexuali, încercând chiar,
în unele țări, să o aducă în temple), să ne rușinăm de ele și să fim
recunoscători ajutorului necondiționat oferit de Buddha Amida.
Nu întâmplător se spune în învățătura școlii
noastre că trăim în epoca din urmă a celor cinci pângăriri[10]
dintre care primele două sunt deosebit de relevante: 1) decăderea viziunilor,
când concepţiile şi ideile greşite devin predominante și 2) înmulţirea şi
exaltarea patimilor omeneşti asociată cu ridicarea lor în slăvi. Asta este exact
ceea ce se întâmplă acum și exact din acest motiv nu trebuie să ne adormim
conștiința.
Vă rog, din nou, votați DA la referendumul din 7 Octombrie. Definiția căsătoriei NU este doar o acțiune politică, ci una de sănătate mentală și spirituală. De aceea, consider că este de datoria mea ca preot buddhist, om și român să susțin acest demers.
Vă rog, din nou, votați DA la referendumul din 7 Octombrie. Definiția căsătoriei NU este doar o acțiune politică, ci una de sănătate mentală și spirituală. De aceea, consider că este de datoria mea ca preot buddhist, om și român să susțin acest demers.
Namo Amida Bu
(Mă refugiez în Buddha Amida/Slavă lui Buddha Amida)
Jōshō Adrian Cîrlea
reprezentant al comunității buddhiste Jodo Shinshu din România și al templului Amidaji
[1] ”Care sunt părțile nepotrivite
ale corpului? Gura, anusul […]” Maestrul Asvagosha citat în Tratat
asupra etapelor către Iluminare de Tsong-kha-pa, Snow Lion Publications, Ithaca, New York, p. 220
[3] Saddharma-smrtyupasthana
Sutra. Shantideva a citat de asemenea, acel pasaj din Saddharma-smrtyupasthana Sutra în lucrarea Śikṣāsamuccaya (Compendiumul
preceptelor).
[4] Expresia ”cele încoronate cu
flori de alt bărbat” se referă probabil, la femeile logodite.
[5] "Uposatha Sila: The
Eight-Precept Observance", compiled and written by Somdet Phra
Buddhaghosacariya (Ñanavara Thera), translated from the Thai by Bhikkhu
Kantasilo. Access to Insight (Legacy Edition), 17 December 2013, http://www.accesstoinsight.org/lib/authors/nanavara/uposatha.html .
[7] Vezi ediția online gratuită a Ojoyoshu
pe siteul meu în engleză - http://amida-ji-retreat-temple-romania.blogspot.com/2014/03/genshins-ojoyoshu-free-english-edition.html
[8] Puteți găsi citate împotriva homosexualității inclusiv la
Padmasambhava, fondatorul buddhismului tibetan, în operele lui Tsong-kha-pa, Asvagosha, Buddhagosa, Vasubandhu,
Asangha, etc.
[9] Ori de câte ori folosesc termenul ”Amida Dharma” mă refer la buddhismul
Jodo Shinshu, școală fondată în anul 1224 în Japonia, de Shinran Shonin (1173-1262)
și care pune accentul pe credința absolută în Buddha Amida și salvarea necondiționată
oferită de acesta. Dați click aici pentru a citi o scurtă introducere în învățăturile
buddhismului Jodo Shinshu http://josho-adrian.blogspot.com/2016/03/cateva-notiuni-generale-de-buddhism.html
Credința și devoțiunea față de Buddha Amida (Amitabha/Amitayus în sanscrită, Omituofo
în chineză, Adidapat în vietnameză, etc) este foarte răspândită, în diverse forme
și în diferite școli de buddhism tibetan, chinez, japonez, vietnamez, etc dar mai
puțin cunoscută și apreciată printre buddhiștii occidentali.
[10] Cele cinci pângăriri
sunt cele cinci semne de decădere ale lumii în care trăim: 1. decăderea
viziunilor, când concepţiile şi ideile greşite devin predominante, 2.
înmulţirea şi exaltarea patimilor omeneşti asociată cu ridicarea lor în slăvi,
3. decăderea condiţiei umane, când oamenii sunt în general nemulţumiti şi
nefericiţi, 4. micşorarea duratei de viaţă – în conformitate cu sutrele, atunci
când viaţa omului este mai mica sau aproape de o sută de ani, 5. înmulţirea
războaielor şi a dezastrelor naturale.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.