Pagini

joi, 13 decembrie 2018

De ce nu se poate atinge Buddheitatea în această viață iar cei care cred că o pot atinge nu pot intra pe calea Jodo Shinshu


altarul templului Amidaji
Întrebare: Ai spus că atât timp cât cineva nu este sigur 100% că nu poate atinge Buddheitatea în această viață, nu este pregătit să urmeze calea Jodo Shinshu. Te rog, explică în detaliu.

Răspuns: Oamenii nu înțeleg cu adevărat ce înseamnă să atingi starea de Buddha în această viață și în chiar acest trup. Probabil că asta se datorează influenței proaste a multor reviste (buddhiste sau nebuddhiste) sau clișee la modă în Occident care vorbesc despre Iluminare ca și cum ar fi un fel de calm sau liniște a minții ce poate fi atinsă de oricine. Acestea folosesc un limbaj care face Iluminarea să pară un fel de experiență umană obișnuită ce apare dacă ești bun și meditezi și, de asemenea, îl descriu pe Shakyamuni, Buddha istoric, ca pe un om obișnuit care a dovedit că liniștea spirituală poate fi atinsă de oricine. Ei bine, Shakyamuni NU a fost un om iar Buddheitatea nu poate fi comparată cu niciun fel de calm sau liniște a minții! Asta trebuie foarte bine înțeles. De asemenea, Buddheitatea trece dincolo de orice experiență umană sau zeiască și de aceea putem spune că Shakyamuni NU a mai fost un om din momentul în care a atins Iluminarea perfectă.  Forma lui exterioară a rămas umană dar mintea lui a trecut dincolo de orice realizare umană sau zeiască. Asta deoarece Buddheitatea sau Iluminarea perfectă este supremă în univers. Nimic nu poate fi comparat cu un Buddha sau Atot-Iluminat.

Buddheitatea înseamnă, printre altele, că atingi Cele Trei Corpuri (Aspecte), adică Dharmakaya ultimă de dincolo de formă, un Sambhogakaya sau corp transcendent ce poate fi văzut doar de Bodhisattvașii de pe cel mai înalt nivel, că poți manifesta, dacă vrei, un Tărâm Pur, probabil nu atât de extraordinar ca cel al lui Amida, însă cu siguranță un tărâm mai bun decât unul din samsara, că ști toate gândurile TUTUROR ființelor din TOATE lumile și ești capabil să-i ajuți pe fiecare dintre ei în funcție de specificul și nivelul lor de înțelegere, etc.
De asemenea, îi poți vedea și auzi pe toți și cunoaște toate viețile lor trecute, precum și orice posibilitate de dezvoltare în viitorul fără de sfârșit.

Repet, deoarece nu sunt sigur că am fost bine înțeles – am spus TOATE ființele din TOATE lumile! Ca Buddha ști totul despre absolut orice ființă din cele șase tărâmuri de existență samsarice din toate sistemele de lumi și din toate universurile, de la cea mai mică insectă care trăiește o zi sau câteva ore și până la zeii cu  o viață imposibil de calculat cu mintea omenească și că poți merge oriunde într-o clipă fără chiar să te miști din locul unde te afli acum. Asta înseamnă că poți manifesta oricâte Nirmanakaya sau corpuri ale transformării/adaptării vrei în toate locurile din univers. Shinran Shonin a explicat în Tannisho:

” Se poate oare spune despre aceia care vorbesc despre atingerea Iluminării în această viaţă că manifestă diverse corpuri ale acomodării, că posedă cele treizeci şi două de caracteristici[1] şi cele optzeci de semne ale lui Buddha[2] şi că propovăduiesc Dharma pentru a ajuta fiinţele sensibile în acelaşi fel ca Sakyamuni? Asta este ceea ce înseamnă a atinge Iluminarea în această viaţă.”

Buddheitatea înseamnă, de asemenea, că stăpânești la perfecțiune TOATE practicile, toate porțile Dharma și toate învățăturile profunde și că ești capabil să le propovăduiești fără niciun efort. Nu am aici timpul necesar să descriu toate capacitățile supranaturale ale unui Buddha, însă îți cer să le contempli pe cele câteva prezentate mai sus. Chiar crezi că poți deveni astfel în această viață? Dacă răspunsul tău este da, atunci ești mult prea iluzionat în ceea ce privește capacitățile tale și nu ai cum să accepți ajutorul oferit de Amida.

Așa cum a spus Maestrul Shan-tao, shinjin sau credința simplă în Buddha Amida are două aspecte care nu pot fi trecute cu vederea:

„Primul înseamnă a crede profund şi fără îndoială  că suntem oameni obişnuiţi,  cu o karmă extrem de negativă, supuşi naşterilor şi morţilor repetate,  transmigrând  în samsara  de  nenumărate kalpa şi  neavând nicio şansă de a scăpa din aceasta prin noi înşine. Al doilea  înseamnă a crede profund şi fără îndoială  că cele 48 legăminte ale lui Buddha Amida îmbrăţişează fiinţele sensibile, ajutându-le să se îmbarce pe corabia Puterii Legământului şi să atingă naşterea în Tărâmul Pur”.[3]

Iată de ce am spus că atunci când ești 100% convins că nu poți atinge Buddheitatea în această viață, ești cu adevărat pregătit pentru calea Jodo Shinshu. Însă atât timp cât încă mai există în mintea ta cel mai mic gând legat de merite personale, genul „şi totuşi probabil că pot”, nu ai cum să vezi şi să intri pe poarta Dharma a naşterii în Tărâmul Pur al lui Buddha Amida.




[1] „Treizeci şi două de caracteristici”, se referă la cele treizeci şi două de semne fizice ale desăvârşirii atribuite unui Buddha şi unui Cakravatin (rege ideal).
[2] „Optzeci de semne ale lui Buddha”, se referă la cele optzeci de caracteristici fizice importante ale unui Buddha. Acestea sunt caracteristici fizice minore ce însoţesc cele treizeci şi două de semne principale.

[3] Maestrul Shan-tao, citat de Shinran Shonin în capitolul III din Kyogyoshinsho, Kyogyoshinsho – On Teaching, Practice, Faith, and Enlightenment, translated by Hisao Inagaki, Numata Center for Buddhist Translation and Research, Kyoto, 2003, p. 90-91

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.