altarul templului Amidaji |
Întrebare:
Ai spus că atât timp cât cineva nu este sigur 100% că nu poate atinge Buddheitatea în această viață, nu este pregătit să urmeze calea Jodo Shinshu.
Te rog, explică în detaliu.
Răspuns:
Oamenii nu înțeleg cu adevărat ce înseamnă să atingi starea de Buddha în
această viață și în chiar acest trup. Probabil că asta se datorează influenței
proaste a multor reviste (buddhiste sau nebuddhiste) sau clișee la modă în
Occident care vorbesc despre Iluminare ca și cum ar fi un fel de calm sau
liniște a minții ce poate fi atinsă de oricine. Acestea folosesc un limbaj care face Iluminarea să pară un fel de
experiență umană obișnuită ce apare dacă ești bun și meditezi și, de asemenea,
îl descriu pe Shakyamuni, Buddha istoric, ca pe un om obișnuit care a dovedit
că liniștea spirituală poate fi atinsă de oricine. Ei bine, Shakyamuni NU a fost un om iar Buddheitatea nu poate fi
comparată cu niciun fel de calm sau liniște a minții! Asta trebuie foarte
bine înțeles. De asemenea, Buddheitatea trece dincolo de orice experiență umană
sau zeiască și de aceea putem spune că Shakyamuni NU a mai fost un om din
momentul în care a atins Iluminarea perfectă.
Forma lui exterioară a rămas umană dar mintea lui a trecut dincolo de
orice realizare umană sau zeiască. Asta deoarece Buddheitatea sau Iluminarea
perfectă este supremă în univers. Nimic nu poate fi comparat cu un Buddha sau
Atot-Iluminat.
Buddheitatea
înseamnă, printre altele, că atingi Cele Trei Corpuri (Aspecte), adică
Dharmakaya ultimă de dincolo de formă, un Sambhogakaya sau corp transcendent ce
poate fi văzut doar de Bodhisattvașii de pe cel mai înalt nivel, că poți
manifesta, dacă vrei, un Tărâm Pur, probabil nu atât de extraordinar ca cel al
lui Amida, însă cu siguranță un tărâm mai bun decât unul din samsara, că ști
toate gândurile TUTUROR ființelor din TOATE lumile și ești capabil să-i ajuți
pe fiecare dintre ei în funcție de specificul și nivelul lor de înțelegere,
etc.
De
asemenea, îi poți vedea și auzi pe toți și cunoaște toate viețile lor trecute,
precum și orice posibilitate de dezvoltare în viitorul fără de sfârșit.
Repet,
deoarece nu sunt sigur că am fost bine înțeles – am spus TOATE ființele din
TOATE lumile! Ca Buddha ști totul despre absolut orice ființă din cele șase
tărâmuri de existență samsarice din toate sistemele de lumi și din toate
universurile, de la cea mai mică insectă care trăiește o zi sau câteva ore și
până la zeii cu o viață imposibil de
calculat cu mintea omenească și că poți merge oriunde într-o clipă fără chiar
să te miști din locul unde te afli acum. Asta înseamnă că poți manifesta
oricâte Nirmanakaya sau corpuri ale transformării/adaptării vrei în toate locurile
din univers. Shinran Shonin a explicat în Tannisho:
” Se poate oare
spune despre aceia care vorbesc despre atingerea Iluminării în această viaţă că
manifestă diverse corpuri ale acomodării, că posedă cele treizeci şi două de
caracteristici[1]
şi cele optzeci de semne ale lui Buddha[2] şi că propovăduiesc
Dharma pentru a ajuta fiinţele sensibile în acelaşi fel ca Sakyamuni? Asta este
ceea ce înseamnă a atinge Iluminarea în această viaţă.”
Buddheitatea
înseamnă, de asemenea, că stăpânești la perfecțiune TOATE practicile, toate
porțile Dharma și toate învățăturile profunde și că ești capabil să le
propovăduiești fără niciun efort. Nu am aici timpul necesar să descriu toate
capacitățile supranaturale ale unui Buddha, însă îți cer să le contempli pe
cele câteva prezentate mai sus. Chiar crezi că poți deveni astfel în această
viață? Dacă răspunsul tău este da, atunci ești mult prea iluzionat în ceea ce
privește capacitățile tale și nu ai cum să accepți ajutorul oferit de Amida.
Așa
cum a spus Maestrul Shan-tao, shinjin sau credința simplă în Buddha Amida are
două aspecte care nu pot fi trecute cu vederea:
„Primul
înseamnă a crede profund şi fără îndoială
că suntem oameni obişnuiţi, cu o
karmă extrem de negativă, supuşi naşterilor şi morţilor repetate, transmigrând
în samsara de nenumărate kalpa şi neavând nicio şansă de a scăpa din aceasta
prin noi înşine. Al doilea înseamnă a
crede profund şi fără îndoială că cele
48 legăminte ale lui Buddha Amida îmbrăţişează fiinţele sensibile, ajutându-le
să se îmbarce pe corabia Puterii Legământului şi să atingă naşterea în Tărâmul
Pur”.[3]
Iată
de ce am spus că atunci când ești 100% convins că nu poți atinge Buddheitatea
în această viață, ești cu adevărat pregătit pentru calea Jodo Shinshu. Însă atât
timp cât încă mai există în mintea ta cel mai mic gând legat de merite
personale, genul „şi totuşi probabil că pot”, nu ai cum să vezi şi să intri pe
poarta Dharma a naşterii în Tărâmul Pur al lui Buddha Amida.
[1] „Treizeci şi două
de caracteristici”, se referă la cele treizeci şi două de semne fizice ale
desăvârşirii atribuite unui Buddha şi unui Cakravatin (rege ideal).
[2] „Optzeci de semne
ale lui Buddha”, se referă la cele optzeci de caracteristici fizice importante
ale unui Buddha. Acestea sunt caracteristici fizice minore ce însoţesc cele
treizeci şi două de semne principale.
[3] Maestrul Shan-tao, citat de Shinran Shonin în
capitolul III din Kyogyoshinsho, Kyogyoshinsho
– On Teaching, Practice, Faith, and Enlightenment, translated by Hisao
Inagaki, Numata Center for Buddhist Translation and Research, Kyoto, 2003, p.
90-91
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.