Din păcate, mulţi adepţi ai şcolii noastre nu înţeleg adevăratul sens al naşterii în Tărâmul Pur al lui Buddha Amida, explicând-o în termeni străini şcolii noastre, ca şi cum ar fi “aici şi acum” sau “în mintea noastră”[1] etc, negând în acest fel existenţa Tărâmului Pur ca loc iluminat şi a naşterii acolo după moarte.
Colecţia de
pasaje din textele sacre pe care vreau să o prezint în postările următoare
dovedeşte falsitatea unor astfel de supoziţii şi ne ajută să înţelegem
adevărata învăţătură despre naşterea în Tărâmul Pur. Aceste pasaje nu necesită
explicaţii speciale deoarece sunt foarte uşor de înţeles.
Pentru a face
lectura mai uşoară am împărţit pasajele în trei categorii:
2) Pasaje care dovedesc faptul că naşterea în Tărâmul Pur are loc după moarte şi înseamnă atingerea Iluminării (Nirvanei/Buddheităţii)
[1] Chih-i (538-597), maestrul fondator al şcolii buddhiste
Tendai în China, susţinea ideea că Tărâmul Pur „există în propria minte”,
aceasta fiind transmisă ulterior în Japonia. Ideea se întâlneşte şi în Vimalakirti Sutra, o învăţătură aparţinând
unei porţi Dharma diferite de cea a Tărâmului Pur şi în care se afirmă că dacă
mintea cuiva este pură atunci tărâmul unde locuieşte îi apare ca fiind pur
datorită purităţii minţii sale. În principal, Tărâmul Pur a fost înţeles de
către mulţi maeştri Tendai din trecut ca existând în propria minte. Chih-i
chiar l-a prezentat pe Buddha Amida şi Tărâmul său Pur ca elemente ale propriei
conştiinţe care trebuiesc realizate în minte.
În ziua de azi, mulţi adepţi şi
aşa zişi învăţători ai şcolii noastre preiau această idee şi o integrează în
diferite moduri propriilor interpretări ale învăţăturii Jodo Shinshu fără să
ştie sau fără să vrea să accepte că astfel de idei sunt împotriva învăţăturii
Tărâmului Pur promovate de Maeştrii fondatori ai tradiţiei noastre.
Trebuie să înţelegem foarte bine că, în contradicţie cu
teoriile de genul „totul este în mintea noastră” sau „tărâmul pur este mintea
pură”, etc., Jodo Shinshu recunoaşte existenţa mai multor Buddhaşi
transcedentali care au creat diferite tărâmuri şi că este posibilă, prin
diverse metode, naşterea acolo după moarte. Câteva exemple de astfel de
tărâmuri ale Buddhaşilor sunt: Tusita unde se află Bodhisattva Maitreya,
tărâmul lui Aksobya, al lui Bodhisattva Tara, Bhaisajyaguru (Yakushi) şi
bineînţeles, Tărâmul din vest al lui Buddha Amida recomandat de Shakyamuni ca
fiind cel mai bun loc pentru cei care doresc să atingă repede Iluminarea
supremă. Existenţa reală a acestor tărâmuri şi în mod special al Tărâmului Pur
al lui Buddha Amida a fost acceptată în mod natural de maeştrii şcolii noastre,
precum Nagarjuna, Shan-tao, Honen, Shinran şi alţii care ne-au instruit în mod
repetat să aspirăm la naşterea EXCLUSIVĂ în Tărâmul lui Amida. Ei toţi au
acceptat ideea Tărâmului Pur al vieţii de după moarte (raiseijodo), ceea ce
înseamnă că acesta poate fi atins după moartea fizică. Vom vedea acest lucru în
următoarele pagini.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu