Maestrul Rennyo |
Întrebare: Amida a atins Buddheitatea pentru
noi toți când a devenit Iluminat.”Shinjin” este pur și simplu a conștientiza și
a fi profund convinși de acest lucru, ceea ce ne face să recităm Namo Amida
Butsu în semn de recunoștință. Vreau să știu dacă această înțelegere contrazice
învățătura Jodo Shinshu.
Răspuns: Shinjin (credința) NU presupune doar a
fi convinși de faptul că Amida a atins Buddheitatea. Bineînțeles, Amida a atins
Buddheitatea pentru a salva toate ființele, dar asta nu e suficient. Toți Buddha au atins Buddheitatea și vor să
ne salveze dar asta nu înseamnă că suntem salvați doar pentru că Buddhașii sunt
Iluminați sau Treziți. Trebuie să alegem și să urmăm una din metodele
prescrise de diverșii Buddha în cazul în care dorim să atingem noi înșine
Iluminarea. Buddha numit Amida a spus în Legământul său Principal că trebuie să
ne încredem în El, să rostim Numele lui cu credință și să dorim să renaștem în Tărâmul
său Pur.
Ne
putem gândi nonstop la faptul că Amida a atins Buddheitatea, dar dacă nu dorim
să ne naștem în Tărâmul lui Pur și nu ne încredem în El pentru a merge acolo,
înseamnă că nu avem credință și că nu vom atinge acea destinație după moarte. Uite un exemplu din viața de fiecare zi. Să zicem că vi pe la mine cu
mașina și îmi ceri să te însoțesc într-o călătorie până la vila ta de vacanță. Nu
e suficient să îmi arăți mașina sau să-mi vorbești despre casa ta minunată. Trebuie
ca eu să intru în mașina ta și să accept să fiu dus acolo de către tine. În
cazul nostru, a intra în mașină și a mă lăsa dus de către tine la casa ta de
vacanță (Tărâmul Pur) este credința (shinjin). De asemenea, este Namo Amida Butsu
- expresia credinței și a recunoștinței, ceva de genul, ”mulțumesc/accept cu
recunoștință”. Iată, în câteva imagini sugestive cum funcționează salvarea
oferită de Buddha Amida.
Maestrul Rennyo a contracarat în Scrisorile sale[1],
o viziune greșită cumva asemănătoare cu cea exprimată de tine:
”Există
în zilele noastre printre cei care practică Nembutsu în regiunea aceasta, unii
care folosesc cuvinte ciudate, spunând că acestea exprimă modalitatea prin care
cineva atinge credința și care au pretenția că sunt foarte buni cunoscători a
ceea ce înseamnă credința tradiției noastre. După ei, ‘Credința
înseamnă a nu uita bunăvoința lui Amida care a stabilit nașterea noastră în Tărâmul
Pur când a atins Iluminarea, în urmă cu zece kalpa‘. Aceasta este o mare
greșeală. Deoarece chiar dacă ei știu totul despre Iluminarea lui Tathagata Amida,
aceasta nu le este de niciun folos dacă nu reușesc să înțeleagă semnificația
credinței Puterii Celuilalt care asigură nașterea noastră în Tărâmul Pur.
Așadar,
cum să înțelegem credința? Pentru început, lepădați-vă de toate celelalte
practici și bazați-vă cu hotărâre pe
Tathagata Amida. Nu vă gândiți la nicio zeitate ori la alți Buddhași, ci doar refugiați-vă cu sinceritate doar în Amida iar atunci Tathagata vă va îmbrățișa
cu lumina Sa și nu vă va părăsi niciodată. Aceasta
este modalitatea prin care credința este pe deplin stabilită.
După ce
ați înțeles acest lucru, amintiți-vă că Nembutsul vostru este pentru a vă
exprima recunoștința pentru bunăvoința lui Tathagata Amida care vă acordă credința
Puterii Celuilalt.
Aceia
care au această înțelegere pot fi numiți practicanți Nembutsu în care credința
a fost definitiv stabilită.”[2]
Expresia ”credința
înseamnă a nu uita bunăvoința lui Amida care a stabilit nașterea noastră în Tărâmul
Pur când a atins Iluminarea, în urmă cu zece kalpa” seamănă destul de mult cu ce ai spus tu: ”Amida a atins Buddheitatea pentru noi toți când a devenit Iluminat. 'Shinjin'este
pur și simplu a conștientiza și a fi profund convinși de acest lucru”.
Sper că acum totul este clar. Credința este a ne ”baza cu hotărâre” și a ne
refugia, așa cum a spus Rennyo, ”refugiați-vă cu sinceritate” și nu doar a fi convinși că Amida a atins Buddheitatea
pentru noi. Dacă nu ne refugiem efectiv în Buddha Amida totul este în zadar.
Amida nu s-a oprit la atingerea Buddheității,
ci a manifestat un Tărâm Pur (Sukhavati) și a făcut un Legământ în care ne-a
spus foarte clar ce avem de făcut dacă vrem să ajungem acolo după moarte – să ne
încredem în El, să rostim Numele lui (rostirea și credința sunt la fel, deoarece
adevărata rostire a Numelui este expresia credinței) și să ne dorim să mergem
acolo.
Honen, Shinran și Rennyo au insistat mereu pe
faptul că trebuie să fim în acord cu Legământul Principal iar în acest Legământ
NU este spus nimic de genul:
”ființele se vor naște în Tărâmul meu știind că am atins Buddheitatea pentru
binele lor”.
Dacă nu
ne bazăm cu hotărâre și nu ne refugiem cu sinceritate doar în Amida, așa cum a spus Rennyo în pasajul citat mai sus, faptul ca Amida este un Buddha rămâne o simplă informație care nu are
niciun efect pentru salvarea noastră.
[1] Scrisoarea a 13-a, fascicolul 1.
[2] Rennyo Shonin Ofumi: The Letters of Rennyo, translated from the
Japanese (Taisho, Volume 74, Number 2668) by Ann T. Rogers and Minor L. Rogers,
Numata Center for Buddhist Translation and Research, Berkeley, California,
1996, p.26
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.