slujbă Nembutsu la Amidaji cu membri români și oaspeți din Japonia |
Întrebare: De curând un prieten de-al meu a
început să spună lucruri de genul: ”eu și Amida suntem unul și același lucru”. Acest
om este un cititor fascinat de Ippen și a ajuns să împrăștie multe din
viziunile Zen/Tărâm Pur pe care Ippen le propovăduia în legătură cu faptul că
toate lucrurile sunt interconectate. În ceea ce mă privește nu sunt de acord cu
astfel de idei și le consider mai degrabă încrezute, arogante și chiar denigratoare
la adresa Dharmei. Te rog, spune-mi părerea ta despre cele spuse de el și dacă
crezi cumva că sunt împotriva învățăturilor Maeștrilor noștri.
Răspuns: Acel om greșește grav și nu este în
acord cu învățătura transmisiei noastre. Atât timp cât suntem neiluminați, noi
și Amida suntem diferiți și în niciun caz la fel. Dacă am fi fost la fel cu Amida, de ce nu ne manifestăm ca Amida acum?
De ce nu ne aflăm în Dharmakaya ultimă unde nu există patimi oarbe și
ignoranță? De ce nu avem manifestări transcendentale precum un corp/aspect Sambhogakaya și un Tărâm Pur al nostru? Atât timp cât suntem neiluminați va exista mereu un
dualism între Buddha Amida – cel care salvează și cei care sunt salvați, adică
noi, care ne încredem în Amida. Când vom
atinge Iluminarea perfectă în Tărâmul Pur, după moarte, vom avea acces la
aceeași Dharmakaya (natura ultimă de Buddha) ca și Amida și toți Buddha. Atunci
și numai atunci vom putea spune că noi și Amida suntem la fel. Însă, dacă
afirmăm așa ceva cât suntem încă neiluminați ne prostim pe noi înșine și mințim.
Toate ființele și toți Buddhașii au aceeași natură de Buddha, însă din cauză că
noi nu vedem această natură până nu renaștem în Tărâmul Pur, a zice acum că
suntem ”unul și același” cu Amida sau orice Buddha este aroganță.
Repet, deoarece este
extrem de important – doar când vom atinge noi înșine Buddheitatea în Tărâmul Pur
vom avea acces la realitatea ultimă de dincolo de orice formă (Dharmakaya) și care
este la fel pentru toți Buddha, vom locui pentru totdeauna în formă transcendentă
(Sambhogakaya) în Tărâmul Pur al lui Amida şi vom merge, în acelaşi timp, în
toate zonele universului, în diferite forme sau Corpuri ale Adaptării/Transformării (Nirmanakaya) pentru a salva toate fiinţele. Asta este
adevărata învățătură Jodo Shinshu.
Aici și acum putem doar să fim în comuniune sau unitate
cu Buddha Amida așa
cum un copil este în unitate sau comuniune cu părintele său. Însă atât timp cât
copilul rămâne un copil (neiluminat/nu încă un Buddha) nu poate fi la fel cu Părintele
său (Buddha).
Faptul că toate lucrurile sunt interconectate
este un concept buddhist general care nu are nimic de-a face cu ideea greșită
că noi am fi la fel cu Amida cât încă ne aflăm în samsara și avem minți și
trupuri samsarice. Buddha Amida este,
bineînțeles, interconectat cu toate ființele, însă nivelul realizărilor sale
spirituale nu este același cu al nostru. Dacă noi, ființele neiluminate,
am fi la fel cu Amida și toți Buddha, atunci aspirația de a atinge Buddheitatea
pentru noi și toate ființele sau dorința de a ne naște în Tărâmul Pur al lui Amida
ar fi inutile. Astfel de teorii fac
ființele neiluminate să uite de importanța aspirației de a se naște în Tărâmul Pur
care este una din cerințele Legământului Principal: ”încredeți-vă în mine,
rostiți Numele meu și doriți-vă să vă nașteți în Tărâmul meu Pur”. Dacă credem
că suntem deja la fel cu Amida aici și acum, atunci nu vom mai dori să renaștem
în Tărâmul său Pur. De ce să mai vrem să mergem acolo, în Tărâmul Pur, dacă
suntem deja la fel cu Amida?
Asta este gândirea întortocheată a unuia care
susține astfel de idei. Neavând dorința de a ne naște în Tărâmul Pur al lui Amida,
nu putem avea nici credință în El, deoarece scopul credinței (shinjin) este de
a ajunge în Tărâmul Pur. Neavând această credință cu nașterea în Tărâmul Pur ca
scop, Nembutsul nostru nu este adevăratul Nembutsu al Legământului Principal.
Eiken Kobai Sensei mi-a zis următoarele în
ceea ce privește diferența dintre Shinran și Ippen:
”Ippen crede că ființele au fost salvate cu
zece kalpa în urmă. Chiar și fără credință (shinjin), dacă oamenii spun Nembutsu
atunci vor primi salvarea și vor deveni Buddhași în prezent. Shinran Shonin
crede însă că shinjin este necesar. Când oamenii primesc shinjin (credință)
sunt asigurați de nașterea în Tărâmul Pur, intrând în stadiul celor cu adevărat stabiliți. De asemenea, nu devenim Buddhași în această lume. Ne vom
naște în Tărâmul Pur după moarte și acolo devenim Buddhași asemenea lui Amida.”
Nu am nimic împotriva celor care urmează alte
căi sau școli ale Tărâmului Pur dar dacă e să fim cu adevărat adepți Jodo Shinshu
nu ar trebui să amestecăm ceea ce am învățat de la Shinran și Rennyo cu
învățăturile lui Ippen.
Ippen
nu a fost recunoscut de Rennyo Shonin ca învățător Jodo Shinshu și de aceea, nu
este în aceeași linie spirituală cu Shinran. Mai mult
decât atât, Maestrul Rennyo a făcut tot posibilul și a reușit să convertească
mulți adepți ai școlii (Jishu) fondată pe baza învățăturilor lui Ippen. Din
câte știu, atunci când Rennyo a scris împotriva ereziei că ”ființele au fost
deja salvate când Amida a atins Buddheitatea, în urmă cu zece kalpa”, a făcut-o
pentru a-i ajuta pe cei care proveneau din școala bazată pe învățăturile lui Ippen.
Vă rog, citiți cu atenție următoarea întrebare și răspunsul de acolo.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.