Pagini

joi, 22 noiembrie 2018

Cele zece avantaje in aceasta viață ale celor care au credință în Buddha Amida: 7. Avantajul de a avea mare bucurie în inimile noastre



Apariţia credinței (shinjin) echivalează cu a scăpa de o mare greutate. Ştim că vom deveni Buddhaşi în Tărâmul Pur al lui Amida indiferent cum suntem acum. Putem simţi această uşurare şi bucurie a inimii de multe ori de-a lungul vieţii, indiferent că uneori este acoperită de grijile, ataşamentele şi supărările zilnice.  
Bucuria de care se vorbește în acest avantaj este asemănătoare cu relaxarea ce apare când o mare greutate este luată de pe umerii noștri și, într-adevăr, nu există o mai mare greutate decât aceea de a fi neiluminat și sclav al existenței samsarice.

Greutatea eliberării noastre este cărată de Buddha numit Amida care a parcurs deja Calea pentru noi. Orice om care poartă o povară grea este fericit când aceasta este luată de pe el, așa că puteți simți ușurare sau bucurie atunci când vă încredeți pentru prima oară în Buddha Amida, asta presupunând bineînțeles, că atingerea Buddheității sau a eliberării definitive din nașterile și morțile repetate este cel mai important lucru pentru voi. Însă asta nu înseamnă că în fiecare oră, minut ori secundă a vieții voastre vă veți gândi la Amida sau veți simți o bucurie continuă încât să săriți în sus de bucurie. Viețile noastre sunt de așa natură încât putem fi oricând copleșiți de probleme zilnice și diverse griji. Însă totul este ok. Chiar este ok să fim așa. Nu suntem obligați să sărim în sus de bucurie deoarece suntem salvați de Amida. În ciuda acestui lucru, salvarea oferită de Amida este mereu prezentă așa cum credința noastră în El rămâne cu noi de când a apărut pentru prima oară în inimile noastre. Am uneori obiceiul să explic faptul că credința, odată primită, devine asemenea respirației, fiind mereu acolo în noi deși nu întotdeauna o exprimăm în mod conștient. Nu ne simțim mereu respirația dar asta nu înseamnă că ea nu există. Uneori însă o simțim când, de exemplu, suntem fascinați de atmosfera curată de la munte iar atunci tragem adânc aer în piept, dar alteori suntem prea grăbiți în viața de fiecare zi pentru a ne concentra asupra ei. Însă respirația a rămas mereu acolo cu noi de când ne-am născut, fiind parte din trupurile noastre chiar dacă nu o exprimăm în mod conștient în fiecare clipă.

La fel stau lucrurile cu credința și Nembutsu. Credința este acolo în noi din prima clipă în care ne-am încrezut prima oară în Buddha Amida și am devenit credincioși. Indiferent ce am face în viața de fiecare zi, indiferent că dormim, mâncăm, mergem la toaletă, stăm cu iubita sau iubitul, suntem triști sau fericiți, treji sau beți, credința este mereu acolo și nu poate fi distrusă (din momentul în care a fost primită cu adevărat) de nimic, nici măcar de cea mai puternică dintre patimile noastre oarbe. Din când în când ne aducem aminte că suntem acceptați așa cum suntem și că am fost deja salvați de Buddha Amida și simțim din nou acea ușurare a celui care nu mai are nevoie să se bazeze pe sine însuși pentru a atinge eliberarea din naștere și moarte și ne exprimăm acea credință spunându-i ”mulțumesc” lui Amida cu Namo Amida Bu.

Putem să ne imaginăm, de asemenea, că ne aflăm în închisoare și că cineva în care avem deplină încredere ne asigură că vom fi eliberați într-un an. Acel ultim an pe care îl mai petrecem în închisoare este bineînțeles, unul dificil, însă știm cu siguranță că ziua eliberării va sosi. Așadar, putem simți ușurare și bucurie aducându-ne aminte de acest lucru, indiferent cât de grele rămân restul zilelor de închisoare. Așa cum a explicat Shinran:

’Bucuria’ (kangi) înseamnă a ne bucura dinainte de ceea ce suntem siguri că vom atinge.”[1]

Repet, deoarece este foarte important – să nu credem că trebuie să sărim mereu în sus de bucurie în fiecare moment al vieții noastre ori că trebuie să fim mereu gata să murim și să mergem în Tărâmul Pur. De aceea, explic această bucurie menționată în al șaptelea avantaj ca un fel de ușurare ce vine odată cu cunoașterea faptului că vom atinge nașterea în Tărâmul Pur fără nicio cerință specială din partea noastră, la sfârșitul acestui trup fizic, iar nu ca pe un soi de fericire sau extaz continuu, ca pe o stare permanentă de seninătate sau altceva asemănător. Știm că suntem asigurați de atingerea Nirvanei atunci când murim și renaștem în Tărâmul Pur, însă până atunci rămânem ființe obișnuite  și pline de atașamente față de existența  fizică. Astfel, chiar dacă suferințele, dificultățile și atașamentele noastre de fiecare zi acoperă cerul credinței, știm în adâncul nostru că suntem asigurați de salvarea oferită de Amida și că samsara nu va mai dura mult pentru noi.
Așa cum a spus Shinran:

”Chiar dacă norii lăcomiei, dorinței, furiei și dușmăniei
continuă să acopere cerul credinței adevărate,
sub ei  nu este decât lumină și niciun fel de întuneric.”[2]




[1] Shinran Shonin, Notes on Once-calling and Many-calling, The Collected Works of Shinran, Shin Buddhism Translation Series, Jodo Shinshu Hongwanji-ha, Kyoto, 1997, p.474
[2] Kyogyoshinsho – On Teaching, Practice, Faith, and Enlightenment, chapter II,  translated by Hisao Inagaki, Numata Center for Buddhist Translation and Research, Kyoto, 2003, p. 76-77

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.