Ştiu că în momentul în care această Credinţă apare în mine, eliberarea din samsara este garantată iar eu sunt asigurat de naşterea în Tărâmul Pur. Rostesc Numele lui Amida cu bucurie şi recunoştinţă pentru salvarea sa necondiţionată.
Sunt recunoscător lui Shinran Shonin şi maeştrilor succesori pentru că m-au îndrumat cu iubire către această profundă înţelegere.
De acum înainte mă voi ghida toată viaţa mea după regulile de comportament.”
*
„Diversele practici” la care renunţăm se referă la toate învăţăturile, practicile şi metodele religioase prin care oamenii au senzaţia că obţin ceva, în mod special Iluminarea perfectă sau Buddheitatea. Acestea pot fi practici meditative/contemplative, non-meditative, respectarea preceptelor cu gândul transferării meritelor astfel câştigate spre atingerea Iluminării[1], etc. Chiar şi recitarea Numelui lui Amida poate fi plasată în această categorie dacă este făcută pe baza puterii personale[2].
Toate acestea sunt abandonate, mai ales ideea că poţi face ceva prin tine însuţi pentru a obţine Iluminarea perfectă şi Eliberarea din samsara. Pur şi simplu realizezi că eşti incapabil să devi un Buddha şi că doar Amida[3] te poate ajuta în această chestiune, doar El poate pune capăt nesfârşitei tale rătăciri în naşterile și morțile repetate.
Rămâi până la moarte un om obişnuit aşa cum ai fost întotdeauna şi chiar dacă mori pe neaşteptate, fără să te gândeşti la Amida şi fără să fi într-o stare bună a minţii, tot vei merge în Tărâmul Pur pentru că salvarea ta a fost deja asigurată din primul moment în care te-ai încrezut în Amida. De aceea să nu-ţi fie frică de nimic, doar încrede-te în Amida şi totul este asigurat pentru tine. Rostirea Numelui este exprimarea credinţei şi a recunoştinţei[4] pentru că Buddha Amida te salvează şi acceptă aşa cum eşti fără să ceară nimic de la tine, nici cea mai mică virtute sau capacitate spirituală.
Datorită apariţiei în această lume a lui Shinran Shonin şi a explicaţiilor lui ai întâlnit Dharma lui Amida. Succesorii săi, care au fost credincioși învățăturilor sale și le-au transmis generațiilor următoare, ți-au oferit condițiile necesare întâlnirii cu această învățătură minunată. De aceea, merită cu toții, recunoștința ta.
Regulile de comportament pe care te angajezi să le respecţi toată viaţa atunci când intri în sangha Jodo Shinshu se găsesc în Scrisorile lui Rennyo. Le prezint aici într-o formă condensată[5]:
- respectă celelalte şcoli buddhiste; nu le denigra învăţătura şi nici pe adepţii acestora[6]
- nu denigra sau desconsidera autorităţile locale şi guvernamentale pentru că tu ai credinţă iar ei nu
[1] Nu descurajăm pe nimeni să încerce să respecte preceptele moralei buddhiste pentru a trăi în armonie cu sine și ceilalți în timp ce se bazează pe Amida ca să se nască în Tărâmul Pur.
[2] Spre exemplu dacă credem că o recitare bună, concentrată ori numeroasă sporeşte şansele de a ne naşte în Tărâmul Pur sau că în urma rostirii Numelui obţinem merite pe care le putem transfera către propria Iluminare sau diferite obiective lumeşti, etc.
[3] Pentru cei care cred că Buddha Amida este un simbol, personaj fictiv ori metaforă, așa cum îl interpretează unii erudiți moderni, acest Ryogemon devine inutil. Numai cei care-l acceptă pe Amida ca fiind un Buddha viu și real în conformitate cu descrierea lui din Marea Sutră, pot avea o credință autentică.
[4] Este ca și cum ai spune mulțumesc lui Buddha Amida. Ceva de genul: ”mă încred în tine, Buddha Amida și îți mulțumesc pentru faptul că mă salvezi așa cum sunt”.
[5] Referiri la aceste reguli se găsesc la paginile 20, 27, 32, 34, 35, 40, 41, 47, 50, 53, 71, 74, 77, 81 din cartea Rennyo Shonin Ofumi (The Letters of Rennyo), publicată de Bukkyo Dendo Kyokai și Numata Center Translation and Research în 1996. Ediţia în limba română a Scrisorilor (Gobunsho) lui Rennyo nu cuprinde decât foarte puţine referinţe la ele deoarece numărul scrisorilor traduse acolo este mai mic.
[6] Rennyo a spus într-una din numeroasele lui scrisori pe această temă: „În tradiţia noastră să nu existe nici o ponegrire a celorlalte învăţături şi şcoli buddhiste. Din moment ce toate au fost expuse de Shakyamuni în timpul vieţii sale, înseamnă că acestea duc la rezultate bune dacă sunt practicate exact aşa cum au fost predate. Cu toate acestea, în ultima epocă Dharma în care ne aflăm acum, cei asemenea nouă sunt inferiori şcolilor de pe Calea Înţelepţilor; de aceea, nu ne bazăm şi nu ne încredem în ele.”
[7] Nu ne bazăm pe kami, însă aceasta nu înseamnă că îi denigrăm. După cum a explicat Maestrul Rennyo în multe din scrisorile sale, unii dintre kamii veneraţi în Shintoism sunt de fapt, manifestări ale Buddhaşilor şi Bodhisattvaşilor care încearcă în multe feluri să ajute fiinţele să se încreadă în cele din urmă tot în Dharma lui Amida. Primind credinţa în Amida, noi le împlinim aspiraţiile, de aceea nu avem nevoie să îi venerăm şi să ne refugiem în ei. Shinran Shonin însuşi a interzis venerarea kamilor şi a diferiţilor zei, însă nu a spus niciodată că ar trebui să îi denigrăm pe ei şi pe adepţii lor. Totodată, spre deosebire de Rennyo, Shinran nu a vorbit nicăieri în lucrările sale despre kami în sensul de manifestări ale Buddhaşilor.
De asemenea, eu unul nu aş merge mai departe încât să spun că figuri importante ale tuturor religiilor sunt de fapt, manifestări ale Buddhaşilor şi Bodhisattvaşilor. Ştim că în buddhism, în general, zeii sunt doar o categorie de fiinţe neiluminate printre multe altele, de aceea nu ar trebui să tragem concluzia că Maestrul Rennyo a încercat să ne facă să privim toţi zeii din diferite mitologii sau figurile importante din toate religiile ca fiind Buddhaşi şi Bodhisattvaşi. În Scrisorile sale el face referire în mod special la kami din Shintoism pe care şi alte şcoli buddhiste japoneze din vremea lui îi priveau ca având legături cu Dharma lui Buddha. De asemenea, nu ar fi normal să privim toate spiritele şi toţi kami din Shintoism sau toate figurile din folclorul japonez ca fiind Buddhaşi sau Bodhisattvaşi. Pentru a armoniza instrucţiunile lui Rennyo cu ale lui Shinran, cred că cel mai bine este să considerăm că într-adevăr unii kami pot fi manifestări, dar pentru a fi siguri că nu deviem de la adevărata învăţătură Shinshu şi că nu ajungem să venerăm zeităţi sau spirite neiluminate, adepţii școlii noastre să se concentreze exclusiv asupra lui Amida şi să lase deoparte, cu respect, Shintoismul şi personajele sale divine.
Shinran însuşi a citat din Nirvana Sutra în lucrarea sa de căpătâi (Kyogyoshinsho) următoarele cuvinte: „…eliberarea căilor nebuddhiste este impermanentă, eliberarea căilor buddhiste este eternă.”
Aşadar, abandonăm toate căile nebuddhiste şi urmăm numai Calea lui Buddha, însă făcând asta respectăm alegerile altor oameni şi nu le denigrăm.
[8] Respectaţi legile statului dacă acestea nu sunt criminale sau inumane.
[9] Încercăm să acţionăm ghidaţi de compasiune, tratând toţi oamenii la fel, fără discriminare.
[10] Citiţi capitolele referitoare la interpretările greşite ale învăţăturii Jodo Shinshu. Ryogemon devine inutil dacă este acceptată şi promovată oricare din acele viziuni greşite.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu