joi, 12 decembrie 2024

Despre rugăciuni petiționare și superstiții

 


Întrebare: Ce crezi despre rugăciunile petiționare și superstiții? Cum ar putea cinevă să folosească greșit Nembutsu ca o rugăciune petiționară?  
 
Răspuns: A spune Nembutsu pentru a primi avantaje lumești, precum avere, success în dragoste, etc sau a te gândi că recitând Nembutsu într-un anume fel îți va aduce noroc înseamnă a te folosi de Nembutsu ca și cum ar fi o rugăciune petiționară și o superstiție.
 
Credința în noroc este ea însăși o superstiție deoarece presupune negarea legii karmei în conformitate cu care fiecare culege ce a semănat. Norocul se spune că apare de nicăieri sau din dorința unei ființe divine, în timp ce legea karmei afirmă că totul își are cauza în propriile fapte, gânduri și vorbe. Nu poți fi buddhist dacă crezi în noroc sau în ideea de destin stabilit de vreun zeu. De aceea, îndemnul pe care îl întâlnim adeseori în Jodo Shinshu de a nu depinde de rugăciuni petiționare și superstiții are scopul de a ne proteja de două viziuni greșite:
 
1)      să nu interpretăm greșit Nembutsu ca pe un fel de divinație sau rugăciune petiționară pentru avantaje lumești și
 
2)      să descurajeze în noi dependența greșită de diverși zei și figuri divine 
Dar ce at fi dacă strigăm către Buddha Amida asemenea unui copil care o cheamă pe mama sau pe tatăl lui când suferă ori se simte în pericol? Poate și asta să fie considerată o atitudine greșită?
De exemplu, când am fost odată în avion în urmă cu vreo douăzeci de ani și treceam printr-o zonă cu turbulențe puternice m-am rugat lui Amida să mă protejeze. Nu m-am gândit dacă asta e sau nu o rugăciune petiționară și nu cred că Amida a fost cumva supărat că am strigat către El în acel moment. Sunt un om obișnuit căruia îi este frică de moarte iar în clipele de mare suferință și teamă oricine poate striga către Amida: ”te rog, ajută-mă, îmi e teamă de cutare sau cutare lucru…” Cred că este ok dacă ți se întâmplă să faci asta. Buddha Amida este mereu prezent, ne aude strigătele și înțelege nevoia noastră de protecție. 
 
Nu ni se cere să nu avem teamă de moarte după ce ne încredem în Amida. Dacă nu am mai avea nicio teamă după ce primim shinjin (credința) atunci Jodo Shinshu nu ar mai fi o cale pentru oamenii obișnuiți, deoarece a simți teamă este ceva normal pentru un astfel de om. A fi liber de orice frică în această viață înseamnă a nu te mai afla în categoria oamenilor obișnuiți iar Buddha Amida îi salvează în mod special pe oamenii obișnuiți.
Shinran i s-a confesat lui Yuien-bo în Tannisho că și lui îi era teamă de moarte și nu vroia să ajungă în Tărâmul Pur prea repede. În loc să-l așeze în afara Dharmei, această teamă este exact ceea ce îl asigura și mai mult de salvarea oferită de Amida:
 
”Nedorind să mergem în Tărâmul Pur foarte repede ne temem că am putea muri chiar şi când suntem puţin bolnavi; aceasta este de asemenea acţiunea patimilor oarbe. Ne este foarte greu să abandonăm această veche casă a durerii unde am migrat până acum timp de nenumărate kalpa şi nu suntem plini de dor după Tărâmul Pur al păcii, unde ne vom naşte până la urmă. Cât pot fi de puternice patimile noastre oarbe! Dar deşi nu am prea vrea să părăsim această lume Saha, în momentul în care legăturile noastre karmice cu ea sunt rupte şi în cele din urmă murim, vom merge în acel tărâm.
Amida îi compătimeşte în mod special pe aceia care nu îşi doresc să se ducă în Tărâmul Pur foarte repede. Reflectând asupra acestui lucru, simţim că Legământul marii Compasiuni este cu atât mai demn de încredere şi ne dăm seama că Naşterea noastră este asigurată.
(Shinran Shonin, Tannisho)
 
Bineînțeles, nu este vina lui Amida că sufăr și trebuie să trec prin multe tipuri de situații periculoase. Din cauza karmei grele din trecut merit să fiu rănit în diverse moduri – aceasta este legea cauzei și efectului. Puțini sunt cei care pot rămâne calmi în exact momentul în care sunt răniți ori se află într-un mare pericol. Eu însumi nu pot să promit că atunci când mă voi confrunta cu vreun pericol nu mă voi ruga lui Buddha Amida pentru protecție. Este de-a dreptul imposibil pentru mine să nu spun niciodată ”te rog Buddha Amida, protejează-mă”. Probabil un soldat Jodo Shinshu aflat în război sau un locuitor al unui cartier rău famat se va ruga de asemenea lui Amida pentru protecție și chiar nu găsesc nicio problemă doctrinară în asta.
 
Cred că nu trebuie să fim prea stricți în ceea ce-l privește pe Amida în viața noastră de fiecare zi și mai ales când avem probleme. Putem cere ajutor fără să ne supărăm dacă, datorită unor cauze și condiții necunoscute minților noastre limitate, încă suferim și nu primim în mod aparent niciun ajutor așa cum am fi dorit. Însă cu siguranță că suntem susținuți și ajutați chiar dacă mințile noastre nu pot înțelege cum ne ajută un Buddha.
 
Așa cum am spus mai înainte, cred că excluderea rugăciunilor petiționare în diversele școli Jodo Shinshu vine din teama de a nu înțelege greșit Nembutsu ca pe o rugăciune petiționară ori de a o folosi pentru a transfera ”meritele” dobândite prin recitare pentru cutare sau cutare câștig lumesc, precum și de a stopa tendința de a obține bunăstare materială ignorând legea cauzalității prin rugăciunea la zei și ființe nonumane. 
 
Trebuie foarte bine înțeles că Nembutsu nu este o formulă magică pentru a rezolva problemele vieții de fiecare zi, ci doar manifestarea credinței în Amida care duce la atingerea Buddheității în Tărâmul Pur. Prin Nembutsul credinței suntem asigurați de atingerea Buddheității în Tărâmul Pur, nu de bani, faimă, o soție sau un soț bun, etc.
 
A încheia odată pentru totdeauna cu toată suferința nașterilor și morților repetate, a deveni un Buddha și a-i ajuta pe ceilalți la nesfârșit – acesta este efectul natural al Nembutsului. În momentul în care primim credința în inimile noastre și începem să rostim Nembutsu, karma noastră este tăiată/sterilizată și suntem asigurați de nașterea în Tărâmul Pur. A avea karma tăiată înseamnă că aceasta nu-și mai plantează semințele într-o altă viață plină de ignoranță și suferință. Cu toate acestea, atât timp cât încă ne aflăm în trupurile samsarice de acum continuăm să simțim pe propria piele rezultatele faptelor noastre din această viață sau viețile trecute. Situația în care ne aflăm se aseamănă cu cea a unei flori smulsă din pământ – se va usca în curând și va muri dar încă își păstrează culoarea pentru câteva ore sau zile. Karma noastră este precum acea floare după ce am primit credința – este o karmă sterilizată. Continuăm să suferim până la moartea acestui trup și nașterea în Tărâmul Pur, însă după moarte suferința noastră se termină în proporție de 100% și devenim Buddhași.
 
Cred că e o mare diferență între a folosi Nembutsu pentru scopuri lumești și a striga după ajutor în cazul în care suntem ori ne credem în pericol. În al doilea caz avem de-a face cu strigătul unui copil către părintele lui (Buddha Amida) și nimeni nu poate spune că nu e corect din punct de vedere doctrinar ca un copil să strige după mama sau tatăl lui.
 
Așadar, dragii mei, să fim relaxați în relația noastră cu Buddha Amida deoarece El este Părintele nostru spiritual iar noi, ca și copii ai lui, e normal să vorbim liber cu El. De ce nu aș putea eu, un copil al lui Amida, să strig către El în momente de mare tristețe, frică sau pericol? O mamă sau un tată nu-și judecă copilul ca pe un adult. La fel, un Buddha nu tratează un om obișnuit ca pe un Buddha.
 
Nu știu cum vor fi ultimele mele momente așa că nu pot promite că voi muri asemenea unui om curajos înfruntând moartea cu curaj, deși mi-aș dori foarte mult acest lucru. Însă indiferent dacă pe patul de moarte voi dori fără rost să nu mor din cauza atașamentului meu de acest trup iluzoriu, știu că voi ajunge în Tărâmul Pur al lui Amida și voi deveni un Buddha. Shinran a spus în Scrisorile sale că modul în care cineva își trăiește ultimele clipe nu are nicio importanță. Dacă are shinjin (credință) atunci poate muri oricum deoarece va ajunge negreșit în Tărâmul Pur după moarte.
 
A avea frică și a cere protecția și ajutorul lui Amida în vremuri de mare suferință și pericol se datorează patimilor noastre oarbe, în timp ce a fi salvați așa cum suntem din nașterile și morțile repetate se datorează Puterii lui Amida. Acestea două nu au nicio legătură între ele.
 
Ca și concluzie la acest capitol vreau să mai menționez un lucru. Știu că exemplul lui Shinran care a renunțat la recitarea celor trei sutre ale Tărâmului Pur pentru binele celorlalți[1] este adeseori arătat ca dovadă împotriva rugăciunilor petiționare și a interpretării greșite a practicii în Jodo Shinshu. Însă ce a încercat Shinran să facă atunci când a recitat Amida-kyo în respectiva situație a fost un transfer de merite. El a sperat așadar, să obțină merite din această recitare pe care să le transfere celor aflați în nevoie. Atunci a realizat că încercarea lui nu este în conformitate cu învățătura Tărâmului Pur și s-a oprit.
În comparație cu asta, ceea ce eu am făcut când m-am rugat lui Buddha Amida în acea situație nu a fost un transfer de merite ci doar un strigăt de ajutor într-un moment de suferință și teamă. Acum, după atâtea zboruri cu avionul, nu-mi mai e teamă de turbulențe deși uneori nu mă simt bine din punct de vedere fizic din cauza altitudinii însă asta nu înseamnă că sunt liber de orice teamă indiferent de circumstanțe. Sunt sigur că credința și Nembutsul credinței pot co-exista cu un strigăt de ajutor în în mijlocul unei mari suferințe. Amida nu are nicio problemă cu asta.


 

[1] Se spune că într-o zi Shinran, văzând suferința imensă a țăranilor dintr-o zonă devastată de foame, s-a retras și s-a concentrat pe recitarea celor trei sutre ale Tărâmului Pur de mai multe ori pentru a-i ajuta. Însă după o perioadă a renunțat la această practică realizând că a fost o greșeală să creadă că se poate baza pe puterea sa personală de a recita pentru a-i salva pe ceilalți. A recita sutre și a transfera meritele astfel obținute este ceva obișnuit în alte școli dar nu și în Jodo Shinshu deoarece noi credem că numai Amida, ca Buddha, are merite adevărate care pot fi oferite celorlalți.

Niciun comentariu:

Cărţi prin poştă (distributie persoane private si biblioteci)

1. Toti cei care doresc sa primeasca acasa, pliante, carti, reviste, cd-uri si alte materiale informative pe care Amidaji şi Tariki Dojo Bucureşti le distribuie gratuit, pot trimite prin e-mail (josho_adrian@yahoo.com) adresa lor postala cu mentiunea "distributie gratuita".
Noi carti va vor fi trimise automat la fiecare noua aparitie editoriala, la adresa indicata de dumneavoastra, pana cand ma veti anunta ca nu mai doriti sa le primiti. Este o ocazie unica de a studia invatatura traditiei noastre, fara nici o cheltuiala din partea dv. Taxele postale sunt suportate de centrele mai sus amintite și de colaboratorii acestora, insa orice donatie este binevenita.

2. De asemenea, caut voluntari pentru intermediere donatii catre bibliotecile din tara. Daca doriti sa ma ajutati in efortul meu de a dona carti buddhiste tuturor bibliotecilor publice, contactati-ma pe adresa de mai sus. Nu este greu, trebuie doar sa faceti un drum pana la biblioteca din orasul vostru si sa lasati acolo niste exemplare trimise de mine.

Iata cateva din titlurile noastre in limba romana:

- CREDINTA SI NEMBUTSU IN BUDDHISMUL JODO SHINSHU, de Josho Adrian Cirlea
- ADEVĂRATA ÎNVĂȚĂTURĂ DESPRE BUDDHA AMIDA ȘI TĂRÂMUL PUR, de Josho Adrian Cirlea
- CALEA ACCEPTARII - COMENTARIU LA TANNISHO, de Josho Adrian Cirlea
- CELE 48 LEGĂMINTE ALE LUI BUDDHA AMIDA, de Josho Adrian Cirlea


- TEXTE CLASICE precum Tannisho (Plangere impotriva abaterilor de la adevaratul shinjin), Mattosho (Scrisorile Maestrului Shinran), Gobunsho (Scrisorile Maestrului Rennyo), Mica Sutra despre Buddha Amida, rostita de Buddha Shakyamuni
- Hrana Bodhisattvasilor (texte buddhiste clasice despre abtinerea de la carne) de Shabkar Tsogdruk Rangdrol

Video Of Day

Persoane interesate