duminică, 19 ianuarie 2020

Karma - legea cauzei și efectului (partea a III-a, Cele patru efecte karmice)



Fiecare acțiune negativă are patru tipuri de efecte karmice: 1) efectul maturizat complet, 2) efectul similar cu cauza, 3) efectul condiționat sau efectul de mediu și 4) efectul multiplicativ.
           
1)      Efectul maturizat complet
A face oricare dintre cele zece păcate grave fiind
motivat de ură și cruzime duce la renașterea în iaduri, motivat de dorință, lăcomie și atașament, duce la renașterea ca preta (spirite flămânde) iar dacă motivul este ignoranța (de exemplu, dacă ucigașul nu știa că este rău să ucidă acea ființă), efectul este renașterea ca animal. De asemenea, faptele virtuoase dar amestecate cu toate tipurile de otrăvuri mentale, însă cu nicio patimă anume care să fie majoritară, duce la renașterea în lumea oamenilor. Faptele virtuoase amestecate cu gelozie și rivalitate, adică a face foarte mult bine doar pentru a dovedi propria superioritate duce la renașterea ca asura (semizeu) iar faptele foarte virtuoase amestecate cu mândrie duce la renașterea printre zeii din lumea dorinței.

Dacă facem oricare din cele zece păcate timp îndelungat și motivați de o intenție foarte puternică, de exemplu, de dorință, furie sau ignoranță extremă, ajungem în iaduri. Dacă intenția nu este atât de puternică iar perioada nu e foarte lungă, atunci renaștem după moarte ca preta (spirite/fantome flămânde) iar dacă intenția nu este foarte puternică însă fapta este făcută încontinuu și timp îndelungat rezultatul este renașterea ca animal.

2)      Efectul este similar cu cauza
Când cei care s-au născut într-una din zonele de jos
ale existenței (iaduri, spirite flămânde, animale), din cauza efectului maturizat complet al karmei lor, ajung să renască din nou în formă umană, aceștia întâlnesc efectele similare cauzei. Efectele similare cauzei sunt de două tipuri: acțiuni similare cauzei și experiențe similare cauzei.

Efectele similare cauzei sunt inclinația de a face fapte care au fost cauza nașterilor trecute într-una din zonele de jos ale existenței. De exemplu, dacă am ucis avem încă tendința de a ucide, dacă am furat avem tendința de a fura, dacă am avut un comportament sexual incorect suntem încă atrași de un astfel de comportament, etc. Asta explică de ce, chiar din primii ani ai copilăriei, unora le place să omoare animale și insecte, să fure lucrurile altora ori simt nevoia de a face oricare din cele zece păcate. Tendințele înnăscute ne arată de obicei exact ce obișnuiam să facem în mod constant în viețile trecute.

Experiențele similare cauzei înseamnă că deoarece am făcut unul sau mai multe din cele zece păcate grave într-una din viețile trecute  ne întâlnim în cea de acum cu unele nenorociri cauzate de ele. De exemplu, dacă am ucis, viața de acum va fi scurtă sau plină de boli. Astfel, unii mor de mici iar alții trăiesc bolnavi toată viața lor din cauza karmei uciderii.

Dacă într-o altă viață am luat ceea ce nu si s-a oferit, acum trăim în sărăcie ori suntem prădați de hoți sau avem parte de diferite nenorociri care ne fac să nu avem niciodată de ajuns ori să pierdem ce am câștigat prin muncă grea.

Dacă am avut un comportament sexual incorect vom avea parte de relații dezechilibrate cu multe certuri, contraziceri sau diverse alte dificultăți.

Dacă am mințit, suntem acum mințiți de alții, suntem criticați, neapreciați, neluați în serios ori acuzați pe nedrept.

Dacă am folosit un limbaj agresiv suntem acum loviți înapoi cu vorbe grele și insulte iar ceea ce spunem va fi pricină de necazuri în viața prezentă.

Dacă i-am vorbit de rău pe ceilalți și am semănat semințele discordiei ne este foarte greu să ne înțelegem cu prietenii, colegii sau oamenii cu care încercăm să avem relații sociale sau de muncă. De asemenea, angajații sau subordonații noștri nu se înțeleg bine, nu ascultă ceea ce li se spune, sunt recalcitranți și mereu puși pe contraziceri.

Dacă am pălăvrăgit inutil, cuvintele noastre din această viață nu vor avea nicio greutate și nu vom fi crezuți nici dacă spunem adevărul. De asemenea, vom avea dificultăți când încercăm să vorbim în fața unei mari adunări de oameni.

Dacă am fost lacomi și zgârciți într-una din viețile trecute, vom continua să simțim o foame nestăvilită după posesiuni și vom întâlni diverse situații potrivnice care ne vor pune piedici în împlinirea acestor dorințe.

Dacă am fost furioși și am dorit răul celorlalți vom trăi în frică și vom suferi diverse vătămări sau pagube de mai multe ori în viața de acum.

Dacă am susținut viziuni greșite într-una din viețile trecute, după ce am petrecut o vreme în zonele de jos ale existenței, vom continua să fim influențați de credințe false și vom fi ușor de prostit în chestiunile spirituale sau tulburați de diverse concepții greșite.

3)      Efectul condiționat sau efectul de mediu
Din cauza fostei noastre implicări în cele zece păcate
grave, ne naștem în medii și locuri rele. De exemplu, dacă am ucis renaștem în locuri cu pericole mortale. Dacă am luat ceea ce nu ni s-a oferit renaștem în locuri afectate de foamete, unde recoltele sunt distruse de elementele naturii. Dacă am avut viață sexuală incorectă renaștem în locuri nămoloase, respingătoare și pline de mizerie. Minciuna duce la renașterea în medii cu care nu suntem deloc în armonie și alături de oameni care vor avea mereu tendința să ne păcălească și escrocheze, ceea ce duce la atacuri de panică, nesiguranță materială, paranoia și anxietate. Dacă i-am vorbit de rău pe alții și am semănat discordie, renaștem în locuri dificil de traversat din cauza peisajului sălbatic. Dacă am folosit un limbaj agresiv, renaștem în locuri pustiite, fără vegetație și expuse elementelor naturale. Dacă am pălăvrăgit inutil renaștem în zone cu pământ nefertil, vreme nepotrivită și imprevizibilă. Dacă am fost lacomi și zgârciți renaștem în zone inospitaliere cu recolte slabe și diverse situații adverse. Dacă am fost mânioși și am dorit răul altora renaștem în zone dominate de stăpâni puternici și răi care ne asupresc. Legumele și fructele acestor locuri sunt amare și iuți, trupurile noastre sunt fragile iar dezastrele naturale apar adeseori. Dacă am susținut viziuni greșite renaștem în locuri unde nu avem niciun fel de refugiu sau protector și unde suntem mereu în pericol din cauza inamicilor și forțelor răuvoitoare.

4)      Efectul multiplicativ
 Acesta se referă la faptul că indiferent ce păcat grav
din cele zece sau orice păcat în general, am făcut înainte, avem tendința să-l repetăm din nou și din nou. În acest fel, faptele rele și semințele negative pe care le generăm au tendința să se multiplice și să se diversifice, făcându-ne să ne adâncim și mai mult în samsara.


Niciun comentariu:

Cărţi prin poştă (distributie persoane private si biblioteci)

1. Toti cei care doresc sa primeasca acasa, pliante, carti, reviste, cd-uri si alte materiale informative pe care Amidaji şi Tariki Dojo Bucureşti le distribuie gratuit, pot trimite prin e-mail (josho_adrian@yahoo.com) adresa lor postala cu mentiunea "distributie gratuita".
Noi carti va vor fi trimise automat la fiecare noua aparitie editoriala, la adresa indicata de dumneavoastra, pana cand ma veti anunta ca nu mai doriti sa le primiti. Este o ocazie unica de a studia invatatura traditiei noastre, fara nici o cheltuiala din partea dv. Taxele postale sunt suportate de centrele mai sus amintite și de colaboratorii acestora, insa orice donatie este binevenita.

2. De asemenea, caut voluntari pentru intermediere donatii catre bibliotecile din tara. Daca doriti sa ma ajutati in efortul meu de a dona carti buddhiste tuturor bibliotecilor publice, contactati-ma pe adresa de mai sus. Nu este greu, trebuie doar sa faceti un drum pana la biblioteca din orasul vostru si sa lasati acolo niste exemplare trimise de mine.

Iata cateva din titlurile noastre in limba romana:

- CREDINTA SI NEMBUTSU IN BUDDHISMUL JODO SHINSHU, de Josho Adrian Cirlea
- ADEVĂRATA ÎNVĂȚĂTURĂ DESPRE BUDDHA AMIDA ȘI TĂRÂMUL PUR, de Josho Adrian Cirlea
- CALEA ACCEPTARII - COMENTARIU LA TANNISHO, de Josho Adrian Cirlea
- CELE 48 LEGĂMINTE ALE LUI BUDDHA AMIDA, de Josho Adrian Cirlea


- TEXTE CLASICE precum Tannisho (Plangere impotriva abaterilor de la adevaratul shinjin), Mattosho (Scrisorile Maestrului Shinran), Gobunsho (Scrisorile Maestrului Rennyo), Mica Sutra despre Buddha Amida, rostita de Buddha Shakyamuni
- Hrana Bodhisattvasilor (texte buddhiste clasice despre abtinerea de la carne) de Shabkar Tsogdruk Rangdrol

Video Of Day

Persoane interesate