Sutra începe cu locul unde a fost propovăduită de Buddha Shakyamuni (Vârful
Vulturului în Rajagrha, India) și descrierea celor adunați acolo pentru a o
asculta (secțiunea 1) accentuând în mod special pe calitățile Bodhisattvașilor
iluminați prezenți cu acea ocazie precum Maitreya, Manjushri, Samantabhadra,
etc (secțiunea 2).
*
Înainte de a
începe să predea această sutră, Shakyamuni (Buddha istoric) se manifestă
într-un mod glorios și nemaintâlnit până atunci. Când este întrebat de Ananda
despre motivul acestei manifestări supreme El spune că urmează să prezinte cea
mai importantă învățătură a vieții sale - adevăratul motiv al venirii Lui în
această lume (secțiunea 3).
*
Apoi le povestește cum în urmă cu mulți eoni călugărul Dharmakara a trezit aspirația de a atinge Iluminarea supremă în prezența lui Buddha Lokesvararaja, a făcut 48 de legăminte, a practicat multe kalpa, a atins Iluminarea și a devenit Buddha Amida. În acel moment a apărut Tărâmul său Pur care este mereu disponibil pentru cei care vor să se nască acolo. (secțiunile 4 – 10).
*
Lumina lui Amida care este slăvită de totți Buddha are doisprezece caracteristici speciale și poate fi întâlnită prin credință. Cei care întâlnesc această Lumină nu vor mai fi împiedicați de patimile și impuritățile lor și vor fi bucuroși să afle că sunt asigurați de nașterea în Tărâmul Pur (secțiunea 11).
*
Viața lui Amida în formă Sambhogakaya în Tărâmul lui Pur este infinită și la fel este și viața ființelor iluminate care locuiesc acolo. (secțiunea 12)
*
Prima învârtire a roții Dharmei, după ce Dharmakara a devenit Buddha Amida a fost un eveniment cosmic la care au participat un număr imposibil de calculat de ființe care erau la rândul lor iluminate sau foarte aproape de Iluminare. (secțiunea 13)
*
Shakyamuni descrie apoi caracteristicile nirvanice ale Tărâmului Pur și ale locuitorilor săi în detalii spectaculoase pentru a ne convinge de existența reală a acestuia și a ne face să ne dorim să renaștem acolo. Spre deosebire de samsara unde totul duce la atașamente și patimi oarbe, manifestările iluminate ale Tărâmului Pur duc la Iluminare (secțiunile 14-21)
*
Cei care au credință în Amida sunt asigurați de atingerea Nirvanei în Tărâmul Pur. De asemenea, se spune că toți Buddha slăvesc virtuțile (meritele) supreme și de neconceput ale lui Amida care ne sunt transferate nouă când ne încredem în El, făcându-ne astfel să intrăm în stadiul de non-retrogresiune pentru atingerea Nirvanei în Tărâmul Pur. (secțiunea 22)
*
Există trei
grade de aspiranți pentru nașterea în Tărâmul Pur. Practicanții cei mai
avansați, chiar foarte aproape de Iluminare dar neiluminați încă, precum și
noi, cei mai de jos practicanți, ne putem încrede în Buddha Amida și să ne
bazăm pe Puterea lui, fiind astfel conștienți de faptul că virtuțile lor nu
sunt superioare lui Amida și că răul din noi înșine nu este un obstacol pentru
nașterea acolo. Cu toate acestea, cei care sunt atașați de așa-zisele lor
merite și virtuți ating o naștere inferioară – anume în zona de graniță a
Tărâmului Pur. (secțiunile 23-25)
*
Încurajați de Buddhașii care
propovăduiesc Dharma în diferite lumi, toți Bodhisattva în aspirație care sunt
și foarte avansați din punct de vedere spiritual vizitează Sukhavati și de
fapt, renasc acolo prin credință, atingând suprema Buddheitate. De asemenea,
Bodhisattvașii care sunt deja iluminați îl vizitează pe Amida asemenea unor
studenți recunoscători care își vor respecta mereu Maestrul chiar dacă acum
sunt ei înșiși Maeștri.
După episodul cu vizita
Bodhisattvașilor, Shakyamuni continuă să explice condițiile favorabile
întâlnirii și acceptării în credință a învățăturii din Marea Sutră. Respectarea preceptelor în altă viață duce la nașterea
în formă umană sau, în orice caz, intr-un tărâm unde adeptul poate întâlni și
auzi Marea Sutră și în mod special
mesajul Legământului Principal care este esența acestei sutre. Cei care au întâlnit
unul sau mai mulți Buddha în trecut și au avut devoțiune și respect față de ei
sunt acum suficient de deschiși să accepte în credință învățătura Marii Sutre și în mod special Legământul
Principal. Deoarece toți Buddha laudă metoda de salvare a lui Amida, ei toți
călăuzesc ființele care sunt în grija lor și care îi venerează, către credința
în Amida. (secțiunile 26-27)
*
Virtuțile
și activitățile Bodhisattvașilor iluminați din Tărâmul Pur sunt descrise pe
larg de Shakyamuni. Aceștia pot, fără să părăsească Tărâmul Pur, să se manifeste
în diferite forme în toate zonele de existență samsarice pentru a călăuzi ființele către Tărâmul Pur.
Deoarece sunt iluminați nu cunosc nicio limită în activitățile lor pline de
compasiune. (secțiunile 28-30)
*
De îndată ce ajung în mediul iluminat al Tărâmului Pur cei nou veniți îl văd pe Amida, ascultă învățătura lui și ating Iluminarea perfectă. Percepția timpului este diferită aici în planul uman de existență samsarică în comparație cu ”timpul” din Tărâmul Pur. Așadar, dacă aici avem nevoie de minute, ore, zile, luni sau ani pentru a face diverse activități, în Tărâmul Pur mai multe lucruri pot fi făcute în același timp. Astfel, în chiar momentul nașterii în Tărâmul Pur prin Poarta Credinței (Poarta Legământului Principal) îl vedem automat pe Amida în toată gloria sa, îi ascultăm învățătura în sala Dharmei și atingem Iluminarea perfectă. (secțiunea 29)
*
Pentru a ne face să ne dorim și mai mult să
evadăm din samsara și să ne naștem în Tărâmul Pur, Shakyamuni descrie situația
karmică a ființelor care nu au niciun fel de aspirație către Iluminare. El
sugerează că Amida Dharma nu este un instrument pentru a ne justifica patimile
oarbe sau a le instituționaliza ca și comportament normal. Într-adevăr, în
activitatea lui salvatoare, Buddha Amida nu face nicio distincție între
virtuoși și păcătoși. Dar a nu face nicio diferență între ei din mare
Compasiune, nu înseamnă că susține sau încurajează răul. Niciun Buddha,
inclusiv Amida și Shakyamuni, nu au
susținut vreodată faptele rele, așa că nu trebuie să confundăm faptul că suntem
salvați așa cum suntem cu ideea că toate faptele noastre sunt bune și
merituoase sau că nu ar trebui să facem niciun efort în a avea un comportament
corect. În loc să ne lăudăm și justificăm patimile ar trebui să ne rușinăm de
ele și să fim recunoscători ajutorului oferit de Amida. Așa cum spunea Shinran:
”nu trebuie să consumăm otravă pentru că
avem antidotul”, adică să încercăm cât putem să abandonăm faptele rele
chiar dacă suntem salvați de Amida.
Învățătura salvării oferite de Amida din Marea Sutră a fost transmisă lui
Maitreya care o va proteja și o va propovădui la rândul său când își va asuma
rolul de următor Buddha în universul nostru. (secțiunile 31-40).
*
Apoi Ananda îi cere lui Buddha istoric să-l
vadă pe Amida, Tărâmul Pur și ființele de acolo iar acestea îi sunt arătate nu
numai lui dar și tuturor celorlalți prezenți în acea zi pe vârful Vulturului.
Pentru a accentua importanța acestei revelații, Shakyamuni îi cere lui Ananda
și Maitreya să confirme ceea ce au văzut iar Ananda face exact asta în numele
tuturor celor prezenți. Acest eveniment crucial din Marea Sutră a avut loc pentru a ne face pe noi să-l acceptăm pe
Amida ca pe o Persoană iluminată care există cu adevărat și pe Tărâmul lui Pur
ca pe un loc iluminat și real unde să ne dorim să ne naștem după moarte.
(secțiunile 41-41)
*
La cererea lui Maitreya, Shakyamuni explică
diferențele dintre cele două tipuri de ființe născute în Tărâmul Pur: 1) cele
în stare embrionară și 2) cele născute prin transformare. Cei din prima
categorie (adepții legămintelor 19 și 20) sunt cei care, în timp ce se
focalizează pe Amida, se agață încă de așa-zisele lor merite și virtuți sau
care amestecă Nembutsu cu diverse practici care nu sunt menționate în
Legământul Principal. Aceștia se vor naște în zona de graniță a Tărâmului Pur
într-o stare neiluminată a minții și vor rămâne acolo până când își depășesc
îndoielile și se încred pe deplin în Amida. Cei din a doua categorie sunt
practicanți care se bazează total pe Puterea lui Buddha Amida în conformitate
cu Legământul său Principal (al-18-lea Legământ). Aceștia se vor naște în
”adevăratul Tărâm al împlinirii” sau ”centrul” Tărâmului Pur unde vor atinge
automat Iluminarea perfectă și vor deveni capabili să călăuzească toate
ființele din cele zece direcții. (secțiunile 43-45)
*
Există mulți adepți Mahayana (bodhisattva în
aspirație) pe diferite niveluri de realizare spirituală sau chiar fără niciun
fel de virtuți, în toate zonele din universul samsaric și care se află acum în
stadiul de nonretrogresiune pentru nașterea în Tărâmul Pur. Mulți astfel de
adepți cu credință adevărată vor apărea de asemenea, în viitor. Cauza intrării
în acest stadiu nu este vreo realizare personală ci credința în Buddha Amida și
încrederea totală în Puterea lui salvatoare.
Îndemnul lui Buddha Shakyamuni de a asculta și
accepta Marea Sutră în credință este
copleșitor când spune că și dacă întreg universul ar fi cuprins de flăcări noi
tot ar trebui să trecem prin ele pentru a o asculta și a ne încrede în învățătura
ei. Atât de mare este importanța Marii
Sutre încât promite că o va păstra în lume pentru încă o sută de ani după
ce restul sutrelor vor dispărea. Insistând că nu trebuie să avem nicio îndoială
în legătură cu conținutul acesteia, Shakyamuni menționează că dovada
autenticității învățăturii din Marea
Sutră este faptul că i-a ajutat pe toți cei prezenți la propovăduirea ei
să-l vadă pe Amida și Tărâmul său Pur. Așadar, El a dorit ca aceștia să fie
martori pentru generațiile viitoare ale existenței lui Amida și a Tărâmului său
Pur. În timp ce primim această sutră trebuie să o practicăm în exact modul în
care a fost predată și să nu o schimbăm în funcție de preferințele noastre.
(secțiunile 46-47)
*
La sfârșitul acestei sutre sunt descrise
diverse beneficii spirituale obținute de cei prezenți acolo, printre care cel
mai important este intrarea în stadiul de non-retrogresiune pentru nașterea în
Tărâmul Pur și atingerea Nirvanei.
Dacă sutra începe cu apariția supremă și glorioasă a lui Shakyamuni, ea se încheie de asemenea, cu manifestări supranaturale. Atât manifestările de la început cât și cele de la sfârșitul sutrei ne arată că aceasta a fost într-adevăr, cea mai importantă învățătură a vieții lui Buddha Shakyamuni – adevăratul motiv al venirii lui în această lume. (Secțiunea 48)
va urma
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu