Rennyo Shonin a spus într-una din Scrisorile sale:
”Punctul
esenţial al minţii stabilite în tradiţia noastră nu se află în abţinerea de la
gânduri negative sau în împiedicarea apariţiei ataşamentelor şi a gândurilor
iluzorii.
Putem
fi în continuare negustori, servitori, vânători sau pescari. Dacă conştientizăm
pe deplin că Legământul Principal al lui Tathagata Amida promite să salveze
astfel de fiinţe fără niciun merit precum noi înşine, absorbite de dimineaţa şi
până seara în ocupaţiile noastre cotidiene şi amăgite de influenţa karmei noastre
negative şi dacă ne încredem din toată inima în Legământul plin de compasiune
al lui Buddha Amida fără să întreţinem nicio îndoială şi fiind ferm convinşi de
eliberarea noastră ― din moment ce
această trezire a credinței este sinceră, vom fi cu siguranţă salvaţi de
Tathagata.”
Îmi este foarte
clar când citesc această scrisoare că Buddha Amida ne salvează fără să țină
cont dacă suntem sau nu vegetarieni, ori chiar vânători și pescari. Așa cum
știți, vânătorii și pescarii erau considerați cei mai de jos oameni, ființe
cărora le lipsesc semințele (cauzele) Buddheității și deci care nu au nicio
speranță să atingă vreodată eliberarea din nașterile și morțile repetate.
”Negustori” poate implica de asemenea, vânzarea de
carne. Toate aceste activități, deși lipsite de compasiune și neîncurajate de
niciun Buddha, nu sunt un obstacol în calea nașterii în Tărâmul Pur. De ce? Pentru
că ne naștem acolo datorită Puterii lui Amida iar nu capacităților noastre
spirituale. Nu noi suntem cauza nașterii noastre în Tărâmul Pur.
Oamenii se
angajează în diverse activități rele din cauză că mințile lor sunt pline de
iluzii și atașamente, de pofta de carne și diverse alte obiecte ale dorinței – ” absorbite de dimineaţa şi până seara în ocupaţiile noastre
cotidiene şi amăgite de influenţa karmei noastre negative”. Datorită
faptului că nu avem
”niciun merit”, suntem salvați de Amida. În această
lume plină de confuzie luptăm în fiecare zi pentru supraviețuire și îi rănim
adeseori pe ceilalți, chiar și fără să știm. Nu există nimic bun în noi care să
ne poată salva din nașterile și morțile repetate.
Când
înțelegem profund faptul că suntem ființe fără niciun merit și că Buddha Amida a
făcut Legământul său Principal în mod special pentru noi, putem încrede ”din
toată inima” în El și putem fi salvați. Shinjin (credința) este ”punctul
esenţial al minţii stabilite în tradiţia noastră” care ” nu se află în abţinerea de la
gânduri negative sau în împiedicarea apariţiei ataşamentelor şi a gândurilor
iluzorii”. Așadar, shinjin nu are nimic de-a face cu vreo capacitate morală
și spirituală. Ne naștem în Tărâmul Pur nu pentru că am avea compasiune față
de celelalte ființe, ci pentru că Buddha Amida are Compasiune față de noi.
Această scrisoare a Maestrului Rennyo este foarte importantă.
Ea NU trebuie înțeleasă în sensul că ne-ar încuraja să mâncăm carne, să ne
câștigăm existența din uciderea ființelor ori alte activități dăunătoare de la
care ar trebui să încercăm să ne abținem, ci arată salvarea necondiționată oferită
de Buddha Amida care privește toate ființele ca pe copii lui bolnavi și aflați
într-o nevoie disperată de ajutor.
Jodo Shinshu nu ține cont de așa-zisul ”potential bun” inerent
în oameni. De fapt, nu crede că ar mai exista așa ceva în
această ultimă epocă a Dharmei. El nu neagă preceptele ci atrage atenția că trăim într-o eră în care
acestea sunt imposibil de respectat în adevăratul lor spirit. Așadar, Jodo
Shinshu nu pierde timpul scurt pe care-l avem la dispoziție insistând și
explicând practicile virtuoase buddhiste, ci aplică medicamentul cel mai eficient
și mai direct – credința în Buddha Amida care duce rapid la evadarea din
mizeria samsarei.
Jodo Shinshu este
religia unui Părinte care își salvează copii de ei înșiși,
care îi iubește și îi cheamă pe toți la El, indiferent cât ar fi de răi.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu