sâmbătă, 8 februarie 2025

Nu-i ascultați pe învățătorii care neagă nașterea în Tărâmul Pur prin Nembutsu


”Este jalnic și regretabil faptul că unii neagă posibilitatea nașterii în Tărâmul Pur. Vă rog, nu vă lăsați niciodată influențați de astfel de persoane. Deși ar putea fi oameni învățați și respectați pe căile lor, totuși instrucțiunile celor cu înțelegeri și practici diferite sunt nepotrivite pentru cei care aspiră la nașterea în Tărâmul Pur. Acești susținători ai altor practici sunt numiți ”învățători nepotriviți care-i împiedică pe aspiranți să aibă o relație karmică cu Buddha Amida
. Nu plecați urechea la astfel de oameni rătăciți, ci continuați să vă încredeți cu hotărâre în Legământul Principal prin care vă veți naște în Tărâmul Pur”.[1]
 
Comentariu:               
Nu putem înțelege în detaliu, la nivelul la care suntem acum de ființe neiluminate, toate căile buddhiste, mai ales că nu noi le-am creat. Situația noastră este asemănătoare cu a unor călători rătăciți prin junglă în căutarea siguranței oferită de plajă. Deoarece nu putem zbura și nu avem cum să vedem toată jungla de sus, trebuie să alegem una dintre multele cărări făcute pentru noi de către Călăuză.
 
Buddhașii văd și înțeleg cu ochii lor divini și cu Înțelepciunea neîmpiedicată de nimic, întreaga junglă samsarică și sunt capabili să taie prin ea diverse cărări, fiecare cu elementele ei specifice, pentru a călăuzi diverse tipuri de ființe cu înțelegeri, afinități și capacități diferite. Așadar, ei predau căile buddhiste Zen, Theravada, ezoterice și multe altele, inclusiv calea Tărâmului Pur a credinței exclusive în Legământul Principal al lui Buddha Amida. 
Călătorii care aleg să meargă pe o anumită Cale nu pot oferi indicații celor care merg pe alta și pe care ei înșiși nu o văd și nu o urmează. Un învățător nu trebuie să facă pe deșteptul cu aceste căi Dharma precum acela care dă sfaturi celor ce merg prin deșert desi el a trait toată viața  la munte și a mers numai pe cărări de munte. Să te dai cu părerea despre Buddha Amida și Tărâmul său Pur când nu ai credință în El este ca și cum, orb fiind, ai vorbi despre lucruri pe care nu le-ai văzut niciodată.

Într-adevăr, cel care nu rostește Nembutsul credinței nu poate urma Calea Legământului Principal și nu le poate preda altora despre el. Mai mult decât atât, este un semn de aroganță spirituală să-i spună unui credincios al lui Amida că nașterea în Tărâmul Pur este imposibilă ori că această Cale Nembutsu nu funcționează. Chiar așa, cum ar putea un învățător al unei căi diferite să știe că Nembutsul credinței nu funcționează din moment ce nu s-a încrezut niciodată în Amida și nu și-a dorit niciodată să se nască în Tărâmul său Pur?
 
Am văzut această tendință la unii învățători contemporani ai altor căi buddhiste de a interpreta diverse elemente specifice tradiției noastre prin conceptele propriilor porți Dharma. Din păcate, această atitudine dă naștere la multă confuzie și duce la viziuni greșite precum aceea că Tărâmul Pur nu ar fi atins după moarte, ci ”aici și acum” sau în mintea noastră, etc. Uneori chiar diverși erudiți care poartă robele și kesa Jodo Shinshu[2] dar în sinea lor le e rușine că aparțin unei școli a credinței simple, contribuie la rândul lor la această confuzie. Aceștia se pun bine cu astfel de învățători ai altor porți Dharma în speranța că vor fi priviți mai binevoitor decât noi țăranii care credem că mergem în Tărâmul Pur după moarte. Acestora nu le place Jodo Shinshu așa cum este el, adică așa cum a fost transmis de către Honen, Shinran și Rennyo, ci și l-ar dori ceva mai Zen ori mai pe placul altor învățături sau chiar filosofii lumești.
 
Sfatul din inimă pe care îl dau colegilor mei țărani (a se citi oamenilor obișnuiți cu o credință simplă) este să fie ochi și urechi numai pentru cerințele exclusive ale Legământului Principal dacă vor să intre în relație karmică cu Buddha Amida și să fie siguri că vor ajunge în Tărâmul său Pur. Nașterea acolo este posibilă deoarece Amida însuși a zis că este iar Shakyamuni a confirmat-o dimpreună cu marii noștri Maeștri din trecut. Numai proștii a căror viață în trup uman este trăită degeaba s-ar încrede în cuvintele învățătorilor neiluminați ai căilor puterii personale în locul lui Shakyamuni și Amida!
 
”Dacă cei care se încred în mine, rostesc Numele meu și își doresc să se nască în Tărâmul meu nu vor ajunge acolo, înseamnă că nu sunt un Buddha” – aceasta este esența Legământului Principal al lui Amida. Deoarece un Buddha își ține mereu cuvântul dat, vorbele lui Amida nu sunt promisiuni deșarte.
Namo Amida Bu



[1] The Promise of Amida Buddha - Honen's Path to Bliss; English translation of the Genko edition of the works of Honen Shonin - Collected Teachings of Kurodani Shonin: The Japanese Anthology (Wago Toroku), translated by Joji Atone and Yoko Hayashi, Wisdom Publications, Boston, 2011, p.248
[2] Aceștia nu fac parte bineînțeles, din Amidaji, ci din alte ramuri (subșcoli/confesiuni) buddhiste Jodo Shinshu.

Niciun comentariu:

Cărţi prin poştă (distributie persoane private si biblioteci)

1. Toti cei care doresc sa primeasca acasa, pliante, carti, reviste, cd-uri si alte materiale informative pe care Amidaji şi Tariki Dojo Bucureşti le distribuie gratuit, pot trimite prin e-mail (josho_adrian@yahoo.com) adresa lor postala cu mentiunea "distributie gratuita".
Noi carti va vor fi trimise automat la fiecare noua aparitie editoriala, la adresa indicata de dumneavoastra, pana cand ma veti anunta ca nu mai doriti sa le primiti. Este o ocazie unica de a studia invatatura traditiei noastre, fara nici o cheltuiala din partea dv. Taxele postale sunt suportate de centrele mai sus amintite și de colaboratorii acestora, insa orice donatie este binevenita.

2. De asemenea, caut voluntari pentru intermediere donatii catre bibliotecile din tara. Daca doriti sa ma ajutati in efortul meu de a dona carti buddhiste tuturor bibliotecilor publice, contactati-ma pe adresa de mai sus. Nu este greu, trebuie doar sa faceti un drum pana la biblioteca din orasul vostru si sa lasati acolo niste exemplare trimise de mine.

Iata cateva din titlurile noastre in limba romana:

- CREDINTA SI NEMBUTSU IN BUDDHISMUL JODO SHINSHU, de Josho Adrian Cirlea
- ADEVĂRATA ÎNVĂȚĂTURĂ DESPRE BUDDHA AMIDA ȘI TĂRÂMUL PUR, de Josho Adrian Cirlea
- CALEA ACCEPTARII - COMENTARIU LA TANNISHO, de Josho Adrian Cirlea
- CELE 48 LEGĂMINTE ALE LUI BUDDHA AMIDA, de Josho Adrian Cirlea


- TEXTE CLASICE precum Tannisho (Plangere impotriva abaterilor de la adevaratul shinjin), Mattosho (Scrisorile Maestrului Shinran), Gobunsho (Scrisorile Maestrului Rennyo), Mica Sutra despre Buddha Amida, rostita de Buddha Shakyamuni
- Hrana Bodhisattvasilor (texte buddhiste clasice despre abtinerea de la carne) de Shabkar Tsogdruk Rangdrol

Video Of Day

Persoane interesate