joi, 13 februarie 2025

Uită-te la Numele lui Amida, nu la mintea ta schimbătoare


Întrebare: ‚Ce să fac dacă gândurile rele vor continua să-mi apară în minte’?
Honen Shonin a răspuns: ‚Singurul lucru care merită făcut este să continui să spui Nembutsu.’”[1]
 
Comentariu:
Iată ceva ce repet adeseori în cărțile, articolele și discuțiile cu prietenii mei Dharma. Nu ne putem repara definitiv mințile noastre samsarice. Nu putem elimina gândurile negative. Nu putem să ne oprim din gândit. Tot ceea ce putem face este să schimbăm atenția de la ce apare în minte către Amida prin rostirea Numelui său.
La fel cum nu iei în serios o maimuță, nu ai de ce să-ți iei în serios propria minte. Nu suntem salvați datorită vreunei așa-zise calități din mintea noastră și nu suntem împiedicați să ne naștem în Tărâmul Pur de către patimile și gândurile negative. Salvarea vine dinafara minții noastre samsarice așa că nu avem de ce să ne batem capul cu ea. 
Acceptați-vă pe voi așa cum sunteți deoarece sunteți salvați de Buddha Amida exact așa cum sunteți.[2]
Acceptați faptul că este imposibil să nu aveți gânduri negative atât timp cât vă aflați încă în acest mediu samsaric, el însuși efectul karmei personale și colective. Aici totul este tentație și osbtacol, așa că e imposibil ca diverse atașamente, dorințe, aversiune, etc, să nu apară în mintea voastră. Dacă nu ați fi avut niciun fel de gând negativ atunci ați fi fost deja Buddhași iar pentru un Buddha, Legământul Principal ar fi fost inutil. În acel Legământ Principal, Amida v-a cerut să vă încredeți în El, să-i rostiți Numele și să vă doriți să vă nașteți în Tărâmul său Pur. Nu a menționat nimic despre faptul că ar trebui să avem gânduri curate ori să dezvoltăm în noi înșine anumite calități speciale. Pur și simplu, Amida ne-a cerut să venim așa cum suntem, cu toate problemele și patimile noastre oarbe, să-i spunem Numele exact așa cum suntem și să ne dorim să ne naștem în Tărâmul său Pur. Nu are niciun rost să ne autoexcludem de la salvarea lui inventând obstacole pe care El însuși nu le-a pus niciodată pe Calea către Tărâmul său Pur, așa că e necesar să-i rostim Numele fără să ne îngrijorăm de mintea noastră schimbătoare.
 
Nu este nicio problemă dacă avem o minte agitată sau haotică. Nembutsu NU depinde de mintea noastră și nu este îmbunătățit sau afectat de nimic din ceea ce s-ar afla în ea. De ce? Pentru că Numele AMIDA îi aparține lui AMIDA! Nu noi am inventat acest Nume sacru!
 
”Doar Nembutsu este adevărat și real” a spus Shinran Shonin, ceea ce înseamnă că Nembutsu nu aparține lumii iluzorii a samsarei, ci realității Iluminării. Repet acest lucru deoarece este foarte important – desi îl rostim cu buzele noastre, Nembutsu nu ne aparține și nu este îmbunătățit sau afectat de noi. Nu putem murdări Nembutsu cu gândurile noastre. Mai mult de atât, Nembutsu a fost creat special pentru ființe asemenea nouă. Nu e o mantra care trebuie recitată într-o stare specială a minții, ci un Nume care poate fi rostit de către oricine, indiferent cât de jos ori de sus ar fi acesta pe scala evoluției spirituale. Acesta este Numele care nu exorcizează demoni, deoarece chiar demonii îl pot rosti cu credință și să fie salvați și transformați în Buddhași în Tărâmul Pur al lui Amida. Este Numele pe care ființele de cel mai jos nivel precum noi înșine îl pot spune așa cum sunt și să intre automat în stadiul de nonretrogresiune pentru nașterea în Tărâmul Pur. Este expresia ultimă și cea mai profundă a Compasiunii infinte a lui Amida și a tuturor Buddha. Indiferent unde ați merge în cele zece direcții ale universului și oricât ați căuta în toate religiile nu veți găsi un Nume atât de puternic și totuși atât de plin de Compasiune și accesibil tuturor.
Namo Amida Bu



[1] Honen the Buddhist Saint - His Life and Teachings, volume III, compiled by imperial order, translation by Rev Ryugaku Ishizuka and Rev Harper Havelock Coates, The Society for the Publication of Sacred Books of the World, Kyoto, 1949, p. 426
[2]Hoin Jogon, starețul templului Chikurimbo, l-a întrebat pe Honen: „’Ce ar trebui să facă cineva dacă gânduri și patimi rele continuă să-i treacă prin minte?’. Honen a răspuns: ‚Aceasta se datorează dispoziției naturale malefice a omului, iar noi ființele obișnuite nu avem puterea să o controlăm. Dar sunt sigur că eliberarea și nașterea în Tărâmul Pur pot fi obținute prin credința totală în Legământul Principal al lui Amida, rostindu-i Numele sfânt și lăsându-ne purtați de Puterea acestui Buddha’”.

Niciun comentariu:

Cărţi prin poştă (distributie persoane private si biblioteci)

1. Toti cei care doresc sa primeasca acasa, pliante, carti, reviste, cd-uri si alte materiale informative pe care Amidaji şi Tariki Dojo Bucureşti le distribuie gratuit, pot trimite prin e-mail (josho_adrian@yahoo.com) adresa lor postala cu mentiunea "distributie gratuita".
Noi carti va vor fi trimise automat la fiecare noua aparitie editoriala, la adresa indicata de dumneavoastra, pana cand ma veti anunta ca nu mai doriti sa le primiti. Este o ocazie unica de a studia invatatura traditiei noastre, fara nici o cheltuiala din partea dv. Taxele postale sunt suportate de centrele mai sus amintite și de colaboratorii acestora, insa orice donatie este binevenita.

2. De asemenea, caut voluntari pentru intermediere donatii catre bibliotecile din tara. Daca doriti sa ma ajutati in efortul meu de a dona carti buddhiste tuturor bibliotecilor publice, contactati-ma pe adresa de mai sus. Nu este greu, trebuie doar sa faceti un drum pana la biblioteca din orasul vostru si sa lasati acolo niste exemplare trimise de mine.

Iata cateva din titlurile noastre in limba romana:

- CREDINTA SI NEMBUTSU IN BUDDHISMUL JODO SHINSHU, de Josho Adrian Cirlea
- ADEVĂRATA ÎNVĂȚĂTURĂ DESPRE BUDDHA AMIDA ȘI TĂRÂMUL PUR, de Josho Adrian Cirlea
- CALEA ACCEPTARII - COMENTARIU LA TANNISHO, de Josho Adrian Cirlea
- CELE 48 LEGĂMINTE ALE LUI BUDDHA AMIDA, de Josho Adrian Cirlea


- TEXTE CLASICE precum Tannisho (Plangere impotriva abaterilor de la adevaratul shinjin), Mattosho (Scrisorile Maestrului Shinran), Gobunsho (Scrisorile Maestrului Rennyo), Mica Sutra despre Buddha Amida, rostita de Buddha Shakyamuni
- Hrana Bodhisattvasilor (texte buddhiste clasice despre abtinerea de la carne) de Shabkar Tsogdruk Rangdrol

Video Of Day

Persoane interesate