- pe baza unor versuri din Shozomatus wasan -
(discurs ținut la templul Jikoji din Antwerp, Belgia, 2007. revizuit 31.11.2023)
Buddhismul s-a răspândit foarte mult în Europa
ultimilor cincizeci de ani, ceea ce este îmbucurător. Însă în această
răspândire şi în imaginea pe care a căpătat-o în ţările vestice, lipseşte ori
nu este bine înţeles un element important. Prea multe voci se aud în susţinerea
unor deja vechi stabilite prejudecăţi, precum: „buddhismul este o cale a
eliberării prin sine însuşi” sau „Buddha a fost doar un învăţător, degetul care
arată luna”, etc. Imaginea adânc înrădăcinată în minţile oamenilor despre cum
ar trebui să fie un buddhist este aceea a unui călugăr sau practicant mereu
calm şi zâmbăreţ care urmează o cale grea a îmbunătăţirii şi eliberării
personale. Pentru mulţi acesta este buddismul, însă pentru Shinran, tocmai asta
nu mai este el de mult ...
Povestea vieţii lui şi învăţătura propovăduită de el ne arată un alt aspect al buddhismului pe care Shinran îl consideră a fi adevăratul motiv al apariţiei acestei căi în lume – învăţătura Tărâmului Pur sau Jodo Shinshu, în care Buddha Amida nu mai este degetul care arată calea, ci un Salvator, de fapt, cel mai bun Salvator care a apărut vreodată în toate cele trei lumi, cu Shakyamuni fiind mesagerul şi propovăduitorul lui, ghidând fiinţele sensibile să se încreadă în Amida. Ce diferenţă imensă între ceea ce Shinran considera că este Dharma şi toate celelalte şcoli ale buddhismului puterii personale!
Posibilitatea atingerii Buddheităţii în chiar această viaţă este esenţa şcolilor buddhiste care sunt atât de răspândite în Europa. Ştiri despre maeştri buddhişti faimoşi şi realizările lor deosebite sunt multe iar numărul discipolilor acestora creşte vertiginos. Cine nu ar vrea să vadă, atingă sau să fie în preama cuiva despre care se spune că este încarnarea unui maestru de demult sau chiar un Buddha viu ...
Însă eu nu mă pot abţine să nu privesc cu suspiciune toate aceste împliniri ale unor importante figuri din buddhismul actual. Dacă este să privesc „realizările spirituale moderne” prin ochii învăţăturii lui Shinran despre adevăratele capacităţi ale fiinţelor care trăiesc în ultima epocă Dharma, cred că rămân două posibilităţi în ceea ce îi priveşte pe cei despre care se zice că au atins starea de Buddha în zilele noastre:
2) Deoarece ne aflăm în iluzie, avem senzaţia că cineva care dovedeşte mai multă răbdare decât noi sau zâmbeşte mai bine, a şi atins Buddheitatea.
Opinia mea este că trebuie să ţinem strict de explicaţiile lui Shinran Shonin şi să le prezentăm exact aşa cum ne-au fost oferite, fără să adăugăm nimic pentru a satisface aşteptările fiinţelor neiluminate din alte şcoli sau alte religii. Şi asta deoarece în explicaţiile lui Shinran găsim adevăratul sens al existenţei buddhismului Jodo Shinshu.
Shinran a spus în Shozomatsu Wasan:
au intrat toate în palatul nagaşilor.”
El a fost şi mai clar:
nu există nimeni care să le practice;
de aceea, se spune că în ultima epocă Dharma
nicio singură fiinţă nu va atinge Iluminarea prin ele.”
El face din nou referire la învăţăturile nebuddhiste în Shozomatsu Wasan:
numai Calea lui Buddha este pură şi curată.”
Aceste versuri sunt imediat urmate de cele de mai jos:
putem să îi ajutăm pe ceilalţi în această casă arzând[12];
aceasta este lucrarea naturală a Legământului.”[13]
Dacă le comparăm pe acestea din urmă cu afirmaţia despre cele două tipuri de eliberare (eternă şi trecătoare) citată de Shinran în Kyogyoshinsho şi prezentată mai sus, putem trage cu uşurinţă concluzia că NU prin învăţăturile nebuddhiste, ci prin Calea lui Buddha, care este pură şi curată, suntem capabili să atingem Iluminarea.
Cred în mod special că aceste afirmaţii ale lui Shinran Shonin despre căile nebuddhiste şi alte practici buddhiste în afară de Jodo Shinshu, sunt foarte utile în zilele noastre când a devenit o modă să amestecăm lucrurile şi să găsim aşa-zise sinteze între diferite credinţe religioase. Multe ciorbe spirituale se găsesc pe toate drumurile, amestecând elemente de creştinism cu buddhism, hinduism sau yoga. Însă şi în lumea buddhistă tendinţa de a amesteca lucrurile este adeseori întâlnită. De exemplu, în sangha Jodo Shinshu internaţională (în afară de Amidaji, bineînțeles), există un curent de opinie care încearcă să prezinte această Dharma într-un mod cât mai Zen pentru a o acomoda viziunilor personale şi incapacităţii unor falși discipoli de a se deschide faţă de o învăţătură buddhistă a salvării şi credinţei.
Decizia vă aparţine.
[1] Tannisho, plângere împotriva abaterilor de la adevăratul shinjin, text clasic în tradiţia noastră apărut în 2003 în limba română în seria traducerilor din buddhismul Jodo Shinshu. De asemenea, puteţi citi comentariul meu în Calea accepării-comentariu la Tannisho, publicat de Corporate Body of Buddha Educational Foundation” în 2010.
[2] Nirmanakaya, în sanscrită. Unul dintre cele trei corpuri ale lui Buddha. Un Buddha se manifestă El însuşi în orice formă, în concordanţă cu condiţiile şi capacităţile acelora pe care trebuie să îi salveze. Vezi capitolele „Despre Buddha Amida şi Tărâmul său Pur” si ”Unde este Buddha Amida” în care este explicată doctrina celor trei corpuri ale unui Buddha.
[3] „Treizeci şi două de caracteristici”, se referă la cele treizeci şi două de semne fizice ale desăvârşirii atribuite unui Buddha şi unui Cakravatin (rege ideal).
[4] „Optzeci de semne ale lui Buddha”, se referă la cele optzeci de caracteristici fizice importante ale unui Buddha. Acestea sunt caracteristici fizice minore ce însoţesc cele treizeci şi două de semne principale.
[5] Tannisho - plângere împotriva abaterilor de la adevăratul shinjin, Seria traducerilor din buddhismul Shin 6, traducere din limba engleză de Josho Adrian Cirlea, IABC, Kyoto, 2003, p. 30
[6] Vezi capitolul „Despre Buddha Amida şi Tărâmul său Pur” din această carte.
[7] Mattosho (Lumină pentru epocile din urmă), traducere în limba română de Josho Adrian Cîrlea. Apărută în 2004 în seria traducerilor din buddhismul Jodo Shinshu.
[8] Shozomatsu Wasan – Imnurile epocilor Dharma.
[9] Tathagata este un al nume pentru Buddha şi înseamnă ceva de genul „cel ce vine din Aşaitate” sau din „ceea ce este” – realitatea de dincolo de aparenţe.
[10] Nirvana Sutra citată de Shinran, Kyogyoshinsho, capitolul V, Kyogyoshinsho - The Collected Works of Shinran, Shin Buddhism Translation Series, Jodo Shinshu Hongwanji-ha, Kyoto, 1997, p.182
[11] Fraza "nouăzeci şi cinci de învăţături buddhiste" (kujugoshu ) apare pentru prima oară în Sutra Nirvanei. Se spune că în vremea lui Buddha erau nouă zeci şi cinci de învăţături greşite. Acestea sunt viziunile celor şase maeştri (rokushi gedo) adversari ai lui Buddha şi ai discipolilor acestora, cincisprezece pentru fiecare maestru în parte (explicaţiile lui Zuio Inagaki Sensei).
De asemenea, orice învăţătură spirituală care contrazice legea karmei aşa cum a fost explicată de Buddha, neagă renaşterea, afirmă existenţa unui creator şi judecător suprem al lumii, etc, poate fi considerată în categoria învăţăturilor nebuddhiste care ar trebui respinse. Spre exemplu, nimeni nu poate fi adept Jodo Shinshu şi să creadă în acelaşi timp în Dumnezeu, să nege renaşterea şi legea karmei.
[12] Casa arzând este o reprezentare a samsarei, a nașterilor și morților repetate însoțite de suferință.
[13] Shinran Shonin, Hymns of the Dharma Ages, The Collected Works of Shinran, Shin Buddhism Translation Series, Jodo Shinshu Hongwanji-ha, Kyoto, 1997, p.401
[14] Aluzie la parabola celor două râuri şi a căii albe, scrisă de Maestrul Shan-tao în care acestea reprezintă patimile omeneşti. Vezi capitolul din această carte dedicat parabolei.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu