“Dacă, după ce voi atinge Buddheitatea, nenumăraţii Buddha din
tărâmurile celor zece direcţii nu vor lăuda şi slăvi Numele meu, fie ca eu să
nu ating perfecta Iluminare.”
al-17-lea Legământ
În acest legământ, Dharmakara a
promis că, atunci când va deveni Buddha Amida[1],
Numele său va fi lăudat de toţi Buddhaşii, pentru ca toate fiinţele să fie
astfel încurajate să se încreadă în el. Aşadar, al 17-lea Legământ îl susţine
pe cel de-al 18-lea (Legământul Principal) în care este menţionată rostirea cu
credinţă a Numelui lui Amida, împreună cu aspiraţia de a ne naşte în Tărâmul
său:
„Dacă după ce voi atinge Buddheitatea, fiinţele
sensibile din cele zece direcţii care se încred în mine cu o minte sinceră şi
aspiră să se nască în Tărâmul meu, rostind
Numele (Namo Amida Bu) meu chiar şi numai de zece ori, nu se vor naşte acolo,
fie ca eu să nu ating cea mai înaltă Iluminare.”[2].
al-18-lea
Legământ
Shinran Shonin a explicat în lucrarea sa Însemnări asupra esenţialului credinţei:
“Acest Legământ
[al-17-lea] arată deja faptul că Legământul Principal, care încurajează
rostirea Numelui, este adevărata cauză a Naşterii[3].”
Metoda
rostirii cu credinţă a Numelui, menţionată în Legământul principal (al-18-lea
Legământ), este cea mai uşoară dintre toate metodele create de orice Buddha
pentru a conduce fiinţele către atingerea supremei Iluminări. Din moment ce nu
presupune nici un fel de merit sau capacitate spirituală din partea
practicantului, înseamnă că toate fiinţele pot atinge eliberarea din naştere şi
moarte prin ea. Şi din câte ştim, adevăratul motiv al apariţiei oricărui Buddha
în această lume este exact acesta, de a salva toate fiinţele, nelăsând pe
nimeni pe dinafară.
Buddhaşii
au numai acest scop în minte, de a ne ajuta pe toţi să atingem Buddheitatea iar
datorită acestei aspiraţii, ajung să dezvolte diferite metode, îndeplinindu-şi
activitatea în multe feluri şi locuri.
Văzând
metoda de salvare a lui Amida, conţinută în Legământul său Principal (nembutsul
credinţei)[4],
toţi Buddha o laudă, realizând că, spre deosebire de metodele create de ei
înşişi, aceasta este cea mai uşoară şi mai eficientă în toate locurile şi toate
timpurile, mai ales când capacităţile fiinţelor sunt extrem de scăzute sau
chiar inexistente, precum în această ultimă epocă a Dharmei[5].
Ei
laudă şi slăvesc Numele lui Amida pentru a încuraja toate fiinţele să îl
rostească la rândul lor. Astfel, Buddhaşii devin martori ai eficacităţii
rostirii cu credinţă a Numelui lui Buddha Amida.
Al 17-lea Legământ ne arată aşadar, că Amida are cea mai bună metodă
dintre toate metodele spirituale, fiind astfel suprem între toţi Buddha[6]. A
fi suprem între toţi Buddha nu înseamnă că este un fel de şef, ci doar atât, că
are cea mai bună metodă de a salva fiinţele. Astfel, nu numai că ceilalţi
Buddhaşi îi laudă şi slăvesc Numele, încuranjându-ne să îl rostim noi înşine,
ci chiar lucrează în diferite moduri ascunse şi nevăzute pentru a ne călăuzi şi
a ne face să acceptăm metoda de salvare a lui Buddha Amida. Acesta este de
asemenea, înţelesul celui de-al 17-lea Legământ.
Acest legământ ne arată
şi că Numele lui Amida nu este doar un nume oarecare, precum Ion sau Mărin iar
rostirea lui nu este asemenea unei chemări obişnuite. Din contră, acesta este
Numele pe care toţi Buddha îl rostesc şi slăvesc. Buddhaşii sunt supremi în
univers, nimeni nu este egalul lor în compasiune, înţelepciune sau orice
altceva şi de aceea, din moment ce Numele lui Amida se află pe buzele tuturor
Buddha, înseamnă că şi el este mai presus de orice.
Numele, Namo Amida Bu, conţine
toate meritele şi virtuţile lui Buddha Amida şi este manifestarea Iluminării
sale. Prin Numele lui Amida rostit cu credinţă, Buddheitatea devine accesibilă
tuturor fiinţelor obişnuite, după naşterea lor în Tărâmul Pur sau sfera deinfluenţă a lui Amida.
- vor reveni în curând cu explicaţii ale tuturor celor 48 legăminte ale lui Buddha Amida -
[2] Vezi comentariul la al 18-lea Legământ din articolul Cele trei legăminte ale salvării unde
explic de asemenea, şi legămintele 19 şi 20.
[3] Naşterea în Tărâmul Pur al lui Buddha Amida.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu