Un om în situația mea - primul preot al unei confesiuni buddhiste recent introduse în România (de către mine), trebuie să-și aleagă foarte bine prioritățile. Am de scris niște cărți importante (unele au apărut deja iar altele sunt în lucru), să traduc, să predau, să las în urmă un tip de slujbă religioasă ușor de urmat, un cod de disciplină și organizare, să construiesc templul Amidaji etc. Nu e deloc ușor. Mai ales, nu e ușor pentru că activitățile mele de preot nu se rezumă doar la România. De fapt, majoritatea cititorilor și studenților mei (termenul de ”discipoli” e inadecvat în cazul meu) sunt străini. Corespondența în engleză este foarte mare iar timpul dedicat scrisului și predării în engleză egalează (iar uneori depășește) pe cel dedicat activităților în română. Pot spune așadar, că trăiesc mai mult în afara țării decât în țară, însă totuși, templul Amidaji îl construiesc aici. Acesta este și va fi un templu deschis atât românilor, cât și străinilor; deja primii străini au început să vină la templu de anul trecut.
E foarte important să accentuez acest lucru - membrii și vizitatorii sunt și vor fi atât români, cât și străini, fără nicio deosebire. Intenția mea e să las în urmă o linie de transmisie transnațională, o rețea de temple dedicate învățăturii buddhiste Jodo Shinshu.
De ce spun toate acestea? Pentru că vreau să-mi prezint limitele iar aici mă refer în mod special la limitele de comunicare/predare. Așadar, voi explica pe scurt, ceea ce pot și ceea ce nu pot face, precum și ceea ce refuz să fac în relația mea cu cititorii, vizitatorii și posibilii viitori membri.
Cărțile mele în limba romana |
Activitățile mele de preot sunt GRATUITE și oricine este binevenit dacă este dispus să învețe. Am fost și voi fi mereu gata să sacrific timp și energie pentru cei cu adevărat deschiși să asculte învățătura buddhistă Jodo Shinshu, însă nu am niciun fel de îngăduință pentru cei neserioși.
Învățătura liniei mele de transmisie NU este supusă dezbaterii ori discuțiilor în contradictoriu. Așadar, cei care vor să exprime opinii personale ori să promoveze idei contrare buddhismului Jodo Shinshu nu sunt bineveniți la dojo sau templu.
la munca pentru templu |
Sunt destui în țară sau în afara ei care nu agrează stilul meu de predare sau modul în care îmi organizez templul și întâlnirile Dharma. Unii dintre aceștia s-ar implica în discuții nesfârșite ca să își justifice punctele de vedere. Lor le spun foarte simplu - NU mă interesează. Nu citesc ce îmi scriu, nu dezbat cu ei și nu le caut compania. Vor să învețe ce predau eu? Dacă da, atunci sunt bineveniți. Dacă nu, există alte locuri unde pot merge și își pot deschide chiar ei înșiși un centru al lor. La urma urmei, suntem o țară liberă.
la munca pentru templu |
Sunt supus greșelii, asemenea oricărui om, și de aceea spun că tot ceea este bun și folositor în cărțile, discursurile și activitățile mele vine de la influența lui Buddha Amida asupra mea iar ceea ce este greșit provine din personalitatea mea neiluminată. Cititorii și vizitatorii mei sunt îndemnați să judece cu mintea lor tot ceea ce primesc de la mine și nu să creadă automat tot ce spun doar pentru că sunt preot. Fiecare e liber să facă ce vrea cu ce primește gratuit de la mine; liber să accepte ori să refuze, e liber să vină și să plece de la templu, după care să vină din nou și să plece din nou etc. Ușa e mereu deschisă. Doar că, atât timp cât este la templu, respectă regulile templului și de asemenea, cât discută ori interacționează cu mine, respectă regulile mele.
Am întâlnit adeseori oameni cu timp sau energie imensă, mereu puși pe discuții, pe critică, pe dezbateri. Aia nu e bine, aia ar fi trebuit făcut altfel etc. Răspunsul meu este simplu - nu mă interesează. Eu fac lucrurile așa, în acest fel iar tu poți face altfel. Nu dau de seamă nimănui iar dacă vreau să cer un sfat, am cui să-l cer, adică unora care într-adevăr mă pot ajuta și călăuzi. O mie de cuvinte dacă aș scrie ca să mă justific ori de câte ori unul sau altul emite o părere, injurie sau critică tot nu ar fi de ajuns și apoi ar trebui să scriu încă o mie și încă o mie pentru a răspunde la alte zece sau o sută de scrisori de răspuns la răspunsurile mele. Și uite așa mi-ar trece viața degeaba..... Printre lucrurile cele mai importante pe care le-am învățat în viață și în cei treisprezece ani de când sunt preot este că nu am cum să satisfac așteptările tuturor. Dacă aș încerca asta, aș fi asemenea lui Nastratin Hogea care vrând să-și facă un cuptor a sfârșit prin a-l dărâma definitiv după ce a ascultat părerile și nemulțumirile tuturor.
în fața micului Hondo (Sala Dharmei) al Amidaji |
Namo Amida Butsu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu