“Din moment ce Amida te face să crezi în El
şi răspunde credinţei tale,
această inimă încrezătoare
nu apare din interiorul tău."[1]
Motivul
pentru care în inima unui adept Nembutsu există atât credinţa în Legământul Principal cât şi patimile şi iluziile sale, este că această credinţă nu îi
aparţine. Iată un alt aspect important al învăţăturii Jodo Shinshu. Se spune că
într-o pădure de copaci Eranda[2]
cresc numai copaci Eranda, iar nu faimoşii Chandana[3]
frumos mirositori. Este un miracol dacă un Chandana creşte într-o pădure de
copaci Eranda. La fel, este un miracol ca shinjin sau credinţa în Buddha Amida
să apară în inima oamenilor. Cum se poate întâmpla ca din patimile omeneşti să
ia naştere credinţa în Buddha? Răspunsul este că aşa ceva este de-a dreptul
imposibil, iar credinţa în Buddha Amida nu este lucrarea oamenilor ci
ceea ce Amida plantează în noi. De aceea, shinjin sau inima încrezătoare este
numită „credinţa fără rădăcini”, deoarece nu are rădăcini în mintea omului ci
în Puterea și Compasiunea lui Buddha Amida.
La fel stau lucrurile
şi cu rostirea Numelui (Nembutsu) care este exprimarea credinţei. Totul
vine de la Amida şi se manifestă asemenea unui ecou în mințile şi pe buzele
noastre, precum un copil ce răspunde cu încredere la chemarea mamei sale.
Mama îşi cheamă copilul, iar acesta răspunde imediat. Răspunsul copilului se datorează chemării mamei, iar nu puterii personale a copilului. În acelaşi mod, credința nu este creaţia noastră, ci răspunsul natural la chemarea lui Buddha Amida – Mama plină de Compasiune a tuturor fiinţelor. Datorită lui Amida ne încredem în Amida şi spunem Nembutsu. Numai pentru că mama trimite întotdeauna iubire necondiţionată copilului său, acesta se poate încrede în ea. Credinţa copilului este de fapt, iubirea mamei care se manifestă în el. Mama este cea care hrăneşte copilul şi îl face să crească. Un copil este nimic fără mama sa. Puterea iubirii ei îl face să crească iar nu puterea lui.
Shinjin
(credința) și Nembutsu sunt ecoul – manifestat în noi al chemării puternice a
lui Amida. Când cineva se află la munte şi strigă, va
auzi automat un ecou. Dacă nu strigi, ecoul nu poate fi auzit. Dacă Amida nu ne-ar chema plin de
Compasiune, nu ar avea cum să existe credința în El şi nici Nembutsu ca
expresie a acestei credințe.
Acest adevăr profund, că shinjin (credința) vine de la Amida şi nu e creaţia noastră este foarte dificil de explicat în cuvinte. De fapt, se află dincolo de înţelegerea conceptuală, așa că nu trebuie să ne complicăm mințile cu el deoarece nu-l vom înțelege niciodată pe deplin. Uneori folosesc în explicaţiile mele anumite imagini sugestive, precum cea de mai sus cu mama și copilul, pentru a-i face pe cititori să abandoneze orice idee de merit personal în primirea credinței și rostirea Numelui, așa că doar încredeți-vă în Amida și nu vă complicați mintea. Aceste lucruri sunt imposibil de înțeles cu mințile noastre neiluminate.
Întrebare: “Această idee este similară cu
doctrina alegerii din protestantismul calvin şi presupune aceeaşi întrebare:
‘de ce Amida nu îi face pe toţi să se încreadă în El? Care este rolul alegerii
noastre în acest proces?’”
Răspuns: Cred că nu există nici o
asemănare între buddhismul Jodo Shinshu şi protestantismul calvin. Amida nu-i
alege pe cei care vrea să-i salveze. Asemenea
soarelui care îşi trimite razele peste tot, Amida cheamă toate fiinţele să se
încreadă în El, doar că unii îşi inchid ferestrele inimii în timp ce alţii le
deschid. Dar chiar şi în cazul în care alegi să îţi deschizi fereastra, razele
de lumină aparţin soarelui, nu ţie. Exact aşa stau lucrurile şi cu credinţa. Maestrul
Rennyo a spus:
“Nicio
inimă nu este departe de Amida
Întrebare: “Atunci nu Amida ne face să ne
încredem în El, ci doar ne transmite un mesaj prin care ne sugerează că ar
trebui să facem asta; cei care nu răspund acestui mesaj fie nu şi-au verificat căsuța
poștală fie nu-l pot înţelege. Aşa e?”
Răspuns: Nu este doar un mesaj care să
fie ascultat cu mintea logică. Shinjin/credinţa
nu este produsul logicii sau al minţii omeneşti. De aceea este numită
“credinţa precum diamantul” – pentru că nu provine din cutare sau cutare şir de
argumente şi pentru că nu poate fi distrus prin argumente. Este precum
diamantul deoarece originea lui este Amida.
Datorită lui Amida ne încredem în Amida. Ecoul
chemării lui Amida în inimile noastre (shinjin/credinţa) se datorează Puterii
Celui care cheamă (Amida). Doar că unii devin deschişi faţă de această chemare
iar alţii nu. Deschiderea ta depinde de cât de matur din punct de vedere karmic
eşti în relaţie cu această Chemare. De aceea, în școala noastră se pune
accentul pe ascultarea continuă a învăţăturii despre Amida până când devenim
deschişi. Apoi, când suntem deschişi suficient de mult, ne încredem. Dar această apariţie a credinţei provine de
la Amida precum lumina care apare în cameră după ce deschidem fereastra vine de
la razele trimise de soare. Lumina din camera minții noastre (shinjin/credinţa)
vine de la razele trimise de Amida. Deschiderea ferestrei nu crează lumină
(credinţă/shinjin) iar lumina nu este produsul ferestrei și nici a celui care o
deschide. Lumina vine doar de la soare.
Repet, adevărul profund că shinjin vine de la
Amida, cu toate că noi suntem cei care ascultăm Dharma despre Amida, este
dincolo de capacitatea de înţelegere a minţilor noastre neiluminate. Suntem
învăţaţi că aşa stau lucrurile şi acceptăm acest adevăr de neconceput. În ceea
ce mă priveşte, de când am început să mă încred în Buddha Amida simt că nimic
din ceea ce are legătură cu naşterea mea în Tărâmul Pur nu mi se datorează şi
nu este produsul eforturilor mele. Pentru mine, chiar dacă nu am cum să explic
asta în cuvinte, totul vine de la Amida, mai ales credința şi Nembutsu.
[1] Rennyo’s Poems,
http://web.mit.edu/stclair/www/horai/ren-poems.htm
[2] Copaci din Asia care fac fructe otrăvitoare.
[3] Copaci cu fructe şi flori frumos mirositoare.
[4] Se spune că
Maestrul Zen Ikkyu i-a trimis următorul koan Maestrului Rennyo: „Amida nu are nici un fel de Compasiune din
moment ce îi salvează numai pe aceia care îi rostesc Numele.”
Maestrul Rennyo i-a răspuns cu poemul de mai sus:
„Nici o inimă nu este departe de Amida,
însă un bol acoperit nu poate
reflecta luna.”
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.