În
capitolul II din Kyogyoshinsho,
Shinran Shonin
definește Marea Practică:
”Când contemplu
cu smerenie aspectul 'mersului înainte' din transferul de merit[1]
de la Buddha Amida, îmi dau seama că există Marea Practică și Marea Credință.
Marea Practică este a rosti Numele lui Tathagata al Luminii fără de opreliști
(Buddha Amida). Aceasta conține tot binele și rădăcinile tuturor virtuților,
fiind cea mai eficace în a ne duce la Eliberare. Este oceanul meritelor
adevăratei Așaități și a realității ultime. Din acest motiv este numită Marea
Practică.
Această practică
provine din Legământul Marii Compasiuni – al 17-lea Legământ, care este Legământul
ce promite că Numele lui Amida va fi slăvit de toți Buddha și Legământul ce
promite că Numele lui Amida va fi lăudat de toți Buddha.
Mai mult
decât atât, poate fi numit Legământul care desăvârșește aspectul mersului
înainte al transferului de merit, precum și Legământul Nembutsului cel ales
dintre miriadele de practici.
În ceea
ce privește Legământul că Numele lui Amida va fi slăvit de toți Buddha, Marea
Sutră spune:
‘Dacă după ce voi atinge
Buddheitatea, nenumărații Buddha din tărâmurile celor zece direcții nu vor
slăvi și glorifica Numele meu, fie să nu ating Iluminarea perfectă.’
Marea
Sutră spune, de asemenea:
‘Când voi atinge
Buddheitatea
Numele
meu va fi auzit în toate cele zece direcții;
Dacă va
fi chiar și un singur loc unde să nu fie auzit,
Fie să
nu ating Iluminarea perfectă.'"[2]
”Sabia
ascuțită care taie ignoranța noastră, efectele acesteia și cauzele karmice ale
suferinței samsarice este Numele lui Amida. Cu o singură rostire a acestui Nume,
tot răul din noi este îndepărtat[3]".[4]
Numele lui Amida are în el însuși puterea de a
distruge karma noastră rea care ne ține prizonieri în samsara. În ultimul pasaj
citat, Numele este menționat mai întâi ca și cauză a eliberării iar apoi
rostirea acestuia, adică Namo Amida Bu (Namo Amida Butsu). Asta înseamnă că rostirea Numelui are ca efect eliberarea noastră din
nașterile și morțile repetate deoarece Numele este Puterea lui Amida, iar nu
doar pentru că NOI îl rostim. Acest aspect este deosebit de important.
Bineînțeles, trebuie să-l rostim pentru a ne supune Numelui și Puterii lui
Amida manifestată în el, dar asta nu
înseamnă că Numele funcționează datorită nouă. Adevărul profund este că noi doar ne folosim de Puterea Numelui și ne
lăsăm purtați de ea către Tărâmul Pur:
”Buddha
Amida al nostru cuprinde toate ființele cu Numele lui și astfel, când îl auzim
cu urechile și îl recităm cu gura, merite extraordinare și nesfârșite intră în
inimile noastre și devin pentru totdeauna semințele Buddheității; acestea
îndepărtează instantaneu răul karmic imens care altfel ne-ar face să
transmigrăm în continuare timp de sute de milioane de kalpa și ne ajută să
atingem cea mai înaltă Iluminare. Într-adevăr, Numele lui Amida are astfel de
merite imense.[5]
Din acest motiv Shinran Shonin s-a referit la
Nembutsu în sensul de practică (atenție
– ”Mare Practică”):
” Marea
Practică este a rosti Numele lui Tathagata al Luminii fără de opreliști (Buddha
Amida)"[6],
și non-practică
pentru cei care îl rostesc:
”Pentru
practicanţii săi, recitarea Nembutsului nu este o practică sau o faptă bună.
Din moment ce nu este îndeplinită prin propriile noastre planuri, nu este o
practică. Din moment ce nu este un bine făcut prin
propriile noastre calcule personale, nu este o faptă bună. Deoarece
provine în întregime din Puterea Celuilalt şi este independentă de puterea
noastră personală, ea nu este o practică sau o faptă bună pentru practicanţi".[7]
”Sutra
Comorii Numelui spune: ‘Nembutsul Legământului Principal nu este practica noastră, nici binele nostru sau virtutea noastră, ci
pur și simplu rostirea Numelui lui Buddha’.
Numele este bun și virtuos, Numele este practica. În general, atunci când
vorbim despre practică ne referim la a face bine. Legământul Principal este
însă în mod clar promisiunea lui Buddha. Când am înțeles asta, observăm că Legământul nu este virtutea și nici
practica noastră. Așadar, vorbim de Puterea Celuilalt.".[8]
Nembutsu este într-adevăr ceva ce rostim cu
buzele noastre, adică spunem ”Namo Amida Butsu” mai des ori mai rar, așa că la
nivel convențional putem afirma că aceasta este practica rostirii Numelui. Însă
la nivelul cel mai profund ea nu este de fapt, practica noastră.
Putem înțelege cu ușurință faptul că Numele
lui Amida nu e doar un simplu nume, deoarece dacă spunem, de exemplu, numele
noastre sau numele oricărei persoane nu putem atinge nașterea în Tărâmul Pur printr-o astfel de rostire.
Așadar, care e diferența dintre a spune
orice nume și a spune Numele lui Amida? Este Puterea investită în ele – adică,
nicio putere în numele noastre și o Putere infinită în Numele lui Amida.
Indiferent cât de mult am fi de concentrați când rostim numele noastre, nu
putem atinge nașterea în Tărâmul Pur. Invers, chiar dacă rostim Numele lui
Amida chiar și numai odată sau de zece ori și chiar dacă nu suntem într-o stare
concentrată a minții când îl spunem, tot vom atinge nașterea în Tărâmul Său
Pur! Iată de ce nu putem afirma cu adevărat faptul că Nembutsu sau rostirea
Numelui lui Buddha Amida este practica noastră.
Numele este capabil să ne salveze deoarece
este Numele lui Amida și pentru că Amida și-a manifestat toate virtuțile lui
iluminate în Nume. Din acest motiv spune Shinran că Nembutsu este Marea Practică – ”Marea
Practică este a rosti Numele lui Tathagata al Luminii fără de opreliști (Buddha
Amida)”. Termenul ”Marea Practică”
indică faptul că nu este practica sau meritul ființelor mici, adică
neiluminate. Shinran folosește ”Mare” în contrast cu ”mic” dintr-un motiv
foarte întemeiat. El a mai spus, de asemenea:
”Acum știm foarte clar că Nembutsu nu este o
practică bazată pe puterea personală a oamenilor obișnuiți sau a
înțelepților; de aceea, este numită ‚practica ce nu poate fi transferată [de la
noi către Buddha]’”."[9]
Este o iluzie să credem că prin recitarea
Numelui lui Buddha Amida acumulăm merite pe care le transferăm către nașterea
în Tărâmul Său Pur. Meritele aparțin
Numelui, nu recitării noastre! Trebuie să ne intre foarte bine în cap acest
aspect! Când spunem Namo Amida Bu cu credință, ne supunem pur și simplu Numelui
lui Amida și intrăm în mod natural în armonie cu Legământul Său Principal în
care ne-a zis că trebuie să avem credință în El, să-i rostim Numele și să ne
dorim să ne naștem în Tărâmul Său Pur. Așadar, repet ce am spus mai sus –
Numele lui Amida este Marea Practică deoarece toate meritele infinite ale
practicilor făcute de El de-a lungul multor kalpa sunt manifestate în Numele Său.
Toate aspirațiile lui sincere de a salva ființele sensibile fără nicio
deosebire, karma lui Iluminată, Puterea lui, precum și toate meritele și
virtuțile lui transcendente sunt acolo, în Numele Său:
”Amida a
făcut legămintele pe când se afla în stadiul cauzal de bodhisattva[10].
Păstrându-și cu sfințenie aspirațiile, a îndeplinit practicile necesare.
Compasiunea lui de a salva toate ființele a rămas neclintită de-a lungul
nesfârșitelor kalpa. Nu există niciun loc, nici cât o semință de muștar, unde
să nu-și fi sacrificat viața de dragul lor. I-a primit și călăuzit pe toți,
fără nicio excepție, cu cele șase perfecțiuni ale compasiunii și înțelepciunii.
Nu a încetat niciodată să-i ajute pe cei în nevoie, dându-le toate bunurile lui
și chiar oferindu-se pe sine însuși. Când condițiile s-au maturizat, practicile
și virtuțile sale au ajuns la împlinire și perfecțiune iar El a atins cele trei corpuri de Buddha[11]
și și-a manifestat meritele nesfârșite
în cele patru caractere (A-MI-DA-BU).[12]
Realitatea ultimă a lui Buddha Amida – Dharmakaya de dincolo de formă (Așaitatea),
precum și toate manifestările sale pentru salvarea ființelor sensibile (corpul
de slavă al metodelor potrivite) sunt incluse în Nume și sunt reprezentate
de acesta, așa cum a explicat Shinran:
”[Numele] este oceanul plin
de comori și merite al adevăratei Așaități – realitatea ultimă. Din acest motiv este numit Marea
Practică".[13]
”Cele
zece repetări ale Numelui[14]
apar din credința de neîntrecut care ia ca obiect al său Numele lui Tathagata Amida în corpul de slavă al metodelor potrivite;
acest corp al slavei conține merite nemăsurate, pure și curate".[15]
Numele este asemenea celui mai puternic și mai
sigur avion care te poate duce fără probleme la destinație. Buddha Amida invită
toate ființele sensibile să vină la bordul avionului iar unele chiar vin cu credință absolută în constructor și în
pilot.
Putem spune că avionul zboară și ne duce la
destinație pentru că venim noi la
bord și acceptăm să zburăm cu el? Zboară cumva avionul datorită nouă? Asta ar
fi cam la fel cu a zice că Nembutsu este propria noastră practică. Sau mai
degrabă avionul zboară și va ajunge cu siguranță la destinație pentru că a fost
făcut de cel mai bun constructor și este condus de cel mai bun pilot? Adevărul că avionul zboară datorită
genialității constructorului și pilotului și nu a noastră, a pasagerilor, este
la fel cu a spune că Nembutsu nu este practica noastră chiar dacă îl rostim cu propria
gură.
De
asemenea, există un ingredient foarte important care transformă simpla rostire
a Numelui în adevăratul Nembutsu - credința (shinjin). A spune Nembutsu fără credință în Buddha Amida este ca și cum ai
folosi Numele lui ca pe propria practică personală. Înseamnă a crede că Nembutsu
funcționează nu datorită Puterii lui Amida, ci ție însuți - cu cât îl reciți
mai bine sau cu cât ești mai concentrat atunci când îl spui, cu atât mai multe
șanse ai să te naști în Tărâmul Pur, etc. Acesta este nembutsul bazat pe
puterea personală (jiriki nembutsu).
Din contră, Nembutsu rostit ca expresie a
credinței și a recunoștinței este Nembutsul Puterii Celuilalt (Tariki Nembutsu).
Când adeptul este conectat complet la Puterea
lui Amida și realizează că tot ceea ce este necesar salvării sale vine doar de
la Amida, atunci Nembutsul rostit va fi o simplă expresie a credinței și
recunoștinței (a spune ”multumesc” lui Amida) pentru că ești salvat. Maestrul Rennyo
a explicat acest aspect:
”Nembutsul
puterii personale este practicat în ideea că Buddha te va salva datorită
meritului de a fi spus Nembutsu de mai multe ori. Învățătura Puterii Celuilalt spune
că în momentul în care credința (shinjin) apare pentru prima oară în mintea ta,
ești salvat imediat[16].
Nembutsul pe care-l rostești după apariția credinței înseamnă a repeta pur și
simplu ‚Namo Amida Butsu, Namo Amida Butsu ...’ cu recunoștință pentru faptul
că ești salvat.”
Așa că, repet, cel care are credință, chiar
dacă spune Nembutsu cu gura lui, nu privește acest Nembutsu ca fiind meritul lui
sau practica lui personală.
Numele
însuși este Marea Practică iar nu propria noastră rostire. Acest Nume este suprem în univers și toți Buddha îl laudă și slăvesc,
încurajându-ne astfel pe noi să-l rostim cu credință. Atenție aici! Buddhașii
nu laudă și slăvesc așa-zisele noastre ”merite” în rostirea Numelui, ci Numele.
Ei nu laudă așa-zisa noastră ”practică”, ci Numele. Pe scurt, ei vor ca noi să
ne încredem în Puterea lui Amida care este manifestată în Numele Său. Obiectul
devoțiunii și al credinței noastre nu este puterea noastră de a spune Numele,
ci Numele însuși, precum și Cel care poartă acel Numele – Buddha Amida:
”Cele
zece repetări ale Numelui apar din credința de neîntrecut care ia ca obiect al
său Numele lui Tathagata Amida în corpul
de slavă al metodelor potrivite; acest corp al slavei conține merite
nemăsurate, pure și curate.
Să
presupunem că un om a fost rănit de o săgeată otrăvită care i-a penetrat mușchii
și i-a distrus un os. Dacă aude sunetul unei tobe tratată cu un antidot special[17],
săgeata va ieși imediat iar otrava va fi anihilată".[18]
Numele lui Amida este asemene antidotului
miraculos ce vindecă orice otravă. Puterea
de a vindeca este în Nume iar nu în capacitatea noastră de a-l recita mai rar
sau mai des ori în starea de concentrare pe care o putem dezvolta prin
propriile capacități. Nimic din ceea ce poate fi găsit în personalitățile
noastre neiluminate nu poate îmbunătăți Numele și efectele sale vindecătoare,
așa că repet, rostirea Numelui (Nembutsu) nu este practica noastră chiar dacă trebuie
să deschidem gura pentru a-l spune.
Nu
suntem proprietarii Numelui lui Amida. Asta trebuie
înțeles foarte bine.
[1] Transferul de merit de la Buddha Amida care ne face să ajungem în
Tărâmul Pur după moarte.
[2] Shinran Shonin, Kyogyoshinsho, chapter
II, Kyogyoshinsho – On Teaching, Practice, Faith, and Enlightenment,
translated by Hisao Inagaki, Numata Center for Buddhist Translation and
Research, Kyoto, 2003, p.9
[3] ”Tot răul din noi este îndepărtat” nu înseamnă că în momentul în care
rostim Numele lui Amida devenim buni și perfecți, ci că semințele rele din noi
înșine vor fi sterilizate și nu vor mai putea rodi într-o altă viață samsarică.
[4] Shinran Shonin, Kyogyoshinsho, chapter
II, Kyogyoshinsho – On Teaching, Practice, Faith, and Enlightenment,
translated by Hisao Inagaki, Numata Center for Buddhist Translation and
Research, Kyoto, 2003, p. 39
[5] Shinran Shonin, Kyogyoshinsho, chapter
II, Kyogyoshinsho – On Teaching, Practice, Faith, and Enlightenment,
translated by Hisao Inagaki, Numata Center for Buddhist Translation and
Research, Kyoto, 2003, p. 52
[6] Shinran Shonin, Kyogyoshinsho, chapter
II, Kyogyoshinsho – On Teaching, Practice, Faith, and Enlightenment,
translated by Hisao Inagaki, Numata Center for Buddhist Translation and
Research, Kyoto, 2003, p. 39
[7] Shinran Shonin, Tannisho, The Collected Works of Shinran, Shin Buddhism
Translation Series, Jodo Shinshu Hongwanji-ha, Kyoto, 1997, p. 665.
[8] Shinran Shonin, Lamp for theLatter Ages, The
Collected Works of Shinran, Shin Buddhism Translation Series, Jodo
Shinshu Hongwanji-ha, Kyoto, 1997, p.555
[9] Shinran Shonin, Kyogyoshinsho, chapter
II, Kyogyoshinsho – On Teaching, Practice, Faith, and Enlightenment,
translated by Hisao Inagaki, Numata Center for Buddhist Translation and
Research, Kyoto, 2003, p. 58
[10] Pe când era Bodhisattva Dharmakara și nu devenise încă Buddha Amida.
[11] Cele trei corpuri de Buddha (aspecte) sunt: 1) corpul (aspectul)
Dharmakaya al realității ultime, 2) Sambhogakaya sau corpul (aspectul)
transcendent al recompensei și 3) Nirmanakaya sau corpul (aspectul)
transformării. Astfel, Buddha Amida este dincolo de orice formă în aspectul Său
Dharmakaya, se află în formă transcendentă (Sambhogakaya) în Tărâmul Pur și
este în același timp aici cu noi, cei care avem credință în El, în diverse
corpuri ale acomodării și transformării (Nirmanakaya). Pentru o descriere
detaliată a celor trei corpuri (aspecte) ale lui Buddha Amida vezi paginile
73-84 din cartea mea Adevărata învățătură despre Buddha Amida și Tărâmul Său Pur, CBBEF, Taiwan, 2016.
[12] Shinran Shonin, Kyogyoshinsho, chapter
II, Kyogyoshinsho – On Teaching, Practice, Faith, and Enlightenment,
translated by Hisao Inagaki, Numata Center for Buddhist Translation and
Research, Kyoto, 2003, p. 52
[13] Shinran Shonin, Kyogyoshinsho, chapter
II, Kyogyoshinsho – On Teaching, Practice, Faith, and Enlightenment,
translated by Hisao Inagaki, Numata Center for Buddhist Translation and
Research, Kyoto, 2003, p. 9
[14] Una, zece sau orice număr este ok. Aici expresia ”cele zece repetări”
apare cu sensul de orice număr.
[15] Shinran Shonin, Kyogyoshinsho, chapter
III, Kyogyoshinsho – On Teaching, Practice, Faith, and Enlightenment,
translated by Hisao Inagaki, Numata Center for Buddhist Translation and
Research, Kyoto, 2003, p. 163
[16] A intra în stadiul de non-retrogresiune pentru atingerea nașterii în Tărâmul
Pur după moarte.
[17] Tobă miraculoasă capabilă să vindece orice rană.
[18] Shinran Shonin, Kyogyoshinsho, chapter
III, Kyogyoshinsho – On Teaching, Practice, Faith, and Enlightenment,
translated by Hisao Inagaki, Numata Center for Buddhist Translation and
Research, Kyoto, 2003, p. 163
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.