Pagini

duminică, 30 decembrie 2018

NU mai folosiți explicații ale maeștrilor Zen când vă referiți la Buddha Amida - un exemplu

Buddha Amida

Întrebare: Maestrul Zen Kodo Sawaki a spus: ”Amida nu există deoarece eu cred că El există. Buddha Amida există fără să conteze dacă eu cred în El sau nu. Indiferent de ceea ce eu cred și gândesc, Amida este întregul cer și pământ. Fiind tras de Legământul Principal al lui Amida care este realitatea absolută, funcționez prin intermediul trupului meu, vorbirii și minții mele ca sinele ce pătrunde peste tot. Asta înseamnă a fi un Buddha – o mare ființă, o persoană cu adevărat matură.”
Ce părere ai despre această afirmație?

Răspuns: Am văzut că acest pasaj despre Buddha Amida din Kodo Sawaki, un maestru Zen respectat, este citat de multe ori, de parcă ar fi ceva extraordinar, de către unii adepți ai Tărâmului Pur care nu sunt atenți la ceea ce răspândesc și oferă celorlalți.

La prima vedere pare o învățătură bună dar după o examinare atentă observăm că nu e altceva decât o interpretare Zen și în niciun fel de acord cu învățătura Jodo Shinshu.

Așadar, primele două propoziții sunt ok dacă sunt scoase din restul fragmentului – da, Buddha Amida există indiferent că noi credem în El sau nu, așa cum am explicat când am răspuns la întrebarea precedentă. Asta e adevărat, însă restul fragmentului NU are nicio relevanță pentru noi (nu se adresează nouă), adepții Porții Dharma a Tărâmului Pur.

” Amida este întregul cer și pământ” – STOP aici! Iată o capcană pe care mulți falși învățători din sangha noastră internațională o folosesc, amestecând idei Zen cu Jodo Shinshu, adică descriindu-l pe Amida ca fiind orice altceva decât un Buddha viu și transcendent cu care poți avea o relație bazată pe credință. Nu, drag prieten pe calea Nembutsu, Amida NU este ” întregul cer și pământ”, ci Amida așa cum este El descris în Marea Sutră – adică un Buddha specific, un Buddha individual manifestat în formă și Nume, cu un loc real și iluminat în care putem ajunge după moarte și cu un mesaj foarte clar: ”încredeți-vă în mine, rostiți Numele meu și doriți-vă să vă nașteți în Tărâmul meu” (Legământul Principal). Nu ești tras de Legământul Principal dacă nu te încrezi în El ca într-un Buddha individual și dacă nu vrei să mergi în Tărâmul său Pur.

O spun din nou – asta e o capcană deșteaptă folosită de falșii învățători din sangha noastră menită să-i ducă în confuzie pe oamenii obișnuiți deoarece vorbește doar de realitatea ultimă a lui Amida pentru a ascunde manifestările lui transcendente (Sambhogakaya) sau diferitele Nirmanakaya (corpuri ale transformării/adaptării) care sunt esențiale pentru o școală bazată pe credință precum a noastră.

Trebuie să înțelegi că scopul Legământului Principal al lui Buddha Amida este să te ducă în Tărâmul Pur după moarte iar NU să te facă să exiști aici, în acest trup și cu această minte și vorbire ca ”sinele ce pătrunde peste tot”! Dacă folosești acest limbaj Zen îi vei duce în confuzie pe cei care au o chemare spre credința simplă din Jodo Shinshu! Scopul Legământului Principal este ca tu să faci exact ceea ce îți cere Amida să faci acolo: ”încrede-te în mine, rostește Numele meu și dorește-ți să te naști în Tărâmul meu”. Repet, Legământul Principal NU este o metodă de a realiza Dharmakaya ultimă/natura de Buddha/”sinele care pătrunde peste tot” în așa fel încât să ajungi să funcționezi ”prin intermediul trupului tău, vorbirii și minții tale ca sinele ce pătrunde peste tot”, așa cum spune Kodo Sawaki, adică să ”fi un Buddha – o mare ființă, o persoană cu adevărat matură” aici și acum. Aceasta este foarte clar o învățătură și interpretare Zen de pe calea puterii personale și care NU are niciun fel de legătură cu Poarta Dharma a Tărâmului Pur.

Kodo Sawaki vrea să spună că prin intermediul Legământului Principal devine un Buddha cu chiar acest trup, modificând în acest fel și reinterpretând cel mai important element al Porții Dharma a Tărâmului Pur ca să se potrivească contextului său Zen: ”fiind tras de Legământul Principal al lui Amida care este realitatea absolută, funcționez prin intermediul trupului meu, vorbirii și minții mele ca sinele ce pătrunde peste tot. Asta înseamnă a fi un Buddha – o mare ființă, o persoană cu adevărat matură.” În acest fel, el vorbește despre Legământul Principal ca și cum ar vorbi despre Zazen. E treaba lui dacă vrea să facă asta, însă așa ceva este împotriva învățăturii Nembutsu în conformitate cu care devenim Buddhași doar după moarte, când ne naștem efectiv în Tărâmul Pur! Sper că prietenii mei pe calea Nembutsu vor înțelege această diferență și vor înceta să mai folosească pe Calea Tărâmului Pur pasaje menite pentru discipolii Zen și Calea Zen. Atât timp cât nu suntem încă Buddhași, nu ar trebui să amestecăm diversele Porți Dharma deoarece inducem oamenii în confuzie. Ceea ce Kodo Sawaki Roshi a spus într-un context Zen și pentru discipolii lui Zen NU se aplică într-un context Jodo Shinshu și pentru adepții Jodo Shinshu!
Sper că nu sunt greșit înțeles deoarece cuvintele mele NU sunt împotriva lui Kodo Sawaki Roshi pentru care am un mare respect ca fost practicant Zen[1], ci împotriva tendinței multor preoți de-ai noștri din sangha internațională, lipsiți de orice fel de credință, care folosesc idei sau citate Zen pentru Poarta Dharma a Tărâmului Pur.

Această Poartă Dharma a Tărâmului Pur este foarte simplă – vom sălășlui în natura de Buddha numai după ce ne naștem în Tărâmul Pur, după moarte iar nu aici și acum, în acest trup și cu acestă minte și vorbire. Aici și acum trebuie să ne preocupăm exclusiv de chestiuni legate de credință pentru că aici și acum Buddha Amida ne-a cerut să facem trei lucruri simple în Legământul său Principal: ”încredeți-vă în mine, rostiți Numele meu și doriți-vă să vă nașteți în Tărâmul meu”. Nu există acolo niciun fel de mențiune a faptului că vei funcționa prin intermediul trupului tău de acum, vorbirii și minții tale ca sinele ce pătrunde peste tot, așa cum a spus Kodo Sawaki!

A funcționa prin intermediul trupului tău, vorbirii și minții tale ca sinele ce pătrunde peste tot este practica de a deveni un Buddha aici și acum, ceea ce aparține școlilor care se bazează pe puterea personală iar nu școlii noastre!

Din nou și din nou le cer colegilor mei din Jodo Shinshu să nu mai folosească pasaje din Maeștrii care urmează alte practici și învățături și care nu au primit credința specifică Legământului Principal[2]. Ar fi bine și dacă acești Maeștri[3] s-ar abține să folosească terminologia Porții Dharma a Tărâmului Pur pentru a promova învățături ce aparțin Porții Zen, însă chiar și dacă fac asta, noi trebuie să ne focalizăm atenția pe învățătura specifică școlii noastre și să urmăm din toată inima sfatul lui Rennyo Shonin: ”agățați-vă de mânecile lui Amida”, ”încredeți-vă în Amida pentru a rezolva chestiunea de cea mai mare a importanță a vieții de după moarte”!

Să fim adepți cu o credință simplă și să vorbim de credință în termeni simpli în loc să facem pe deștepții cu citate despre natura ultimă de Buddha pe care oricum nu o înțelegem.






[1] Înainte de a trece la Jodo Shinshu am practicat Zen câțiva ani.
[2] Citatele care se referă la învățături buddhiste generale, ce aparțin oricărei școli de buddhism, pot fi folosite, însă NU citate și pasaje în care sunt tratate învățături și practici specifice școlilor respective.
[3] Aud adeseori în zilele noastre despre maeștri Zen care explică pe Buddha Amida în termeni Zen iar apoi unele persoane care au audiat acele prelegeri răspândesc peste tot ideile respective.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.