“Mintea lui Buddha Amida este plină de compasiune adevărată
iar Lumina lui cuprinde tot universul
făcând posibilă nașterea în Tărâmul Pur
a celor atașați de forme.”
Maestrul Shan-tao, Ojoraisan
Efectul este
similar cu cauza. De aceea, atunci când cauza (originea) practicii este
personalitatea ta iluzorie, efectul este de asemenea, iluzoriu. În mod similar,
când cauza şi originea practicii tale este Buddha Amida, efectul este
întotdeauna Iluminarea şi Buddheitatea.
Când te bazezi pe puterea ta personală, apar diferite obstacole. Acestea
sunt de două tipuri:
1. obstacole interne cauzate de propriile stări mentale, ataşamente, iluzii şi patimi oarbe
2. obstacole externe cauzate de Mara[1] şi diferite spirite care încearcă să te oprească de la atingerea scopului final.
Datorită acestor două tipuri de obstacole, pot apărea false realizări
spirituale. Acestea sunt atât de intense încât în mintea practicantului şi a
celor din jurul lui ele pot părea adevărate. Puteri supranaturale şi diverse
viziuni sunt în stare să îl devieze de la calea corectă. Nici nu ne putem
imagina cât de uşor este să cădem în capcana acestor false puteri şi false
realizări!
Calea Înţelepţilor sau a puterii personale şi
calea Tărâmului Pur sunt două porţi distincte de pătrundere în Buddheitatea
supremă sau Nirvana. Ele
îşi au propriile lor mecanisme de funcţionare. Ceea ce presupune una din ele nu
se aplică celeilalte şi viceversa. Din acest motiv, nu ar trebui gândite şi
tratate împreună.
În buddhismul Zen, de exemplu, se vorbeşte uneori despre „uciderea lui
Buddha”, ceea ce înseamnă că dacă în timpul meditaţiei apare o imagine a lui
Buddha, aceasta poate fi falsă şi un obstacol în calea unei realizări
spirituale autentice. De ce? Pentru că în Zen şi alte forme similare de
buddhism te bazezi pe vacuitate sau natura ultimă a lucrurilor, pe Dharmakaya
de dincolo de formă care nu poate fi
percepută cu mințile noastre limitate. Aşadar, ceea ce apare în mintea ta poate
fi înşelător şi sugerează ataşamentul faţă de forme. De asemenea, pentru că în
toate metodele căii Înţelepţilor te bazezi pe propriile tale eforturi şi pe
puterea ta de a medita, diverşi demoni sau maraşi pot lua înfăţişarea falsă a
unor Buddha pentru a te înşela. Aşadar, când asemenea viziuni sau forme apar
trebuie să le tratezi ca pe nişte produse ale propriei tale minţi, să le laşi
să treacă de la sine şi să mergi mai departe către atingerea Buddheităţii (Realității
ultime).
Din contră, pe calea Tărâmului Pur formele sunt binevenite, noi fiind
ghidaţi de Buddha Amida în manifestarea Sa transcedentă (Sambhogakaya). Nu ne
bazăm direct pe natura ultimă de Buddha, ci mergem pe un drum indirect spre
Buddheitate, prin Nembutsul credinţei şi naşterea în Tărâmul Pur. În cazul
nostru, pentru că ne încredem exclusiv în Amida şi toate realizările spirituale
vin de la El, nu suntem în pericol de a fi înşelaţi sau influenţaţi de
obstacole interne sau externe. De asemenea, dacă unele viziuni apar, ele sunt
adevărate, pentru că efectul este similar cu cauza. Deoarece ne bazăm pe Amida (cauza) iar nu pe noi înşine, rezultatul
(efectul) este o manifestare a lui Amida, nu a minţii noastre neiluminate. Astfel,
ceea ce poate fi un obstacol pe calea Înţelepţilor, este un ajutor pe calea
Tărâmului Pur.
Vă rog aşadar, să nu aveţi nici o teamă dacă intraţi pe poarta Tărâmului
Pur a credinţei în Buddha Amida. Sunteţi în siguranţă din momentul în care aţi
făcut primul pas pe această Cale. Nimic nu vă poate răni şi nimic nu vă poate
opri de la atingerea naşterii în Tărâmul Pur şi a Buddheităţii (Realității ultime).
Dacă credința în Buddha Amida a fost primită în inima voastră, toate acestea
vor veni în mod natural.
Scopul ambelor porţi Dharma este acelaşi: Buddheitatea supremă şi Nirvana[2], ambele fiind propovăduite de Shakyamuni (Buddha istoric). Când adepţii căii puterii personale şi ai
Tărâmului Pur devin Buddhaşi, ei se trezesc în aceeaşi natură ultimă de Buddha
care este dincolo de orice formă şi culoare, însă până atunci nu ar trebui să
interpreteze greşit înţelesul şi caracteristicile acestor două porţi Dharma
diferite.
Calea Tărâmului Pur a credinţei exclusive în Buddha Amida nu ar trebui
judecată pe baza criteriilor căii puterii personale. Mai mult decât atât, ea nu
ar trebui schimbată sau predată în aşa fel încât să fie armonizată cu aceasta.
Este îngrijorător faptul că în zilele noastre unii încearcă transformarea
simplei şi devoţionalei şcoli Jodo Shinshu într-o învăţătură cât mai Zen pentru
a putea fi acceptată, zic ei, de practicantul modern care nu este pregătit să „guste”
credinţa în Buddhaşi transcedentali.
Un buddhist al Tărâmului Pur (Jodo Shinshu) să nu ceară niciodată sfaturi
în chestiuni legate de atingerea Buddheităţii de la maeştri şi învăţători care
predau calea Zen, Theravada sau alte metode ce implică într-un fel sau altul
bazarea pe puterea personală, pentru că asta ar crea mare confuzie în mintea sa.
Amestecul celor două porţi Dharma diferite la nivelul la care suntem noi acum
de fiinţe neiluminate este extrem de periculos şi constituie un obstacol pe Cale.
Numai un Buddha care a transcens toate metodele şi este liber de orice iluzie
se poate juca cu diferite practici şi să le înţeleagă pe deplin, însă fiinţele
neiluminate nu ar trebui să imite comportamentul Buddhaşilor cât încă nu au
devenit ele însele Buddhaşi. La nivelul nostru de acum nu putem înţelege cu
adevărat „unitatea tuturor lucrurilor”, indiferent cât de mult am citi despre
asta, de aceea să rămânem smeriţi şi să acceptăm viziunea dualistă a celui care
salvează, adică Buddha Amida şi a celor salvaţi care au credinţă în El. Asta
este tot ceea ce avem nevoie noi, ființele obișnuite, prinse în suferinţele
nașterilor și morților repetate.
1. obstacole interne cauzate de propriile stări mentale, ataşamente, iluzii şi patimi oarbe
2. obstacole externe cauzate de Mara[1] şi diferite spirite care încearcă să te oprească de la atingerea scopului final.
Articol similar:
[1] Mara (plural ”marași”) este un demon celest căruia îi place să se joace cu minţile practicanţilor şi să le distragă atenţia, oferindu-le adeseori senzaţia de falsă împlinire spirituală şi oprindu-i astfel de la atingerea adevăratei Eliberări sau a Buddheităţii supreme. El a încercat de asemenea, să îl amăgească pe Shakyamuni înainte de a deveni un Buddha.
[2] Şi totuşi, în conformitate cu Shinran Shonin şi învăţătura şcolii Jodo Shinshu, numai calea Tărâmului Pur rămâne valabilă şi efectivă în această ultimă epocă a Dharmei când capacităţile fiinţelor sunt extrem de scăzute.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu