sâmbătă, 23 decembrie 2023

Despre altarul familial (obutsudan) și aducerea de ofrande lui Buddha Amida

fragment din cartea mea Worshipping Amida Buddha - liturgies and ceremonies of Amidaji temple, în curs de traducere în limba română

Imaginea ori statuia pe care o puneți în centrul altarul trebuie să fie Buddha Amida, deoarece în tradiția noastră ne bazăm exclusiv pe Amida pentru nașterea în Tărâmul Pur. Alegeți imaginea care vă place și cu care vă simțiți comfortabil. Preferabil ar fi un Amida în picioare așa cum vedeți în imaginile din acest articol, deoarece reprezintă cel mai bine faptul că este un Buddha activ care vine spre tine să te salveze. Poziția mâinilor în imaginea clasică a lui Amida în școala Jodo Shinshu înseamnă ”nu-ți fie teamă, vino așa cum ești”.
Cele 48 raze de lumina care emană din capul lui Amida reprezintă cele 48 de legăminte ale sale. Acestea sunt de asemenea, orientate dinspre Amida către tine. Tot ceea ce este legat de Amida în iconografia Jodo Shinshu sugerează salvarea necondiționată. Dacă dorești, poți folosi de asemenea, un scrol cu Nembutsu scris în caractere chinezești sau în propria ta limbă.
 
Există mai multe tipuri de aranjamente de altar, însă aici vă voi oferi doar două variante simple:
 
1)      Puneți vasul cu flori în stânga lui Amida, cum priviți altarul din față și un suport cu lumânare în dreapta. Așezați un vas pentru bețișoare[1] în fața imaginii lui Amida (vezi prima fotografie din stânga sus 👈 ☝)

2)      Puneți două suporturi cu lumânări la stânga și la dreapta imaginii lui Amida și două vase cu flori între ele. Așezați un vas pentru bețișoare în fața imaginii lui Amida. (vezi fotografia din dreapta 👉)
 
Platouri cu fructe, orez fiert sau alte tipuri de mâncare/prăjituri (fără produse din carne!), precum și boluri cu apă pot fi aranjate în stânga și dreapta vasului cu bețișoare. 
 
Dacă doriți, puteți oferi cele opt tipuri de ofrande. Acestea sunt: 1) apă de băut, 2) apă pentru spălat picioarele lui Buddha, 3) flori, 4) bețișoare, 5) lumină, 6) parfum, 7) mâncare și 8) muzică[2]

Florile, lumânările și vasul cu bețișoare sunt așezate așa cum am explicat anterior. De asemenea, platourile cu mâncare (orez fiert, fructe, prăjituri, etc) sunt puse în stânga și dreapta vasului cu bețișoare.  Restul de patru ofrande sunt făcute în următorul mod: luați patru boluri și umpleți-l pe unul cu apă de băut, pe altul cu apă de spălat picioarele lui Buddha, un altul cu parfum lichid, iar în altul puneți o tobă în miniatură[3] care reprezintă ofranda de muzică. Bolurile cu apă de băut și apă de spălat picioarele lui Buddha vor fi așezate în imediata apropiere a vasului cu bețișoare, mai precis, la stânga și la dreapta acestuia. Bolul cu parfum va fi pus la stânga bolului cu apă de băut iar cel cu toba în miniatură la dreapta bolului cu apă de spălat picioarele lui Buddha.
Iată aici două fotografii, cea din stânga cu doar câteva ofrande (flori, lumină, mâncare și bețișoare) iar cea din dreapta cu cele opt tipuri de ofrande:
 
În fotografia din stânga 👈 (click pe fotografie pt a o mări) se văd patru boluri de metal pentru ofranda de apă pentru băut, apă de spălat picioarele lui Buddha, parfum și ofrandă de muzică.
 
Plasați o măsuță mica în fața altarului unde puteți așeza cartea pentru slujbe și câteva texte Dharma care vă inspiră și din care puteți citi zilnic câteva fragmente după slujbele zilnice.
 
Clopotul și toba mare (dacă aveți așa ceva) vor fi așezate pe podea, în stânga și dreapta altarului, aproape de cel care conduce ceremonia acasă. Dacă aveți doar un clopot așezați-l pe partea stângă. Când nu folosiți clopotul așezați bățul înauntrul acestuia cu mânerul spre exterior.
 
Aprindeți lumânarea (sau lumânările dacă folosiți un aranjament cu două lumânări) și așezați restul ofrandelor înaintea începerii slujbei. După ce slujba s-a terminat, stingeți lumânarea făcând vânt cu palma iar nu suflând în flacăra lumânării deoarece e considerat un gest nepoliticos. Puteți să folosiți lumânări electrice dacă vi se pare mai sigur și mai comod. Ofrandele de apă și mâncare vor fi schimbate zilnic[4]. Dacă doriți, le puteți consuma[5], însă cu mare atenție și respect gândindu-ne că ne sunt oferite de Buddha Amida însuși. Tot ceea ce-i oferim lui Buddha Amida la altar, devin proprietatea acestuia și de aceea, înainte de a lua sau muta ceva de acolo faceți gassho, plecăciune (raihai) și spuneți Nembutsu.
 
Puteți oferi bețișoare în două moduri: fie rupte în trei bucăți egale (sau orice număr dacă sunt prea mari) și să le așezați orizontal în vasul dedicat lor sau vertical. De asemenea, puteți oferi granule oshoko. După ce aprindeți bețișoarele vă plecați înaintea altarului, făcând gestul de oferire cu ambele mâini și rostiți aspirațiile. Apoi le așezați respectuos în vasul dedicat lor
 
Pentru a oferi oshoko vă apropiați de altar (în picioare sau în genunchi, depinde de înălțimea altarului), faceți gassho (aduceți mâinile la piept) și raihai (plecăciune), luați câteva granule cu trei degete, le duceți la frunte și apoi le puneți pe bețișoarele arzând din vasul cu bețișoare (dacă ați pus bețișoarele orizontal) sau pe un cărbune încins care a fost așezat acolo în prealabil, lângă bețișoare. Apoi puneți mâinile în gassho, spuneți Nembutsu de câteva ori și faceți o mică plecăciune (raihai). Dacă e incomod să puneți un cărbune încins în vasul cu bețișoare, atunci așezați un vas special/platou mic de metal pentru oshoko în fața vasului pentru bețișoare.
Iată aici câteva fotografii cu metoda de a face oshoko[6]: 

 
*
 
Întrebare: Putem adăuga imagini cu alți Buddha pe același altar cu Amida?
Răspuns: La altarele templelor noastre sau la altarul familial trebuie să fie reprezentat doar Buddha Amida deoarece El este principalul obiect de venerație în școala noastră și doar pe El ne bazăm pentru nașterea în Tărâmul Pur. În temple este traditional să existe și altare secundare cu  Avalokitesvara (Kanon), Mahasthamaprapta (Seishi), Shinran Shonin, Rennyo Shonin, cei șapte Patriarhi și Shotoku Taishi[7] care a fost slăvit de Shinran în multe imnuri. Alți Buddha, Bodhisattva iluminați (Buddha care se manifestă ca Bodhisattva) și învățători importanți din tradiția noastră își pot avea imaginile așezate pe altare secundare. La Amidaji avem obiceiul să folosim altare secundare cu diverși Buddha ca reprezentare vizuală a celui de-al 17-lea Legământ al lui Buddha Amida în conformitate cu care toți Buddha îi slăvesc Numele și ne susțin, ne încurajează, ne călăuzesc să-l rostim noi înșine.[8]

altarul principal și altarele secundare înAmidado (Sala lui Amida)
de la templul Amidaji, România

Nu e nicio problemă dacă doriți să aveți astfel de altare secundare acasă doar că ar ocupa foarte mult spațiu. De aceea, dacă doriți, puteți așeza o imagine cu Avalokitesvara și Mahasthamaprapta sau Shinran și Rennyo (sau toți patru) în colțurile sau la marginea altarului familial dar nu în centru unde se află exclusiv Buddha Amida.
 
*
 
Întrebare: Putem adăuga fotografii sau tăblițe memoriale (ihai)[9] cu rudele decedate într-un colț al altarului familial? 
Răspuns: Nu. Dacă doriți să aveți tăblițe memoriale sau fotografii cu cei dragi le puteți pune pe măsuțe separate lângă altarul dedicat lui Buddha Amida sau oriunde prin casă. De asemenea, puteți avea un registru al strămoșilor plasat separat lângă altar. În Jodo Shinshu noi nu-i venerăm pe strămoși, ci îi onorăm aducând ofrande lui Buddha Amida (sau făcând fapte bune) în numele lor.

*

La Amidaji avem stabilit ca ori de câte ori îi oferim ceva lui Buddha Amida să nu o facem doar în numele nostru, ci și în numele altora și mai ales, al tuturor ființelor. Nu e nimic greșit din punct de vedere doctrinar dacă facem ofrande fără să menționăm pe nimeni dar pentru că suntem o școală Mahayana[10] ar fi bine să ne aducem aminte de toate ființele. Făcând asta dăm celorlalți (chiar și ființelor neumane) ocazia de a participa mental în ofranda noastră și de a face o legătură (conexiune) cu Buddha Amida[11].
 
De exemplu, când faceți cele opt tipuri de ofrande explicate anterior sau orice fel de ofrandă (în niciun caz carne sau alcool ori lucruri care provoacă direct sau indirect suferință ființelor) puteți rosti următoarele aspirații:
 
”Buddha Amida, îți ofer această …… (apă, mâncare, bețișoare, etc) …. în numele tuturor ființelor. Fie ca ele să fie întotdeauna sănătoase la minte și la trup, să primească mereu tot ceea ce este necesar și benefic pentru ele, inclusiv apă, mâncare, haine și adăpost, toate obstacolele să dispară dinaintea lor, să creeze legături indestructibile cu tine, Buddha Amida, să se încreadă în tine, să rostească Numele tău (Namo Amida Bu) și să-și dorească să se nască în Tărâmul tău Pur.”
 
De asemenea, puteți folosi o variantă diferită precum:
 
”Buddha Amida, îți ofer această….(apă, mâncare, bețișoare, etc) ….în numele lui Ion/Maria (sau un grup de ființe - de exemplu puteți menționa o listă a rudelor voastre decedate ori o categorie specială de ființe precum spiritele flămânde) și a tuturor ființelor”. Apoi le puteți dori exact același lucruri precum cele din aspirațiile de mai sus ori alte lucruri bune care ați dori să li se întâmple, însă orice ați spune NU uitați să încheiați cu aceleași aspirații spirituale: ”fie ca ele să creeze legături indestructibile cu tine, Buddha Amida, să se încreadă în tine, să rostească Numele tău (Namo Amida Bu) și să-și dorească să se nască în Tărâmul tău Pur.”[12] 
 
De asemenea, este bine ca după ce menționați o anumită persoană sau grup de ființe să adăugați ”și a tuturor ființelor”, pentru ca orice ființă invizibilă neumană care ar putea fi prezentă acolo să aibă șansa de a fi ajutată.

Puteți alege, de asemenea, să folosiți o aspirație generală precum următoarea:
 
”Ofer această floare lui Buddha Amida în numele tuturor ființelor. Observând frumusețea ei trecătoare, fie să înțelegem că viețile noastre și așa-zisele ‘realizări spirituale’ sunt impermanente și să ne întoarcem mințile și inimile noastre către Puterea salvatoare a lui Buddha Amida.
 
Ofer această lumânare (candela) lui Buddha Amida în numele tuturor ființelor. Fie să acceptăm Lumina lui Amida care pătrunde în toate colțurile universurilor samsarice și să ne încredem în El cu credință neclintită.
 
Ofer aceste bețișoare lui Buddha Amida în numele tuturor ființelor. Fie să fim îmbibați cu parfumul Dharmei lui, să primim credința în El și să ne naștem în Tărâmul său Pur după moarte.
 
Ofer această apă[13] lui Buddha Amida în Numele tuturor ființelor. Fie ca setea noastră să fie stinsă pentru totdeauna în Tărâmul său Pur unde vom atinge Iluminarea supremă.
 
Ofer acest orez lui Buddha Amida în numele tuturor ființelor. Fie să primim credința în El și să-i călăuzim pe toți către credință. Fie ca semințele Dharmei lui Amida să se multiplice la infinit până când oceanul suferinței samsarice va seca definitiv.
Namo Amida Bu[14]
 
Puteți folosi sau combina aspirațiile de mai sus oricum doriți.  
 
*
 
Întrebare: E nevoie să cer unui preot să-mi sfințească imaginea cu Buddha Amida înainte de a o pune la altarul personal? 
 
Răspuns: NU este nevoie de așa ceva. Mai degrabă îl poți ruga frumos pe Buddha Amida să îți binecuvânteze imaginea sau statuia și sunt sigur că nu te va refuza. De fapt, nici nu e nevoie să-i ceri asta ori să te gândești la binecuvântări, consacrări sau sfințiri deoarece binecuvântările lui Amida sunt primite automat de cei care au credință în El. Dacă spui Numele său cu credință în timp ce te uiți la o imagine de-a lui, asta e toată consacrarea, sfințirea și binecuvântarea de care ai nevoie. 
 
De ce ar trebui să intervină cineva între tine și Buddha Amida? Rolul preotului (călugărului) sau învățătorului este doar acela de a te ajuta să te deschizi față de Amida, să răspundă întrebărilor tale, să te învețe Amida Dharma, să te avertizeze de înțelegerile greșite și să ți le corecteze dacă e cazul, etc. Nimic mai mult. Preotul nu are vreo putere specială de a atrage binecuvântările lui Amida mai mult decât orice om obișnuit care are credință. Așa că nu îți face griji și nu te lăsa amăgit de cei care pretind să fie adepți Jodo Shinshu dar își asumă un astfel de fals rol mistic. 

Calea buddhistă Jodo Shinshu (Amida Dharma) este o relație personală între Buddha Amida și tine. Atât timp cât îi spui Numele cu credință, Buddha Amida este mereu prezent. De fapt, El este prezent alături de toate ființele de când a atins Buddheitatea, încercând mereu să le ajute să se încreadă în El. Cu toate acestea, deoarece totul este cauză și efect, cei care nu sunt deschiși sau neconectați la Amida nu pot primi binecuvântările lui, la fel cum un televizor nu pornește dacă nu este băgat în priză.






[1] Acest vas poate fi umplut cu cenușă, orez sau orice poate susține bețișoarele parfumate.
[2] Sau puteți face mudrele Amidaji pentru cele opt tipuri de ofrande. Acestea vă sunt explicate la cerere, când vizitați templul. Cele opt mudre sunt utile mai ales când nu aveți nicio ofrandă fizică în preajmă sau când recitați Nembutsu în natură, etc 
[3] Poate fi o tobă mică de jucărie.
[4] Fructele care nu se strică repede pot fi ținute mai mult, însă la primul semn învechire vor fi înlăturate cu respect (gassho, raihai și Nembutsu).
[5] Sau le putem oferi prietenilor, animalelor, plantelor, etc
[6] Cel care conduce slujba de la templu sau de acasă în fața altarului familial, face oshoko înainte de începerea slujbei. Ceilalți practicanți prezenți acolo vor face oshoko după instrucțiunile oferite în paginile precedente.    
[7] Prințul Shotoku, cel care a adus buddhismul în Japonia și considerat de Shinran a fi manifestarea lui Avalokitesvara.
[8] În timp ce peretele dinspre vest e folosit de obicei în temple pentru a-l reprezenta pe Amida împreună cu Avalokitesvara, Mahasthamaprapta, Shinran, Rennyo, cei șapte Patriarhi, Shotoku Taishi, plus alți Buddha și Bodhisattva iluminați. Altare secundare care îi reprezintă pe aceștia pot fi de asemenea, așezate pe pereții dinspre nord si sud. Peretele dinspre est poate fi folosit pentru imagini legate de suferințele samsarice ca ilustrare a necesității de a evada din ea și a renaște în Tărâmul Pur.  
[9] Un ihai sau tăbliță memorială, numită uneori tăbliță a spiritului, conține numele decedatului și e de obicei ținută în casă în unele țări asiatice. 
[10] Mahayana înseamnă marele vehicol și reprezintă un grup de școli buddhiste care se bazează pe canonul în limba sanscrită, țintind către eliberarea tuturor ființelor.
[11] Următoarele aspirații trebuiesc folosite când oferim bețișoare, mâncare, apă, etc. Nu e necesar să le rostim când facem oshoko, deși vă puteți gândi că faceți oshoko în numele tuturor ființelor. Oshoko se face foarte rapid și de aceea e cam imposibil să spunem altceva în afară de Nembutsu.    
[12] Credința în Buddha Amida, rostirea Numelui său și dorința de a se naște în Tărâmul său Pur sunt cele trei cerințe ale Legământului Principal al lui Buddha Amida iar noi nu le dorim decât să fie în armonie cu acesta.
[13] În loc de apă puteți oferi ceai sau alte băuturi nonalcoolice.
[14] Aceste cuvinte mi-au apărut în minte în mod spontan când stăteam înaintea altarului lui Buddha Amida. Ele sunt spuse împreună cu toate ființele ca și cum le-am încuraja să se încreadă împreună cu noi în Buddha Amida. 


Niciun comentariu:

Cărţi prin poştă (distributie persoane private si biblioteci)

1. Toti cei care doresc sa primeasca acasa, pliante, carti, reviste, cd-uri si alte materiale informative pe care Amidaji şi Tariki Dojo Bucureşti le distribuie gratuit, pot trimite prin e-mail (josho_adrian@yahoo.com) adresa lor postala cu mentiunea "distributie gratuita".
Noi carti va vor fi trimise automat la fiecare noua aparitie editoriala, la adresa indicata de dumneavoastra, pana cand ma veti anunta ca nu mai doriti sa le primiti. Este o ocazie unica de a studia invatatura traditiei noastre, fara nici o cheltuiala din partea dv. Taxele postale sunt suportate de centrele mai sus amintite și de colaboratorii acestora, insa orice donatie este binevenita.

2. De asemenea, caut voluntari pentru intermediere donatii catre bibliotecile din tara. Daca doriti sa ma ajutati in efortul meu de a dona carti buddhiste tuturor bibliotecilor publice, contactati-ma pe adresa de mai sus. Nu este greu, trebuie doar sa faceti un drum pana la biblioteca din orasul vostru si sa lasati acolo niste exemplare trimise de mine.

Iata cateva din titlurile noastre in limba romana:

- CREDINTA SI NEMBUTSU IN BUDDHISMUL JODO SHINSHU, de Josho Adrian Cirlea
- ADEVĂRATA ÎNVĂȚĂTURĂ DESPRE BUDDHA AMIDA ȘI TĂRÂMUL PUR, de Josho Adrian Cirlea
- CALEA ACCEPTARII - COMENTARIU LA TANNISHO, de Josho Adrian Cirlea
- CELE 48 LEGĂMINTE ALE LUI BUDDHA AMIDA, de Josho Adrian Cirlea


- TEXTE CLASICE precum Tannisho (Plangere impotriva abaterilor de la adevaratul shinjin), Mattosho (Scrisorile Maestrului Shinran), Gobunsho (Scrisorile Maestrului Rennyo), Mica Sutra despre Buddha Amida, rostita de Buddha Shakyamuni
- Hrana Bodhisattvasilor (texte buddhiste clasice despre abtinerea de la carne) de Shabkar Tsogdruk Rangdrol

Video Of Day

Persoane interesate